Copa Airlines flyet fra Panama på ruten til Santiago i Chile - set gennem lufthavnens farvede glasruder

Rutetjek: Hov, det ligner da…!

“Hov, det dér ligner da noget, man har set før…”. Synet af Boeing 737-800 flyet fra Copa Airlines sender straks tankerne i retning af gode gamle Continental Airlines fra USA.

På ydersiden er flyet fra Panamas store flyselskab næsten en identisk med en bemaling, der i årenes løb er set i hobetal i amerikanske lufthavne. Det er ikke tilfældigt, for Star Alliance medlemmet Copa Airlines har i mange år haft mere end blot bemalingen til fælles med Continental.

Amerikanerne købte i slutningen af halvfemserne halvdelen af aktierne i Copa Airlines. Som en del af ejerskabet fik Continental gennemført, at Copa-flyene skulle males som de amerikanske maskiner. Selvom Continental solgte de sidste rester af sin aktiebeholdning i Copa i 2008 – og i mellemtiden er blevet opslugt af United Airlines – så har det lille flyselskab fra Panama beholdt det visuelle udtryk.

Der er seks timers flyvning mellem Panama og Chile

Turen med Copa Airlines CM497 går i øvrigt fra Panama City til Santiago de Chile. En seks timers flyvetur fra Panama i Mellemamerika til Chiles hovedstad Santiago, der ligger mere end halvvejs nede i Sydamerika.

Ombord på Copa Airlines

Economy Class på Copa Airlines flyet på den seks timers lange tur til Chile

Der er afgang kl. 15:50 fra Panama. Flyet står rent og pænt ved boarding, og der er ikke den her tydelige slitage i kabinen, som nogle gange ødelægger førstehåndsindtrykket, når man går ombord.

Sæderne er tynde. Det kan godt mærkes på en lang tur som denne, men der er skærme til alle og gode nakkestøtter til at opveje for det. Underholdningssystemet er på både spansk, portugisisk samt engelsk og har faktisk et fint udvalg – og det er værdsat.

Underholdningssystemet hos Copa Airlines har et fint udvalg

Personalet står skarpt og virker imødekommende. Stort set alle pladser på denne afgang til Santiago de Chile er taget, men alligevel er ombordstigning afsluttet en halv time før planlagt afgang. Helt præcist 29 minutter er der til maskinen skal afsted, da der kan meldes “boarding completed”.

Copa Airlines serverer aftensmad på turen fra Panama til Chile. Dagens valgmuligheder er kylling med pasta eller oksekød med ris. Bortset fra hovedretten, så rummer måltidsbakken også en salat med dressing, en bolle samt en lille dessert i form af et par chokoladerør.

Dagens ret bliver oksekødet, og hovedretten er slet ikke dum. Kødet er både mørt, lunt og godt krydret. Salaten er til gengæld ikke noget særlig, bollen er decideret trist, og portionerne er ikke gigantiske. Overordnet set er det et måltid på det jævne.

Til gengæld er der et godt udvalg af drikkevarer ombord. Personalet tilbyder sodavand, juicer, vin og alkohol til alle passagerer, og det hele er inkluderet i flybillettens pris.

Derefter er det blot at slappe af med en film, mens flyet langsomt bevæger sig ned igennem det sydamerikanske luftrum. To timer før landing i Chile er der mere mad på programmet, og denne gang står valget mellem… tadaa… oksekød eller kylling. Altså, præcis som til det første måltid.

Der er dog ikke tale om en større anretning her i anden ombæring, men det er også helt fint. Turen er sat til at vare seks timer og 36 minutter, så der er ikke gået SÅ lang tid siden aftensmaden blev serveret.

En pakke med sølvpapir omkring bliver omdelt til alle passagerer. Indeni gemmer sig en lun hamburger…!

En lun kyllingeburger bliver serveret to timer inden landing i Chile

Flyet lander tre kvarter før planlagt i Chile, og dermed er turen med Panamas nationale flyselskab, Copa Airlines, slut.

Således er det også tid til at gøre status. Der er plus i bogen for godt underholdningssystem samt gratis mad og drikke, men minus for de tynde sæder til så lang en tur. Så samlet set får Copa Airlines en middelkarakter, dog med et lille plus for de gratis glæder ombord.

Landing i Santiago de Chile efter seks timer i luften

Posted

in

by