RSS

Rutetjek: THAI har højt niveau på ultrakort tur

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

“53 minutter til Bangkok”, står der på skærmen. Der er ikke langt fra Laos til Thailand, og det store Airbus A330 fly har kun lige sluppet asfalten, da skærmen viser 53 minutter til landing.

Thai Airways TG575 fra Vientiane i Laos til Bangkok i nabolandet Thailand er bestemt ikke en af Thais længste ruter. Fra gate til gate varer turen en time og ti minutter, og alligevel er der fuld smæk på servicen undervejs.

Det er faktisk ret imponerende, hvad de kan nå på den korte tid – også selvom billedet af bakken herunder ikke umiddelbart ser fantastisk ud.

Der er gratis forplejning på Thai Airways, men bakken med mad ser umiddelbart kedelig ud (foto: Kenneth Karskov)

Men lad os lige kigge nærmere på indholdet: En lun “creamy mushroom calzone” samt en lille kage i form af en vandbakkelse med creme (“choix cream with custard”). Der er også en flaske postevand (330 ml), men til gengæld virker det nærmest overflødigt med plastbestik i en lille pose. Der er trods alt tale om en snack til at spise med fingrene.

Efter personalet har udleveret madbakker til alle passagerer, så kommer de rundt med en vogn rundt med “the, kaffe eller appelsinjuice”, som de faldbyder. Der gemmer sig dog også andet indhold i vognen, så her er både vin og øl, og de deler gerne ud af det, hvis man spørger pænt.

Med det på plads er 40 minutter til landing. Så jeg skyller den lune svampe calzone ned med en thailandsk Singha øl, og kort efter bliver bakkerne fjernet igen.

Det ser straks bedre, når der forplejningen bliver “pakket ud” samt tilføjet en øl og en kop kaffe (foto: Kenneth Karskov)

Det store Airbus A330 fly på ruten fra Vientiane til Bangkok denne aften er mere end bare halvtomt. Der er faktisk langt mellem hovederne, der lige stikker op over nakkestøtterne. Så personalet kan sagtens nå hele vejen rundt, men jeg har ingen anelse om, hvordan de skulle nå det med et fyldt fly. Så får de i hvert travlt…

Det er dog en fin ambition at ville nå at bespise folk af på en sen aftenflyvning. Der er mødetid i lufthavnen to timer før afgang, så mange står i kø allerede fra kl. 18:30. Det er med andre ord lige omkring spisetid, at man forlader hotellet i Vientiane, for trafikken i den laotiske hovedstad kan godt være hidsig om aftenen.

Der er lang kø ved check-in skrankerne i Vientiane i Laos (foto: Kenneth Karskov)

Der er så også lige en halv times kø ved check-in skrankerne og der er immigration som skal passeres, så tiden går hurtigt. Læg dertil at Vientianes lufthavn ikke har noget ærligt spisested, og udover en café med mistænkelige sandwich og triste kager, er her intet at komme efter.

Wattay International Airport i Vientiane er i det hele taget en værdig kombattant i konkurrencen om ‘verdens kedeligste afgangshal’, så på alle måder passer det perfekt med en snack og en øl på en 20:30 afgang.

Der er to sæder i vinduesrækken i begge sider af flyet til Bangkok (foto: Kenneth Karskov)
…og fire sæder i midten af Thais Airbus A330 (foto: Kenneth Karskov)

Thai Airways Airbus A330 fly er i øvrigt indrettet 2–4-2, Der er to sæder ved vinduet og fire inde i midten, så der er masser af gode toer-sæder at vælge. Dem har jeg altid godt kunnet lide.

Sæderne er gode, der ligger en lille pude klar og alle har en lille skærm, Det sidste betyder ikke det store på en tur under en time, så er det faktisk vigtigere med en anden lille detalje. Ved siden af skærmen er et USB-stik, som giver mulighed for at fylde batterierne på de mobile enheder.

Alle passagerer har egen skærm samt USB-stik til at oplade telefonen (foto: Kenneth Karskov)
Benpladsen er god, men bemærk boksen til underholdningssystemet (foto: Kenneth Karskov)

Så det er faktisk ret stærkt, hvad Thai Airways leverer på denne ultrakorte tur. Der er jo næsten tale om long-haul niveau på TG575 til Bangkok – og igen, det er altså en flyvning på bare en times tid.

Dét er sjældent i flybranchen, hvor især de korte ture bliver behandlet som bustransport, så stor ros til Thai Airways for at levere et højt niveau på denne korte flyvetur.

Flyet parkerer remote, så turen slutter med en lang køretur i Bangkok lufthavn (foto: Kenneth Karskov)

Disse anmeldelser bliver tit læst