Norwegian Boeing 787 Dreamliner (foto: Simon Wright)

Norwegian dropper long-haul

Norwegians bestyrelse har fremlagt selskabets nye forretningsplan. En enklere selskabsstruktur og et europæisk rutenetværk uden langdistanceruter.

Af Kenneth Karskov

Norwegians nye forretningsplan fokuserer på den nordiske kerneforretning og at operere et europæisk netværk med udspring i de nordiske lande. Selskabet vil fortsat tilbyde konkurrencedygtige priser på rejser i Norge, i Norden og til vigtige destinationer i Europa.

“Flyvninger i og fra de nordiske lande til resten af Europa har altid været selve rygraden i Norwegians rutenetværk, og det er dette, der danner grundlag for, hvordan Norwegian skal se ud fremover”, siger koncernchef i Norwegian, Jacob Schram.

Planen indebærer, at cirka 50 fly vil være i drift i disse markeder i 2021. Antallet af fly skal gradvist øges til omkring 70 i 2022.

Norwegian sigter på at reducere gælden betydeligt til cirka 20 milliarder norske kroner og på at hente fire til fem milliarder norske kroner i frisk kapital igennem en kombination af en emission med fortrin til eksisterende aktionærer, en rettet emission til nye aktionærer og andre former for egenkapital.

Norwegian har også for nylig fremsendt en henvendelse til den norske regering om mulig statslig deltagelse baseret på den nye forretningsplan.

“Det er en robust forretningsplan, som vil give Norwegian en ny start. Ved at fokusere på vores kortdistancenetværk er målet at tiltrække investorer, servicere vores kunder og ikke mindst bidrage til at sikre arbejdspladser, sund konkurrence og understøtte turismebranchen i Norge, de nordiske lande og Europa”, siger Schram.

COVID-19 pandemien har haft store konsekvenser for hele luftfartsindustrien. Rejserestriktioner har påvirket efterspørgslen dramatisk, særligt på langdistanceflyvninger, og hele Norwegians Dreamliner-flåde har stået parkeret siden marts.

Med sådanne forudsætninger er Norwegians langdistanceoperation ikke levedygtig, og selskabet har derfor besluttet at afvikle den. Som konsekvens af dette har bestyrelserne i datterselskaberne i Italien, Frankrig, Storbritannien og USA, der primært har ansatte knyttet til langdistance, kontaktet insolvensbehandlere.

“Vores væsentligste fokus nu er at bygge et stærkt og lønsomt Norwegian, sådan at vi kan sikre så mange arbejdspladser som muligt fremover. Vi forventer ikke, at efterspørgslen på langdistanceflyvninger vil genoprettes foreløbigt. Beslutningen påvirker desværre mange af vores medarbejdere, og på den måde er det en tung beslutning at træffe”, siger Schram.

Kunder med flyrejser, der berøres af ændringerne, vil blive kontaktet direkte, og fremtidige rejser, der må aflyses, vil blive refunderet.

LÆS MERE: Norwegians langdistanceflyvninger var en middelmådig oplevelse – men ofte billigt: “Rutetjek: Med Norwegian til USA”


Posted

in

,

by