Du sidder godt på Qatar Airways flyet til Doha. Nakkestøtten kan justeres, så den passer til dig. Benpladsen er hæderlig. Og så er det faktisk rart med en lille pude. (Foto: Kenneth Karskov)

Rutetjek: 7 grunde til at vælge Qatar Airways – og én til at lade være

Qatar Airways har en Economy Class i topklasse – også her på bagkant af en global pandemi. Niveauet for mad, drikke, underholdning og service er tårnhøjt. Der er kun ét problem.

Af Kenneth Karskov

Det er mange ting, som er fabelagtige ved at flyve med Qatar Airways. Helt overordnet set er Qatar Airways noget af det bedste du kan opleve i luften.

Altså, med de begrænsninger, som der nu engang er på Economy Class med hensyn til plads, service og forplejning. Det er stadig et økonomiprodukt, bare et af de bedste af slagsen.

Tilmed har Qatar Airways ofte særdeles konkurrencedygtige priser. Selskabet er tit blandt de billigste til Asien og Afrika, så der er meget som taler for dette mellemøstlige flyselskab, der har et hav af spændende destinationer som de forbinder via deres hjemmebase i Doha.

[toc]

Grund 1: Qatar Airways er pålidelige

Der er kun få mennesker, som flyver med Qatar Airways, fordi de skal til Doha. Hovedstaden i Qatar tiltrækker blot et lillebitte publikum, og langt størstedelen af de rejsende på flyene til og fra den olierige ørkenstat skal videre ud i verden.

Flyforbindelserne via Doha ofte er rigtigt gode. Tilmed har Qatar Airways har vist sig at være pålidelige, og det er jo en god kombination. Qatar Airways er vedblevet med at flyve under hele pandemien, og det er ikke fordi flyene var fulde, men fordi selskabet insisterede på at opretholde deres flyvninger til hele verden.

De tilbagebetalte også alle pengene til deres kunder, som ikke kom ud at rejse. Hvilket er bemærkelsesværdigt. Så Qatar Airways har meget godt kørende for sig. Der er dog ingen roser uden torne, så lad os komme ombord på flyet til Doha. Der er næstne 6 timers flyvning fra Danmark til Qatar.

Grund 2: Billig opgradering til Business Class

Ved online check-in dukker der et banner op på hjemmesiden, som giver mulighed for at opgradere billetten. Det er den absolut nemmeste måde at fjerne ubehaget ved en lang tur på Economy Class. Ved at betale sig fra det.

Med et trylleslag kan du skifte pladsen på Economy ud med en plads i Qatar Airways højt berømmede Business Class. Med tre dage til afgang er prisen 2.220,- danske kroner for at rykke fra Economy til Business Class.

Om det er dyrt eller billigt afhænger af din økonomiske formåen. Er det småpenge i din husholdning, så skal du gøre det. Og gøre det med det samme, for dagen efter stiger prisen til 2.342,- danske kroner. Altså er prisen for en opgradering steget med 122 danske kroner.

Selve prisforskellen på 122,- i småtingsafdelingen. Men det fortæller den vigtige pointe, at prissætningen på Qatar Airways opgraderinger er dynamisk. Den ændrer sig – og kan gå både op og ned. Men nok mest op.

Så frister det med en opgradering, så slå til. Ser prisen rigtig ud, så betal og luk hjemmesiden bagefter. Du skal ikke ind og tjekke om det pludselig er blevet billigere. For hvad nu hvis du kunne have sparet nogle hundrede kroner? Det kan risikere at ødelægge noget af fornøjelsen ved opgraderingen. Så betal og luk.

Billede: Alle passagerer på Qatar Airways får udleveret et “Protective Kit” helt gratis. Det indeholder et mundbind, plasthandsker og en lille flaske håndsprit (foto: Kenneth Karskov)

…men lounge er IKKE inkluderet

Det er værd at bemærke, at hvis du køber en opgradering hos Qatar Airways Business Class, så er loungeadgang IKKE inkluderet.

Jeg springer over på opgraderingen i denne omgang. Jeg fastholder mit sæde på Economy Class, og man kan i øvrigt altid købe adgang til loungen i Doha – uanset om du vælger opgraderingen på flyet eller ej.

Al Mourjan Business Class loungen i Doha er overdådig. Jeg har besøgt den ved tidligere lejligheder, og det er et fedt sted at opholde sig i nogle timer. Prisen er 600 kroner for et besøg i loungen. Jeg har kun en time i lufthavnen i Doha, så det er ikke interessant for mig i denne omgang. Men hvis jeg har et langt ophold i lufthavnen, så kunne jeg sagtens være interesseret.

Så jeg takker nej til opgraderingen. Og til loungen. Det er helt fint med mig at tage denne her tur fra København til Doha på Economy Class.

Grund 3: Sædereservation koster ekstra

Hvis du vil vælge siddeplads på forhånd hos Qatar Airways, så skal du betale. Hallo, er det virkelig en fordel, kan man med rette indvende. Og nej, det er måske ikke en fordel i klassisk forstand, men det betyder, at du faktisk KAN få fingre i præcis det sæde du gerne vil.

Du skal ikke overlade dit sædevalg til skranken i lufthavnen og forlade dig på dit held, hvis det er vigtigt med en vinduesplads, et sæde ved midtergangen eller ekstra benplads. Med et gebyr for sædereservation så kan kan nu få det hele – det er bare et spørgsmål om at betale.

For det er gratis at vælge siddeplads, når du laver online check-in. Det er kun hvis du vil reservere pladser på forhånd, at du skal af med penge.

Det koster 76 danske kroner for en standard plads. 163 kroner for et af de såkaldte “preferred seats”, som er pladserne forrest i flyet. Og 376 kroner for sæderne med ekstra benplads. Priserne gælder pr. strækning og det er værd lige at have i baghovedet, for som nævnt skifter mange fly i Doha, og dermed er der typisk to strækninger med Qatar Airways fra København via Doha til din slutdestination.

Denne afgange er med et fly at typen Boeing 787 Dreamliner, så vi sidder 3-3-3 ombord på turen fra København til Doha. Jeg har aldrig været vild med denne konfiguration, for den er irriterende for de fleste typer rejsende. Irriterende hvis man rejser alene, hvis man er to sammen og også for en familie på fire.

Rejser I som par, så får I en sidemakker. Rejser I fire sammen, så sidder tre fra familien sammen og den sidste sidder på en anden række. Den her konfiguration er kun fed, hvis man rejser tre sammen. Og langt de fleste synes at gå ombord som par eller familie med to voksne og to børn.

Grund #4 Qatar Airways serverer god mad

Allerede inden afgang fra København, så kan du finde frem til, hvad du vil få serveret på flyet. Qatar Airways hjemmesiden rummer en masse information om din kommende rejse. Deriblandt menukortet for turen.

For Qatar Airways Economy Class fra København til Doha afgang QR160 ser måltidet ud som følger..

På den seks timer lange tur til Doha vil der blive serveret aftensmad. Der er afrejse fra København kl. 16:25. Køkkenet byder på en lille tre-retters med en salat, lun hovedret og et stykke kage.

Der er tre forskellige valgmuligheder til hovedret: Kylling byriani (en indisk-arabisk risret), lammestuvning med mos samt en grøntsagslasagne. På den måde er der noget for alle.

Der er altså både internationale favoritter – i dette tilfælde grøntsagslasagne, som også er vegetarretten – samt retter der smager af Mellemøsten. Det er virkelig fint.

Drinks-kortet er også udførligt beskrevet: Øl, vin og vand er gratis under hele turen. Der er mulighed for at starte turen med en cocktail. Og få en lille en til kaffen efter maden. Uden at skulle betale en krone.

For Economy Class er det her et højt niveau. Der er mange valgmuligheder hos Qatar Airways – og altså fri bar.

Grund #5: Qatar Airways har styr på check-in – men kom i GOD tid

På boardingkortet står der, at Qatar Airways opfordrer til at man ankommer til Københavns Lufthavn tre-og-en-halv time inden afgang. 3,5 time. Det lyder voldsomt.

Det skal dog vise sig at give mening. For det er et massivt stykke papirarbejde, der skal foretages ved skranken. Som nævnt er det kun få passagerer, der står af flyet i Doha. Langt de fleste skal videre ud i verden, og det betyder, at personalet i lufthavnen skal tjekke et væld af indrejseregler og tilhørende dokumentationskrav for hver eneste passager og hver eneste destination.

Saudi Arabien, Maldiverne, Sydafrika er bare nogle af de destinationer folk skal til. Disse lande har vidt forskellige adgangskrav, så det tager sin tid i Københavns Lufthavn. Personalet tager det i stiv arm og forsøger at hjælpe folk på bedste vis. Well done!

Grund #6 Qatar Airways har fin benplads

Vel ombord på flyet bliver det hurtigt tydeligt, at denne afgang til Doha har en masse tomme pladser. Det gør altid noget godt for oplevelsen, når maskinen ikke er proppet til sidste sæde. Så er der mere plads at brede sig på , og det virker knap så overvældende med lidt færre menneskekroppe stuvet sammen i Economy Class kabinen.

Billede: Underholdningssystemet hos Qatar Airways er I top. Skærmen er fyldt med spil, film og musik. Og der er så meget at du aldrig kommer igennem det hele (foto: Kenneth Karskov)

Sæderne er gode. Der er jo ikke overdreven megen plads på Economy Class hos noget flyselskab, men benpladsen er faktisk fin hos Qatar Airways. Nakkestøtten kan indstilles så den yder god støtte til nakken, så du godt kan blunde et par timer. Det er rart.

Du skal have maske på under hele flyrejsen. Faktisk fra det øjeblik du træder ind i Københavns lufthavn og helt til du forlader lufthavnen i den anden ende. Eneste tidspunkt du må tage masken af er under måltiderne, og det gør at man glæder sig endnu mere til maden på flyet.

Grund #7 Qatar Airways har god service

Det kører som smurt for personalet på flyet. Med mange ledige sæder på denne afgang fra København, så de har god tid til at nå hele vejen rundt med mad og drikke. Servicen er virkelig fin.

Der er dog meget tydelig forskel på denne tur fra København til Doha og så den efterfølgende flyvning fra Doha og videre, hvor flyet er stopfyldt. På flyvningen fra København er det service i topklasse. På den efterfølgende stopfulde flyvning er det et meget mindre overskudsagtigt personale, som går rundt i kabinen.

Billede: Så er der serveret! En lille salat til forret, lammestuvning med kartoffelmos til hovedret og “dekonstrueret banoffee pie” til dessert. Serveret med et glas bobler til – og det hele er gratis på Qatar Airways (Foto: Kenneth Karskov)

Tilbage til afgangen fra København. Først er der omdeling af små “protective kits” med ansigtsmaske og håndsprit til alle passagerer. Derefter drinks og snacks inden maden.

Når måltiden serveres bliver hver enkelt passager høfligt spurgt om, hvad de kunne tænke sig. Byriani med kylling, lammestuvning eller grøntsagslasagne. Bagefter kommer de rundt igen og fylder op i glassene samt serverer kaffe, the og avec. Du kan næppe bede om meget mere på Economy Class.

Maden smager fint – og for Economy Class faktisk virkelig godt. For mad på økonomiklasse er vel nærmere en slags glorificerede færdigretter end det er ægte gourmet. Men andre selskaber ville nøjes med en enkelt eller to retter at vælge mellem, så Qatar Airways ligger alligevel et stykke over gennemsnittet her.

Grund #8 Qatar Airways har super underholdning

Qatar Airways er sponsor for en række af verdens største og bedste fodboldklubber, så sikkerhedsvideon ombord har berømte fodboldspillere som medvirkende. Det er sjovt og øger opmærksomheden omkring sikkerhedsvideoen. Man kigger lige med, selvom man har set indholdet af sikkerhedsvideoerne et utal af gange.

Alle passagerer har egen touch-screen, som er proppet med film, serier og spil. Der er så meget indhold her, at du umuligt kommer igennem det hele på en flyvning. Eller flere på hinanden efterfølgende flyvninger. Der er virkelig meget at vælge mellem.

Der er både helt nye premierefilm samt gamle klassikere. De store Hollywood blockbustere og film fra hele verden. Og skulle indholdet af skærmen kede dig, så kan du hoppe på internettet.

Det koster 10 USD (ca. 65 danske kroner) at bruge internettet på den seks timer lange tur til Doha. Det er en fair pris for et internet, der viste sig at være så hurtigt, at jeg fatksik kunne se dansk tv på computeren på flyet.

Igen: Det er et højt niveau for underholdning ombord, så Qatar Airways scorer også topkarakterer her.

Billede: De nye Dreamliner fly kan oplyse kabinen i alle regnbuens farver. Så farvevalget passer typisk til tidspunktet på flyvningen – her en afdæmpet natbelysning på flyveturen fra København til Doha (foto: Kenneth Karskov)

Men…. har Qatar Airways en problematisk kultur?

Samlet set leverer Qatar Airways en af luftens bedste oplevelser på bagkant af en global pandemi. Niveauet for forplejning, underholdning og service er højt hos Qatar Airways. Det er vel i virkeligheden så godt som det kan blive for Economy Class.

Så det er faktisk en no-brainer at vælge Qatar Airways. Men der findes ingen roser uden torne, og hvis der er én ting, du bør vide inden du booker en flybillet med Qatar Airways, så er det, at der findes flere kristiske indlæg på nettet om personalepolitikken hos Qatar Airways.

Du kan bl.a. læse dette anonyme indlæg fra en pilot hos Qatar Airways fra august 2021 om forholdene som ansat i flyselskabet. Her bliver der tegnet tegnet et detaljeret billede af et flyselskab med en problematisk kultur.

Du kan også læse denne artikel fra 2014 om de to svenske stewardesser, Saga og Gina, som oplever bagsiden af medaljen hos det femstjernede flyselskab. De viderebringer en fortælling om et flyselskab, hvis arbejdsforhold er markant anderledes end det, vi kender fra Skandinavien.

Du skal selv vælge

Begge dele er partsindlæg og skal derfor læses med kritiske briller. Omvendt er de selvfølgelig interessante, og kan være vigtige for din beslutning. De giver to andre perspektiver på Qatar Airways end blot oplevelsen ombord på flyet.

Du skal 100% selv afgøre, hvorvidt disse informationer er vigtige for dig. For herfra skal der hverken lyde en opfordring til det ene eller det andet. Men nu kender du til disse informationer, og så er det op til dig selv at foretage præcis dét valg, som bedst passer til din rejse og dit liv.

For produktet ombord på flyene er i top. Personalet leverer varen. Det hele kører som smurt, og du vil nyde oplevelsen som passager.


Posted

in

, ,

by