Rutetjek: Fra Kabul i Afghanistan med rutefly

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Det vil være en underdrivelse at påstå, at de tager sikkerheden omkring Kabul Lufthavn seriøst. De tager den MEGET seriøst.

Et væld af kontrolposter skal forceres, inden check-in skrankerne kommer til syne. Her er både en manuel ‘pat down’, en seperat kontrol af ID, en post med gennemlysning af bagagen og så videre. Ude foran lufthavnen er der også et par check points, så ingen kommer i nærheden af flyene uden at have et ærinde.

Den slags stiller krav til køkultur, og uden at fornærme nogen, så er dette måske et punkt, hvor de lokale afghanere ikke scorer topkarakter. For at sige det ligeud: De har det stramt med køerne, springer rundt og hopper gerne over. Det hele bevæger sig dog langsomt fremad, og så er det til at leve med – selv når man kommer fra et land, hvor det er decideret utænkeligt at springe over i køen i Netto.

Hele processen tager sin tid, og det er ikke for sjov, at du får at vide, at mødetid i Kabul lufthavn er tre timer før afgang. Det betyder også, at de fleste her har været oppe midt om natten, for Turkish Airlines TK707 fra Kabul til Istanbul har planmæssig afgang klokken 8:30 om morgenen.

Kabul Lufthavn er ikke en moderne konstruktion med store glaspartier, blanke stålflader og fokus på lysindfald. Med andre ord, det her er hverken København, Hongkong eller Dubai. Oprindeligt blev Kabul lufthavn bygget af russiske ingeniører i tresserne, men stedet er blevet bombet over flere omgange og har skiftet side mange gange i Afghanistans mange og lange konflikter, så den nuværende lufthavnsbygning er fra 2008.

Den føles dog ældre. Når du endelig bliver sluppet fri inde i lufthavnen, så står du i en stor hal med højt til loftet og nogle check-in skranker for enden. Her er mørkt, lidt nusset, og det hele ser slidt ud.

Der er ikke mange flyselskaber med ruter til Kabul. Kam Air er Afghanistans første privatejede flyselskab og blev grundlagt i 2003. Selskabet flyver indenrigsruter samt betjener en række regionale destinationer (foto: Kenneth Karskov)

Der er kø ved skrankerne til Turkish Airlines TK707 til Istanbul, og det er et fascinerende miks af mennesker, som checker ind, og folk skal til alle hjørner af verden.

I dét sekund medarbejderen ved skranken kigger op og signalerer “næste”, så sker det igen. En kvinde kommer springende ind fra siden med sin kuffert, og manden bag skranken trækker opgivende på skuldrene, og der er intet andet at gøre end at tage den oplevelse med også.

En dyb indånding senere er det endelig min tur. Med kufferten afleveret og boardingkortet modtaget, er næste stop paskontrol og gennemlysning af håndbagage. Så der venter altså flere sikkerhedstjek, og til allersidst spadserer du op af en trappe til første sal, hvor de forskellige boarding gates er placeret.

Der er placeret en række bænke i venteområdet ved gaten (foto: Kenneth Karskov)

Her er ikke det store udvalg af butikker i lufthavnen, men en lille snack og en god kop kaffe er der intet problem i at skaffe. Her er flere rækker med bænke, og de store vinduer giver frit udsyn til flyene med Kabuls sneklædte bjerge i baggrunden.

Afghanistan er en af de mere “eksotiske” lande, som Turkish Airlines flyver til. Tyrkerne flyver til flere steder end noget andet flyselskab, så selvfølgelig har de også øjnet Kabul, men sikkerhedssituationen i landet taget i betragtning, er det dog alligevel en bemærkelsesværdig rute – selv for Turkish Airlines.

Det hører dog med til historien, at det tyrkiske militær har ansvaret for sikkerheden på militærlejren i lufthavnen. Et sted mellem 5000 og 6000 soldater holder til her, og med det in mente, giver det god mening at netop Turkish Airlines flyver hertil.

Så er der boarding i Kabul lufthavn. Turen går til Istanbul med Turkish Airlines (foto: Kenneth Karskov)

Tyrkerne er i øvrigt ikke alene om at betjene Afghanistan. Udover de lokale flyselskaber Ariana Afghan Airlines og Kam Air, så får Kabul også besøg af bl.a. Emirates.

Hele fire gange om dagen letter et fly fra Kabul med kurs mod Dubai, men forbindelsen videre til København er desværre ikke god, så det udelukker forbindelsen via Dubai.

Tilbage til Turkish Airlines TK707 til Istanbul. Maskinen er fuld denne morgen, og boarding foregår civiliseret.

Sæde 29A på Turkish Airlines flyet fra Kabul til Istanbul (foto: Kenneth Karskov)
Skærmen er stor og udvalget af film er fint (foto: Kenneth Karskov)
Sædet har en sjælden feature: En indbygget skopose (foto: Kenneth Karskov)

Flyet fra Kabul til Istanbul er en Airbus A330-200 (TC-JIM). Jeg har sæde 29A, og pladsen på Economy Class er faktisk glimrende.

Benpladsen er god, skærmen er stor og udvalget af film er fin. Jeg ser den nye udgave af Løvernes Konge, og det hygger jeg mig fint med. Til gengæld kan jeg ikke få internettet til at virke, men det er fint nok i dag, for jeg har ikke brug for det på denne tur.

Der er en lille sjov ting ved sædet, som jeg ikke kan huske at have set før. En indbygget skopose…! Måske er nettet ved fødderne (se billedet herover) til småting, men jeg er i tvivl om, hvad jeg skal mene om det. For det er ikke superpraktisk og egentlig lidt generende at have ved fødderne.

Alle passagerer får udleveret en lille stofpose – også passagererne på Economy Class (foto: Kenneth Karskov)
Det lille ‘amenity kit’ indeholder ørepropper, sokker og flybriller (foto: Kenneth Karskov)

Personalet uddeler små stofposer med sokker, flybriller og ørepropper til alle passagerne på Economy Class. Det er god stil, og en en decideret sjældenhed på økonomiklasse. Det er faktisk et fint billede på, hvor mange ressourcer Turkish Airlines investerer i økonomiklassen.

Take-off fra Kabul er speciel, da byen ligger i en dal. For enden af startbanen kan man se de sneklædte bjergtoppe, og det siges at være muligt at spotte gamle skilifte på løjperne. De skulle stamme fra dengang Kabul var et vinterrejsemål for den russiske elite.

Jeg kan ikke få øje på dem, men udsigten fra vinduespladsen fejler ikke det mindste. På sådan en klar vinterdag er landskabet under os decideret smukt.

Flyet stiger langsomt over Kabuls bjerge (foto: Kenneth Karskov)
Den første time af turen fortsætter udsigten med at være betagende smuk (foto: Kenneth Karskov)

Turen fra Kabul til Istanbul er sat til at vare fem timer og 55 minutter. Folk har været op i mange timer efterhånden, så personalet gør ingen krumspring og kommer rundt med maden med det samme.

Afghanistan er et tørlagt land, så man kunne godt forvente et vist pres på drinksvognen. Øl, vin og alkohol er gratis med Turkish Airlines, men uret viser trods alt stadig kun ni om morgenen, da barvognen ruller ned ad den smalle midtergang. Så det er alligevel et fåtal der hopper på de stærke sager, og de fleste aftager blot lidt juice, kaffe og the.

Bakken med mad er en omgang tyrkisk morgenmad. Der er en lille salat med oliven og feta, en lun ret bestående af en toast med skinke og ost, lynstegt spinat og den tyrkisk specialitet Börek med tynde skiver filodej og ost.

Mad og drikke er altid gratis med Turkish Airlines. Her er det morgenbakken, som serveres kort efter afgang fra Kabul (foto: Kenneth Karskov)

Personalet kommer rundt med drikkevarer over flere omgange, og herefter er det egentlig blot at starte en film og læne sig tilbage.

Øjnene klapper hurtigt i, og pludselig er der kun to timer til landing. Der bliver ikke serveret mere mad på turen – hvilket er fint – og tre kvarter før landing i Istanbul kommer kaptajnen på højttaleren og fortæller at de snart tager hul på indflyvningen.

Dermed er turen slut på en af Turkish Airlines mere eksotiske ruter i form af TK707 fra Kabul til Istanbul. Maskinen lander i Istanbuls nye lufthavn, som er en markant opgradering i forhold til den gamle lufthavn.

Den nye lufthavn er dog også meget større, og det er ensbetydende med en lang spadseretur til transitområdet, hvor en ny runde sikkerhedskontrol venter. Herefter er der shopping, restauranter og afslapning, inden flyet til København letter om to timer og 50 minutter.

Kabul er en af Turkish Airlines mere eksotiske destinationer (foto: Kenneth Karskov)

Disse anmeldelser bliver tit læst