Air Greenland har bestilt en splinterny Airbus A330-800neo

Air Greenland bestiller splinternyt Airbus fly

Af Kenneth Karskov

Et fabriksnyt Airbus A330-800neo langdistancefly indvarsler nye tider for det grønlandske flyselskab Air Greenland. Selskabet har haft den store pung fremme, og købet af det nye fly skal være med til at gøre Grønland mere attraktiv som turistdestination.

Sidste år overtog Grønlands Selvstyre alle aktier i Air Greenland, og med et nyt fly i flåden fra 2021, får selskabet mulighed for at betjene nye ruter og sende flere turister på opdagelser i Grønland.

Helt konkret er tanken, at Air Greenland skal etablere to nye direkte ruter fra Danmark til Grønland, og det kommer til at ske, når de kommende internationale lufthavne i Nuuk og Ilulissat åbner.

”Grønland har et uforløst erhvervsmæssigt potentiale inden for turisme, som både kan skabe udvikling og arbejdspladser. Sammen med nye landingsbaner i Nuuk og Ilulissat kommer vi til at åbne Grønland op på en helt ny måde, der vil øge turismen og skabe vækst,” siger bestyrelsesformand Kjeld Zacho Jørgensen, der forventer en tocifret vækst inden for turisme, når det nye fly bliver indsat.

Med det nye Airbus A330-800neo fly og de nye lufthavne i Grønland vil passagererne få flere indgange til Grønland. En direkte København-Ilulissat rute er på tegnebrættet, når den nye lufthavn i Diskobugten åbner. Ilulissat er i dag en af de mest populære og efterspurgte destinationer blandt turister i Grønland.

”Større kapacitet og flere ruter vil betyde reducerede rejsetider og lavere billetpriser for vores kunder i fremtiden. De rejsende kommer til at opleve bedre komfort i den nye kabine, og den nyeste teknologi gør os markedsledende i forhold til at reducere CO2-udslippet per passager”, siger adm. direktør i Air Greenland, Jacob Nitter Sørensen, der forventer en direkte rute fra København til Ilulissat i 2023.

Air Greenlands har i dag blot et enkelt langdistancefly, nemlig en Airbus A330-200 – døbt “Norsaq” (OY-GRN) – fra 1998. Denne maskine står for den fire-en-halv time lange flyvning mellem Kangerlussuaq (SFJ) og København (CPH). Derudover har selskabet syv Dash-8-200 fly samt en række helikoptere.


Posted

in

by