Rutetjek: Iberia på sæde 1A (Business Class)

  • Written by:

Iberias Business Class inkluderer lounge i lufthavnen, stor frokost ombord, cava i glasset og ekstra komfort. Tag med på turen fra Madrid til København på Iberias splinternye Airbus 320neo. På sæde 1A.

Af Kenneth Karskov

Der er en god chance for at du stifter bekendtskab med Iberia, hvis Spanien er en destination, der ligger dit hjerte nær. Det spanske flyselskab har været trofast på ruten mellem København og Madrid i årtier. Og fra den spanske hovedstad er der Iberia-afgange til de fleste spanske byer, samt til mange spændende destinationer i Sydeuropa og Sydamerika.

Så chancen for at ende på et Iberia fly er gode, hvis du skal den vej. Det skal jeg. I den forstand, at jeg skal flyve fra Portugal og hjem til Danmark. Med Iberia via Madrid fordi: 1 ) God forbindelse 2) gode afgangstider og 3) god pris. Det er sådan man gerne vil have det.

Jeg fik muligheden for at opgradere min flybillet til Business Class for en fair pris. Hvis du også får chancen for at opgradere din rejse med Iberia, så læs her hvad du kan forvente at få for pengene. Dette er den detaljerede gennemgang af Business Class oplevelsen på Iberia rute IB3058 fra Madrid til København med en af Iberias splinternye Airbus A320neo.

Og som skiltet viser: Der er afgang klokken 11.35 til København fra gate J50. Så der er ingen tid at spilde!

Billede: Afgangen til København er nummer fire fra bunden på tavlen (foto: Kenneth Karskov)

Lounge i Madrid

Inden ombordstigning på flyet er det lounge-tid. Iberia loungen ligger lige efter sikkerhedskontrollen, hvilket er smart hvis din rejse starter i Madrid.

Jeg er dog ankommet med Iberia flyet fra Porto. Fra gate K96, hvilket er det fjerneste hjørne af terminalen. Så det føles lidt som om jeg skal et skridt tilbage i processen, når jeg skal i retning mod sikkerhedskontrollen for at finde Iberias “Sala VIP” (lounge).

Det var ikke helt så nemt at finde som jeg regnede med. Et par skilte angiver retningen, men det lykkedes mig alligevel at gå forkert. Så jeg står i den forkerte lounge, og det er dumt, for jeg spilder tiden. Der er under en time til min afgang til København.

Det ville normalt være rigeligt, men alting tager ekstra tid her under coronaen. Så det giver ikke meget tid i loungen, inden der står “boarding” ud for flynummer IB3058 til København.

Billede: Skilte i lufthavnen viser vej til loungen. Sådan nogenlunde… (foto: Kenneth Karskov)

Der hænger et scanner ved indgangen. Biiip, siger det, da jeg holder mit boardingkort op foran den – og jeg er inde. Loungen er lavet i flere sektioner. Her er mad og drikke, både varme, kolde og stærke drikke.

Jeg er mest til en kop kaffe og en danskvand på denne tid af dagen. Der er morgenmad i buffeten, men jeg holder igen. Der venter en frokost på maskinen til København, håber jeg på. Så jeg sætter mig ved et bord, får lidt strøm på telefonen og drikker en god stærk kaffe. Det er helt perfekt.

Billede: Iberias lounge er inddelt i flere forskellige zoner (foto: Kenneth Karskov)
Billede: Der er buffet for passagerene i Iberia loungen i Madrid (foto: Kenneth Karskov)

Splinternyt fly

Ret hurtigt er det tid til boarding, så jeg ryger afsted mod gate J50. Der står i hvert fald “boarding” på skærmen, men da jeg kommer når frem til gaten, står folk stadig og venter. De har faktisk ikke taget hul på ombordstigningen.

En Iberia dame går rundt blandt de ventende passagerer og tjekker folks PCR tests. Det er de danske indrejseregler, som gælder denne gang. Det tager tid, når personalet skal tjekke hver eneste passagers pas, PCR test og boardingkort.

Billede: Så er Iberia flyet til København snart klar til afgang (foto: Kenneth Karskov)

Du godeste, jeg havde da virkelig ikke behøvet at skynde mig. Da de en-de-lig begynder at fylde mennesker på flyet, så starter de bagfra. Med række 25 til 31. Og så går det ganske langsomt fremad med de efterfølgende rækker.

Til sidst når vi til os på Business Class på denne afgang til København. Med sæde 1A på boardingkortet er jeg den sidste til at gå ombord. Den allersidste.

Det skal vise sig ikke at være det eneste ulempe ved sæde 1A. Der er flere dårlige nyheder på vej, men først skal vi ombord på flyet. Ude på asfalten står en af Iberias splinternye Airbus A320neo. Maskinen er opkaldt efter den spanske flypioner María Bernaldo de Quirós.

Hun var den første kvindelige pilot i Spanien og fik sit pilotcertifikat i 1928. Meget passende bliver hun nu æret af det spanske flyselskab.

Billede: Vejret er trist i den spanske hovedstad denne formiddag (foto: Kenneth Karskov)

Sæde 1A er IKKE flyets bedste

Indeni ligner den nye Airbus A320neo de fleste andre fly. Indretningen af disse Airbus fly er stort set identiske selskaberne imellem. Forskellen er primært farvevalget og sædeafstanden. Hos Iberia kører de med grå sæder og nogle relativt gode nakkestøtter, der faktisk godt kan give lidt støtte til hovedet, hvis du hviler dig undervejs.

Billede: Række 1 på Iberia flyet fra Madrid til København (foto: Kenneth Karskov)

Sæde 1A lyder jo fedt. Det er det allerforreste sæde. Så langt fremme som det er praktisk muligt, med mindre du styrer flyet.

I praksis er 1A langt fra det bedste sæde på denne Airbus 320neo. Du slipper for at have nogen i sædet foran dig og ingen ingen til at lægge stolen tilbage midt under maden. Omvendt så kan du ikke strække benene på grund af væggen foran. Det er en streg i regningen.

Billede: Der er ingen foran dig, når du sidder på række 1 – undtagen de to i cockpittet, naturligvis (foto: Kenneth Karskov)

Så min anbefaling er at vælge en af de efterfølgende rækker. Hvis du sidder i række 2 eller 3 så har du faktisk bedre benplads end på række 1, for du kan smide stængerne ind under sædet foran dig.

Frit midtersæde på Business Class

En ting er benplads, noget andet er albuerum. Iberia holder midtersædet ledigt på Business Class på de europæiske flyvninger. Der er er tre sæder i hver side af denne Airbus A320neo, og med et frit midtersæde er her god plads ombord. Der er masser af plads til skuldrene, armene og albuerne.

Jeg får selskab af en yngre mand i sæde 1C. Da jeg valgte sæde, var der ingen andre passagerer i række 1, så han har fået det sædenummer rimeligt sent. Han ankommer også som en af de sidste.

Man kan undre sig over hvorfor han ender dér, for der er ingen passagerer i hverken række 2 og 3 bag mig. Personligt havde jeg taget en af de to rækker, hvis jeg var ham.

Med de sidste passagerer på plads, så er vi klar til afgang. Det regner da vi forlader Madrid. Fra cockpittet forlyder det at solen skinner i Danmark, så det er den perfekte dag at forlade Sydeuropa på.

Billede: Man vil altid gerne forlade et regnfuld lufthavn til fordel for en solbeskinnet en (foto: Kenneth Karskov)

Internet ombord – men det koster

Det gode ved denne splinternye Airbus A320neo er, at kabinen er indrettet med både stikkontakt, USB-stik og internet. Du kan altså lade dine enheder op og være på nettet undervejs, omend det ikke er gratis at koble sig på flyets wifi.

Hvis du vil mere end at sende beskeder, så skal du op i den store pakke som koster 8 EUR for en time eller 11 EUR for hele flyveturen. Så kan du i teorien streame film. Med den prissætning er det op til hver enkelt at vurdere, hvilken værdi wifi har. Kan du undvære nettet, så slipper du for at betale. Vil du gerne online, så har du muligheden – men det koster.

Billede: Der er internet på flyet, men det koster penge at bruge (foto: skærmprint)

Systemet viser dig også hvor langt der er tilbage af turen. Turen er sat til at være lidt over to og en halv time. Og den information er ganske gratis.

Billede: Turen fra Madrid til København er sat til at være ca. 2,5 timer (foto: skærmprint)

Tre retters menu

Vi hænger oppe i luften en times tid uden der sker mere. Med 900 km/t bevæger flyet sig mod Danmark, mens jeg hører lidt musik. Slapper af. Crewet gemmer sig bag gardinet og gør ikke noget væsen af sig.

Klokken er omkring 13, da maden kommer på bordet. Det er mere end en time efter afgang.

Jeg kan vælge mellem pasta eller kylling på dagens afgang til København. Et kvindeligt besætningsmedlem går rundt og forklarer retterne til at passagerer på Business Class og noterer bestillingerne.

Jeg hopper på kyllingen og beder om et glas cava. Et øjeblik efter kommer hun tilbage med bakken, rækker den frem til min vinduesplads og siger med et smil “Enjoy!”.

Maden på bakken er gemt plastlåg og folie. Før coronaen ville jeg have tænkt, at det var en slapt ikke lige at fjerne den slags i køkkenet. Men efter corona, så er det blevet standard, at man selv giver maden den sidste finish. Så bakken kommer ind som på billedet herunder.

Billede: Så er der serveret. Maden er iført corona beskyttelse (foto: Kenneth Karskov)

Luftens bedste mad

Når du har fjernet folien, sølvpapiret og plastlågene, så åbenbarer der sig et glimrende tre-retters måltid. Forretten er laksetatar på en bund af ris, som står i en wasabi creme. Den er fin.

Hovedretten er kylling. Bryststykkerne ligger i en græskarmos med lidt jus, strimler af sprødstegt røget skinke og aspargesbroccoli. Det er heller ikke dumt.

Og så er der kage til dessert, som faktisk er måltidets svageste led. Foran kagen er der placeret en lille stykke chokolade med påskriften “Do & Co”, og det er interessant. For det afslører hemmeligheden bag det høje niveau på bakken.

Do & Co har ry for at levere luftens bedste mad. Det er catering i absolut topklasse. Det startede med Austrian Airlines, hvor de løftede det lille østrigske selskab til helt nye højder, som blev bemærket langt ud over landets grænser.

Så var Do & Co med til at gøre Turkish Airlines til et af Europas bedste flyselskaber (tyrkerne blev kåret fem år i træk til Europas bedste flyselskab af Skytrax), og nu har Do & Co kastet sig over British Airways samt Iberia (disse to selskaber har samme ejer, nemlig IAG gruppen).

Billede: Forret, hovedret og dessert på turen fra Madrid til København på Iberia Business Class (foto: Kenneth Karskov)
Billede: Hovedretten er kyllingebryst i græskarmos med aspargesbroccoli og sprødstegt røget skinke (foto: Kenneth Karskov)

Jeg tager mig god tid til måltidet. Det har nemlig den fordel, at mens du spiser skal du ikke have mundbind på. Så der er ingen grund til at kaste maden ned.

Til sidst kommer personalet rundt med kaffe og thé. Det passer lige med at jeg er nået til kagen. Perfekt timing. Og efter en halv times tid er måltiden slut, og den sidste tallerken bliver båret ud i flyets lille køkken.

En time til landing

På det her tidspunkt er der lidt over en times til landing i København. Turen slutter med en smuk indflyvning på en skyfri sommerdag i København. Det regnede i Madrid. Solen skinner i København. Det er sådan man altid gerne vil rejse.

Klokken 14:30 står flyet ved gaten i Kastrup. Alle passagerer bliver ført ind i Non-Schengen området og ledt igennem paskontrollen. Her skal der fremvises coronapas/coronatest og kvinderne inde i glasburen går nidkært til værks. De tjekker grundigt at alle papirer er i orden, og det tager tid. Så der er kø igen, og denne gang er det godt at komme først ud af flyet.

Jeg betalte ca. 1500 danske kroner mere for at flyve på Business Class fra Porto til Madrid til København. Det er to flyvninger og seks timers rejsetid. Det er det maksimale det må koste ekstra – og selv dét er måske for dyrt, hvis du kigger på fordelene i forhold til merprisen.

For lad mig kort opsummere: Nyt fly. God mad. OK service. Ekstra plads. Samt lounge. Det er vel den komplette liste over fordele ved at flyve med Iberia på Business Class på ruten fra Madrid til København.

Billede: Iberia Airbus A320neo i Københavns Lufthavn efter ankomst fra Madrid (foto: Kenneth Karskov)

Disse anmeldelser bliver tit læst