Slut med “Ladies and Gentleman”: Nu kommer den kønsneutrale velkomst på flyet

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

I årevis har man kunnet høre piloter verden over byde passagererne velkommen ombord med ord som “Good morning ladies and gentleman”. Lige så længe som der har været flypassagerer, har der været højttalerbeskeder med vigtig information om den nært forestående flyvning, og typisk er de indledt med en høfligt tiltale af passagererne i form af “mine damer og herrer”.

Men tiderne ændrer sig. En mere kønsneutral velkomst begynder at vinde indpas og senest har det japanske flyselskab Japan Airlines (JAL) valgt at droppe “mine damer og herrer” til fordel for kønsneutrale betegnelser. 

Fremover vil der på JAL flyene blive budt velkommen med betegnelser som inkluderer alle. Det kunne være “attention all passengers” eller “welcome everyone”, og de nye kønsneutrale retningslinjer gælder fra oktober. Tiltaget gælder de engelsksprogede beskeder til passagerene, for den japanske velkomst på flyet er allerede kønsneutral.

Dette er ikke det eneste skridt i en mere kønsneutral fremtoning for JAL. I foråret gav flyselskabet den kvindelige del af besætningen lov til at have busker på i kabinen i stedet for den traditionelle nederdel. Det hører med til historien, at JALs datterselskab i 2019 at fik sin første kvindelige pilot, og selvom det ikke er nogen nyhed i resten af verden at kvinder er dygtige piloter, så var Ari Fuji faktisk den første kvindelige pilot i et japansk flyselskab. 

Japan Airlines er det første asiatiske selskab, som hopper med på den kønsneutrale velkomst på flyet, men selskaber i andre dele af verden har allerede ændret ordlyden. Det gælder Air Canada, som i stedet bruger “everybody” når de skal have passagerernes opmærksomhed. EasyJet har også tidligere været ude at give medarbejderne anbefalinger til, hvordan man kan møde passagererne med et sprog som inkluderer alle.