Eurowings flyet til Düsseldorf holder klar i Københavns Lufthavn (foto: Kenneth Karskov)

Rutetjek: Eurowings er Lufthansas lavprisselskab. Og serverer luftens bedste kaffe

Kan det passe, at et lavprisselskab serverer luftens bedste kop kaffe? Ja, det kan det, men det er dog også det mest positive, der er at sige om Eurowings

Af Kenneth Karskov

Jeg er på vej fra København til Düsseldorf. Og så snart man sætter ‘flyvning til Tyskland’ og ‘tysk flyselskab’ i samme sætning, så tænker man jo straks på Lufthansa. Sådan er det bare ikke denne gang.

For rejsen fra København til Düsseldorf er med Eurowings.

Som godt nok er ejet af Lufthansa, men dog en markant anderledes oplevelse. Og i den her forbindelse betyder “anderledes” rent faktisk “dårligere”. Lige bortset fra det med kaffen.

Men først lidt baggrund. For hvorfor pokker er det her ikke en Lufthansa flyvning, men derimod en tur med Eurowings?

Lufthansas lavprisselskab

Eurowings er Lufthansas lavprisselskab. De er sat i verden for at flyve de ruter, som Lufthansa af den ene eller anden grund ikke selv vil flyve. Det er korte ruter indenfor Europa, primært fra Düsseldorf, samt lange ruter til ferieprægede destinationer i Afrika, USA og Caribien under navnet Eurowings Discover.

Så Eurowings er et navn, du før eller siden vil støde på. Nu er jeg på vej fra København til Düsseldorf og på denne rute er Lufthansa-navnet helt forsvundet, og det kan være afgørende for dig som har guldkort hos Star Alliance.

For når det er Lufthansas lavprisselskab, som flyver ruten, så kan du vinke farvel til de Star Alliance fordele du end måtte have. Farvel lounge, farvel ekstra bagage, farvel priority boarding.

Irriterende bestilling

Jeg køber flybilletten på nettet, men jeg gør faktisk noget, som jeg ellers ofte fraråder. Jeg går udenom flyselskabets egen hjemmeside og booker hos Travellink.

Der er mange hundrede kroner at spare, og tilmed giver Travellink en gratis kuffert med i billettens pris, hvilket normalt koster ekstra. Det ser dog ud til, at Travellink har solgt mig en “touroperator fare”, som er en skjult pris, der normalt kun må sælges sammen med et hotel.

Det lader Travellink tilsynelade at se stort på, men det forklarer hvorfor billetten er både billigere end på Eurowings egen hjemmeside og inkluderer et styks indtjekket bagage, hvilket er unormalt for Eurowings.

Men pakkeprisen har også en bagside. For pludselig kan jeg hverken tilgå min booking eller checke ind på nettet. Det kræver en særlig “tour operator id”, som jeg ikke har fået tilsendt, og Travellinks support er helt uduelig.

Billede: Bemærk hvordan der står “tourop” på boardingkortet (foto: Kenneth Karskov)

Check-in i Københavns Lufthavn

Resultatet er, at jeg er tvunget til at stille mig i den lange kø i lufthavnen, selvom jeg kun har håndbagage.

Eurowings checker ind ved egne skranker i Terminal 3. Denne morgen er disse skranker de eneste med kø. Faktisk virker Københavns Lufthavn næsten mennesketom, men ved skranke 17 og 18 er der travlt.

Skiltet viser “Counter closed”, selvom der er mindre end to timer til afgang. Så man når lige at tænke, om der er noget galt, men endelig dukker en medarbejder op og sørger for at vi kan få vores boardingkort og komme videre i processen. Der er afgang kl. 09:30 fra B-fingeren i lufthavnen.

Ombord på Eurowings

Eurowings er et lavprisselskab. Det betyder, at der er klemt så mange sæder ind i flyet som muligt. Samtidig er sæderne så tynde som det kan lade sig gøre, så komforten er langt fra overdådig og benpladsen er minimal. Læg mærke til knæene på billedet herover.

Flyet er et Airbus A320neo og er helt fyldt denne morgen. Konceptet ombord er ‘buy-onboard’, så du betaler for al mad og drikke. Menukortet byder på lette måltider som sandwich og tapas samt slik og snacks. Og så er der kaffen…!

Luftens bedste kaffe

Det koster 4 EUR (ca. 30 danske kroner) at få “en kop friskbrygget Lavazza kaffe”. Nu har jeg bladret nok i flyselskabernes farverige menukort til at falde for den slags reklamesnak. Jeg har set for mange entusiastiske beskrivelser af middelmådige produkter til at tro det.

Men det passer for en gangs skyld.

Hemmeligheden er, at kaffekoppen rummer rigtigt kaffe – ikke frysetørret pulverkaffe. Et filter er indbygget i låget, så du drikker rent faktisk friskbrygget kaffe af rigtige bønner overhældt med kogende vand.

Det kan smages! Det her er til dato den bedste kop kaffe, jeg har fået i luften.

Eurowings er til at leve med

Flyet lander i Düsseldorf ved 11-tiden. Flyvetiden er sat til at vare halvanden time, men helt så lang tid bruger vi ikke på turen. Vi lander, stiger ud og folk fortsætter deres rejse videre i Tyskland.

Så Eurowings gør alt hvad man kan forvente af dem. De flyver dig fra A til B uden dikkedarer. Det er transport med minimal benplads, men på knap halvanden times flyvning til Tyskland er det til at leve med.

Hvis du er SAS guldkort-typen, så vil det irritere dig, at du bliver snydt for dine fordele, fordi Lufthansa har sat sit lavprisselskab til at flyve ruten. Så gælder ingen af Star Alliance fordelene.

Billede: Der er minimal benplads på Eurowings flyet til Düsseldorf (foto: Kenneth Karskov)

Kaffen er det bedste ved Eurowings

Jeg havde været mere imponeret af Eurowings, hvis jeg havde kunnet checke ind på nettet. Det er frustrerende at spilde tid i en lang kø i Københavns lufthavnen for noget som kunne have været klaret på hjemmesiden på få sekunder.

Som udgangspunkt er check-in på Eurowings hjemmeside en mulighed, så om “fejlen” ligger hos Eurowings eller Travellink, der solgte mig en sær billet, skal jeg lade være usagt.

Derfor er det klart kaffen som er det mest opløftende ved denne flyvetur. Det var faktisk rigtig fint at sidde med en god kop kaffe og nyde den her udsigt på vej til Tyskland.


Posted

in

, , ,

by