Lufthansa: Slut med gratis mad i Economy

  • Written by:

Lufthansa sætter en stopper for gratis snacks og drikkevarer på flyvninger indenfor Europa. I fremtiden skal du betale for forplejning på flyet.

Af Kenneth Karskov

Lufthansa-gruppen meddeler, at det snart er slut med de gratis glæder på de europæiske flyvninger. Den lille sandwich og den kolde øl skal fremover afregnes i kolde kontanter på afgange med Lufthansa, SWISS og Austrian.

Hidtil har disse tre selskaber stædigt fastholdt, at flybillettens pris inkluderer en gratis snack og lidt at drikke – også på de europæiske ruter. Det har gjort det til en mere rolig oplevelse at flyve med Lufthansa, SWISS og Austrian, hvor har alle passagerer har fået udleveret snacks og drikkevarer gratis,.

For det minimerer stressen i kabinen, når der ikke er en salgsvogn, der skal skabe omsætning, og vinduespassagerer, som skal have hele rækken op at stå for at hente deres pung i jakkelommen, som ligger i bagageboksen.

Men nu slutter de de gratis glæder hos Lufthansa, SWISS og Austria fra foråret 2021. I stedet introducerer de tre selskaber et buy-onboard koncept, som man kender det fra lavprisselskaberne.

Kundernes ønske

Døden skal som bekendt have en årsag. Og selvom alle ved, at corona-tiden er barsk for flybranchen, så er den officielle forklaring hverken besparelser eller en simplificering af Economy Class produktet.

Det ville de fleste ellers nok kunne acceptere – særligt med tanke på de enorme underskud, som flyselskaberne trækker rundt med i øjeblikket. Men nej, initiativet er et stort ønske fra de rejsende, må man forstå.

“Vores nuværende snacktilbud i Economy Class opfylder ikke altid vores gæsters forventninger,” forklarer Christina Foerster, direktionsmedlem i Lufthansa Group og ansvarlig for kunde-, IT- og virksomhedsansvar.

“Det nye tilbud blev udviklet på baggrund af feedback fra vores kunder. Ved at tilbyde et høj-kvalitets udvalg, vil vores passagerer kunne beslutte, hvad de vil spise og drikke på deres rejse.”

Det kan umiddelbart være svært at forestille sig dén passager, som siger nej tak til en kold øl efter en lang arbejdsdag ud fra den begrundelse, at øllen er gratis. Det giver simpelthen ingen mening.

Det er til gengæld korrekt, at et buy-onboard koncept giver flere valgmuligheder for passagererne. Mod en merpris, naturligvis.

De fleste flyselskaber gør det

Lufthansa er langt fra det første flyselskab til at indføre betaling for snacks og drikkevarer i Economy Class på de europæiske ruter. Og bliver sikkert heller ikke det sidste.

British Airways gjorde det samme i 2017, SAS har kørt med konceptet længe og lavprisselskaberne har aldrig haft andet end buy-onboard. På den måde er det ikke overraskende, at Lufthansa-gruppens selskaber vender den gratis forplejning ryggen.

Lufthansa-gruppens belgiske medlem, Brussels Airlines, har i øvrigt i mange år kørt med buy-onboard koncept på økonomiklassen. Dette forhold har tidligere skilt det belgiske selskab ud fra gruppens øvrige full-service selskaber, men med forårets forandringer hos Lufthansa, SWISS and Austrian kommer der nu en rød tråd igennem alle Lufthansa-selskabernes tilbud.

Austrian Airlines bliver det første selskab til at indføre buy-onboard konceptet, efterfulgt af SWISS og til sidst Lufthansa. Udvalget af mad, drikke og snacks vil blive afsløret af selskaberne i løbet af de kommende måneder. Kaffe, the og vand vil dog fortsat være gratis på afgange med Lufthansa, SWISS og Austrian, meddeler luftfartsgruppen.

Sådan her se den gratis forplejning typisk ud på ruten mellem København og Frankfurt (foto: Kenneth Karskov)
SWISS breakfast
Et eksempel på den gratis forplejning på SWISS morgenflyet fra Zürich til København (foto: Kenneth Karskov)