Etihad er et arabisk luksus-flyselskab, som er i skarp konkurrence med Qatar Airways og Emirates. Du kan forvente god mad, gratis drikkevarer og service i topklasse – i alle klasser.
Af Kenneth KarskovEtihad Airways flyver fra efteråret 2023 direkte fra København til Abu Dhabi. For mange danskerne vil flyselskabet være en helt ny oplevelse, så her er en forsmag på, hvad du kan forvente, hvis du stiger ombord på et Etihad fly.
Lad os tage plads på sæde 7G på Business Class på turen med EY84 fra Rom til Abu Dhabi. Flyet er en Boeing 787 Dreamliner og champagnen er allerede serveret.

Du sidder godt hos Etihad
Typisk for de tre store mellemøstlige flyselskaber så er der skruet helt op for charmen på de dyre sæder. Der er gjort noget ekstra ud af det, så du får mere end blot en flyvetur; det her skal være en oplevelse.
Materialerne er lækre. Designet er der gjort ekstra ud af. Det er mere end blot flyselskabernes standard-indretning, du får her. Et godt eksempel er lampen, som er helt særlig for Etihad.

Sæderne som vender ud mod midtergangen føles mindre private. De har dog stadig overdådig plads, og det er altid skønt at kunne sætte sig ombord på et fly og kunne strække benene.
Hvis du sidder i vinduesrækken har du nærmest din egen suite. Det gælder særligt i de sæder, hvor stolen står helt tæt op ad vinduerne. Ligesom på sæde 8K herunder.

Læg mærke til hvordan halvdelen af Business Class passagererne sidder modsat flyveretningen. Det er gjort for, at man kan give hver passager bedst muligt med plads.
Etihads midtersæder er perfekte til par
I midten af Business Class sektionen står toer-sæderne. Midtersæderne er som udgangspunkt magen til vinduessæderne, men giver dog mulighed for at par kan nyde turen sammen.
Midtersæderne fås i to varianter: Dem du ser på billedet herunder, hvor der er relativt stor afstand mellem de to stole, som du kan se herunder…

…og så dem, hvor stolene er placeret meget tættere på hinanden. Som du kan se herunder.

I begge tilfælde gælder, at hvis man ikke kender personer ved siden af, så kan man rulle en skærm op, der adskiller midtersæderne fra hinanden.
En toilettaske til alle på Business Class
Alle passagerer på Business Class får udleveret en lille toilettaske med et par udvalgte produkter fra Acqua di Parma samt en tandbørst og et sæt flyverbriller.
Disse små toilettasker bliver udskiftet med jævne mellemrum hos flyselskaberne, så pludselig kan du opleve et andet varemærke eller en anden udformning af tasken, når du stiger ombord på Etihad-flyet.

Etihad har á la carte servering
En stor dejlig skærm sørger for underholdningen, og systemet er fyldt med tv, film og spil. Der er masser at få tiden til at gå med.
Men inflight entertainment systemet er jo kun en del af underholdningen ombord. Internettet er en anden, og så er der maden. Etihad har investeret i alle dele af oplevelsen.
Etihad har Á La Carte servering på Business Class, så du kan selv bestemme, hvordan du vil designe din oplevelse i luften. Det her tegner godt!

Er du til lette retter eller en stor middag?
Dette er en aftenflyvning med afgang kl. 22:00 fra Roms Fiumicino lufthavn. Der er ankomst i Abu Dhabi klokken 06:05 i morgen, hvilket giver en flyvetur på cirka seks timer.
Så det er oplagt at klø på med en god middag og så prøve at nå et par timers søvn, inden flyet sætter hjulene på jorden i Emiraterne.
Menukortet byder på et par lette retter eller den store middag med forret, suppe, hovedret, dessert og ost. Eller hvordan man nu har lyst til at sammensætte måltidet.

Vil du have Champagne eller cocktails?
Drinkskortet består af både cocktails, champagne og flere forskellige vine. Her er både to hvide, en rosé, rødvin samt dessertvin. Dertil sodavand, juicer og spiritus.
Her er dermed noget for enhver smag. På denne flyvning er det muligt at stifte bekendtskab med den klassiske cocktail “Bellini”, som blev opfundet på Cipriani hotellet i Venedig.
Champagnen er Piper-Heidsick Cuvée Brut, hvidvinene er fra Sydafrika og New Zealand, roséen fra Frankrig og den røde – som gemmer sig på bagsiden af kortet du ser herunder – indeholder en australsk rød.
Dertil kommer en italiensk øl (Peroni) og skotsk gin, så vi kommer lidt rundt i verden med drikkevarerne. Ligesom med menukortet, så er her masser af valgmuligheder.

Arabisk mezze til forret hos Etihad
Maden er nydeligt præsenteret og smager fint. Den arabiske mezze tallerken rummer smagsprøver på et par lækkerier fra Emiraterne i form af humus, taboulleh salat, fatayer (dejtrekant), vinbladsrulle og to små, luftige pitabrød.

Det er værd at bemærke, at Etihad har lavet det perfekte setup til en god hyggeaften. Bordet, maden og tv-skærmen er perfekt placeret i forhold til hinanden.
Hvis du tager et par bløde bukser med i håndbagagen og diskret skifter ude på toilettet, så har du altså alt hvad der skal til for at et par timer lynhurtigt flyver afsted, mens du sidder og hygger dig.
Det her er altså et fint setup til at få nogle timer til at gå på en flyvetur.

Sådan er maden på Etihad
Der er fire forskellige hovedretter at vælge mellem. Helt skåret ind til benet er det: Kylling, oksekød, rejser eller pasta.
Lidt mere udførligt så står valget mellem grillet kylling med kartofler, braiserede oksekæber med mos, risretten biryani med rejer eller græskar-ravioli.
De fleste af retterne lyder faktisk lækre. Desværre er hovedretten mindre interessant end ventet. Kødet er kedeligt, grøntsagerne ligner noget fra en kedelig frostpose, og mosen har ikke megen struktur tilbage i sig. Desværre.

Ole Lukøje kommer hurtigt
Der er gulerodskage, is eller frugt til dessert. Det springer jeg over og hopper i stedet på osten. Det er en tallerken med et par oste, lidt vindruer og kiks.
Da maden er færdig viser uret, at der allerede er gået et par timer. Flyvetiden er blot seks timer, så det er om at få sig et par timer på øjet nu. Sædet kan køre helt tilbage og blive en 180 grader flad seng.
Med et par glas vin indenbord og maven proppet, så kommer Ole Lukøje lynhurtigt. Og her kommer den mellemlange flyvetid ind og spiller et puds, for det er midt om natten europæisk tid, da personalet begynder at gøre maskinen klar til landing.

Videre ud i verden via Abu Dhabi
Sædet skal op. Flyet skal ned. Så mens stoleryggen bliver rettet, så lægger maskinen an til landing i Abu Dhabis internationale lufthavn.
Man kunne snildt have sovet nogle flere timer. Det er lidt af en zombie tilstand, man befinder sig i, når man stiger ud i Emiraterne. Den gode søvn blev brutalt afbrudt, og selvom man føler at man mangler et par timer, så er det pludselig blevet morgen.
Nogle passagerer stopper i Emiraterne, men en stor del fortsætter rejsen med Etihad til en af selskabets mange destinationer i Asien, Mellemøsten og Afrika.
