SAS 75 år: Et varmt tak til alle

SAS så dagens lys for første gang for 75 år siden. Det var d. 1. august 1946, at SAS blev dannet. I de efterfølgende år har SAS stolt fløjet passagerer til, fra og rundt i Skandinavien, Europa og verden.

Af Kenneth Karskov

“Et varmt tak til alle, der har været med til at skabe og heppe på SAS, i 75 år. Vi glæder os til de næste mange år, sammen med jer,” skriver SAS i en pressemeddelelse.

SAS lever af at forbinde verden og ikke mindst at forbinde de skandinaviske lande med hinanden. Der er faktisk tale om vital infrastruktur i vores del af verden.

“Skandinavien havde ikke været det samme i dag, uden et stærkt, skandinavisk flyselskab. Derfor vil vi naturligvis, fortsat opretholde vores position som en hovedaktør i den skandinaviske infrastruktur, også ind i fremtiden”, lyder det flyselskabet.

SAS er ejet af den danske og svenske stat samt en række private investorer. Den danske stat har 14,24% af aktierne og den svenske stat 14,82%. Den norske stat solgte sine aktier i SAS i 2018. Den norske aktiepost svarede til 9,88 procent af aktiekapitalen i SAS. Således er kun den norske og svenske stat i dag en del af SAS.

SAS mod en bæredygtig fremtid

De nyeste fly i SAS-flåden er mere komfortable, mindre støjende og reducerer CO2-udslippet med op til 30 %. De nye fly udgør et af mange initiativer på rejsen mod mere bæredygtig luftfart for SAS.

“Innovation har altid været en naturlig del af SAS. Fra da vi var de første til at flyve over Nordpolen – og derved forkorte rejsetiden mellem kontinenter – til vores nuværende fokus og dedikation til, at gøre flyindustrien mere bæredygtig”, lover selskabet.

SAS – har ligesom alle andre flyselskaber i verden – været hårdt presset under coronaen, og derfor er det værd at fejre selskabet på denne mærkedag.

Et godt og solidt selskab

SAS fremstår i dag som et godt og solidt flyselskab for de rejsende. Det er no-nonsense flyvninger, hvor du skal betale for forplejningen ombord. SAS tilbyder ikke overdreven luksus, som kan konkurrere med de bedste asiatiske og mellemøstlige flyselskaber, men mindre kan sagtens gøre det.

SAS tilbyder til gengæld masser af gode gør-det-selv løsninger for de rejsende, som gør produktet populært. Det er nemt, hurtigt og bekvemt at bruge for folk som rejser meget. Dertil kommer Eurobonus programmet, som i årevis har været et kæmpe aktiv for SAS og har fastholdt mange kunder i en tid præget af hård konkurrence i luftfarten.

Ombord på flyet er basisproduktet – SAS Go – i den skrabede ende. Indenfor Europa og Skandinavien får du en gratis kop kaffe, men skal du selv betale for mad og anden drikke. På de oversøiske flyvninger er det mest basale inkluderet til at overleve en tur på tværs af kontinenter.

Vil du have mere luksus på SAS?

Hvis du vil have mere luksus, så tilbyder SAS både Business Class – kaldet SAS Business – samt Premium Economy, som SAS kalder for…. tadaa… “SAS Plus”. Du kan læse mere om oplevelsen ombord på SAS i artiklen “Rutetjek: På deres gode dage er SAS virkelig gode” om SAS Plus, selskabets luksusprodukt indenfor Europa.

På de oversøiske flyvninger er SAS Plus blot mellemklassen – det som andre selskaber kalder Premium Eonomy – hvilket du kan nærstudere i denne artikel “Rutetjek: SAS Plus til USA – lidt mere luksus“, som handler om turen fra New York til København.

Det ypperste hos SAS hedder som nævnt SAS Business. Her får du gourmet mad, champagne og en seng at sove i på de oversøiske flyvninger. Læs mere om oplevelsen af de bedste pladser på SAS flyene i denne artikel “Rutetjek: SAS Business fra New York – en seng, gourmet mad og champagne“.

Hvis du har en Economy Class billet til en SAS flyvning – kaldet “SAS Go” – så har du mulighed for at opgradere til et af de mere luksuriøse sæder. Læs mere om SAS opgradering i artiklen “Guide: Sådan bliver du opgraderet på SAS”.


Posted

in

by