Rutetjek: Sådan er Premium Economy med Finnair

Flybranchen.dk er inviteret til at prøve Finnairs nye Premium Economy. Opskriften hedder mere plads og bedre service til en lille merpris.

Af Kenneth Karskov

Der er langt til Hongkong. Det tager 12 timer at flyve fra Helsingfors til den kinesiske millionby, og med så mange timer på flyet bliver det vigtigt, hvordan du sidder ombord.

Fordi bare lidt ekstra plads og lidt mere luksus kan gøre en gigantisk forskel på en lang flyrejse. Og derfor sidder jeg på sæde 23A i Finnairs Premium Economy kabine, mens jeg skriver disse linjer på vej til Asien.

En tolv timers flyvetur venter foran mig, men lad os starte turen i Kastrup.

På vej til Helsingfors

Der er alenlang kø ved sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn denne søndag aften. “18-21 minutters kø” står der på tavlerne, men det forslår langt fra.

Så det er en aften med mange mennesker i lufthavnen, og det skal også vise sig at gøre sig gældende ved gaten.

Finnairs Airbus A321 fra København til Helsingfors afgår fra gate A21. Flyet er et fuldstændig fyldt, får vi at vide over højttalerne, så de kan ikke få plads til alle kabinekufferter.

Derfor tilbyder de at tjekke folks kabinekufferter gratis ind, og håber på at nok vil tage imod tilbudet, så der bliver plads til det hele ombord på flyet.

Når du køber en billet med Finnair på Premium Economy flyver du på ganske almindelige Economy Class på turen fra København til Helsingfors på 1 timer og 25 minutter.

De boarder i grupper, og med et boardingkort til sæde 9B ryger jeg i gruppe 5, og dermed en af de sidste, der får lov at gå ombord.

Så langt er der intet ved oplevelsen, der decideret skriger af “premium”.

I Helsingfors lufthavn

Ombord på flyet til Helsingfors serverer Finnair et glas vand eller blåbærjuice – sidstnævnte er Finnairs signaturdrik. Snacks, kaffe, vin, øl og alkohol skal du købe, men det er et fåtal, der bider på denne søndag aften, ser det ud til.

Flyet lander efter 1 time og 27 minutter i Finland. Det er efterhånden blevet sen aften, og Helsingfors lufthavn ser ud til at være lukket ned for natten.

Restauranterne er lukket, butikkerne er lukket, Priority Pass loungen er lukket. Og jeg har stadig knap tre timer til afgang til Hong Kong.

Der er som udgangspunkt ingen loungeadgang inkluderet i Finnairs Premium Economy billetter, men du kan købe dig adgang.

Og det giver mening for mig, for rutenummer AY099 til Hongkong har afgang fra Helsingfors kl. 00:50 og er den sidste flyver denne aften.

Så jeg sætter mig i loungen og nyder et aftenmåltid. En suppe, en salat, et par små lune retter og så en tur i baren. Det er helt perfekt – og det er altså en rigtig bar, de har sig. Med en bartender, som gerne mixer drinks og cocktails.

Lufthavnslounges har ofte blot en hylde med spiritus og et køleskab med øl, men det her er niveauet over. Så jeg beder om en negroni, som han laver med stor fornøjelse.

På den måde er det her faktisk et vidunderligt sted at sidde indtil klokken bliver 00:13 og det forlyder over højttalerne, at flyet til Hongkong er klar til boarding.

Billede: I Finnair loungen i Helsingfors findes et par lette retter (foto: Kenneth Karskov)
Billeder: Der er suppe, salat og lune retter til middag i Finnair loungen (foto: Kenneth Karskov)
Billede: Det bedste ved Finnair loungen er baren med en rigtig bartender, der gerne mixer cocktails, som her en negroni (foto: Kenneth Karskov)

Asien-strategi i ruiner

Der er et Finnair før og efter corona’en. Det finske flyselskab havde baseret sin eksistens på at forbinde Europa med Asien via Helsingfors.

I særlig grad var Kina et stort marked, men det lukkede coronaen ned for, og trafikken er aldrig kommet tilbage i samme omfang som før.

Og én ulykke kommer sjældent alene, for da Rusland starter krigen mod Ukraine bliver tingene endnu værre for Finnair.

Fordi pludselig kan de ikke længere flyve over russisk luftrum, og dermed blive flyveturene til Kina endnu længere og endnu dyrere at udføre.

Hele Asien-strategien lå med andre ord i ruiner, men nu er nogle få af Finnairs Asien-ruter tilbage, så det begynder at lysne.

Og jeg nærmer mig gate 42, hvorfra AY099 til Hongkong afgår om et øjeblik.

Billede: Der er afgang med AY099 til Hongkong kl. 00:50 fra Helsingfors (foto: Kenneth Karskov)

Finnairs Premium Economy

Flyet, som skal fragte mig til Hongkong, er en af Finnairs Airbus A350’ere. Maskinen ser ud til at være godt fuld denne sene oktober aften.

Billede: Finnairs Airbus A350 er klar til afgang fra Helsingfors med kurs mod Hongkong (foto: Kenneth Karskov)

Jeg sætter mig godt til rette i sæde 23A. Her er fin plads til både albuer, knæ og sidemand. Der er 38 tommer mellem sæderækkerne, og den ekstra plads fjerne med et trylleslag forsvinder alt ubehaget ved en lang flyrejse.

Væk er al maseriet. Væk er stressen over at sidde klemt op ad fremmede mennesker. Væk er kampen om armlænet.

Den ekstra plads på Premium Economy betyder også, at du faktisk kan slå din computer op og få lidt arbejde fra hånden. Dertil kommer både USB- og strømstik, så du kan holde alle dine enheder kørende med strøm undervejs.

Selve sædet er både bredere end det almindelige Economy sæde og kan lægges længere tilbage. Det er med andre ord en markant opgradering i forhold til økonomiklassen.

Tilmed sidder jeg i en lille kabine bestående af kun tre stolerækker med sæder. Der er otte sæder i hver række – opstillet i en 2-4-2 konfiguration – så i alt er vi blot 24 passagerer på Premium.

Hvilket gør en masse godt for roen i denne del af flyet.

Billede: Der er plads til både knæ og albumer på Premium Economy hos Finnair (foto: Kenneth Karskov)

De-icing inden afgang

Nu er det her jo Finland, så inden flyet skal nogen steder, så skal det de-ices. Hjemme i Danmark er det stadig lunt og godt, men i Helsingfors er det koldt her i slutningen af oktober.

Jeg har en tendens til at glemme, hvor meget nordlige Helsingfors ligger. Det her er en lille reminder for mig.

Vi får sprayet vingerne, og da den grønne lampe med “de-icing complete” lyser, fortsætter det store Airbus fly ud på startbanen og sætter fart på motorerne.

Billede: Finnair flyet bliver de-icet inden afgang fra Helsingfors (foto: Kenneth Karskov)

To måltider undervejs

Vel oppe i skyerne starter servicen ombord. Det er jo midt om natten på nuværende tidspunkt, men der er både drinks og aftensmad på programmet.

Serviceoplægget på Premium Economy på denne tur til Hongkong hedder to måltider, henholdsvis et hovedmåltid her midt om natten og så et mindre måltid inden landing.

Det hele er vist på pædagogisk vis på inflight entertainment systemets skærme.

Billede: Du kan se på skærmen hvad du kan forvente på flyveturen med Finnair (foto: Kenneth Karskov)

Jeg har 11 timer og 40 minuter foran mig, og den tid skal jeg tilsyneladende bruge nogenlunde således: Mad, film, søvn, mad, landing.

Så jeg starter med en Gin & Tonic. Med Fever-Tree tonic og Kyrö Gin, som er en prisbelønnet gin fra Finland.

Jeg sidder godt. Nyder en god G&T og tager mig selv i at sidde og hygge mig på flyet. Det her er godt!

Billede: Der bliver serveret drinks og nødder inden middagen (foto: Kenneth Karskov)

Natmad til Hongkong

Hovedmåltidet på Premium Economy hos Finnair består af en forret, en varm hovedret med to valgmuligheder og en dessert. Der er fri bar (undtagen mousserende vin) under hele flyvningen.

Det er i hvert fald oplægget, for de løber tør for den ene af valgmulighederne, nemlig “Beef Goulash with creamy root vegetable purée, beetroot and pickled pearl onions”, som egentlig var mit foretrukne valg.

I stedet får jeg serveret “Chicken breast fillet with creamy basil sauce, gnocchi, spinach and red bell pepper”.

Billede: Det store måltid på Finnair Premium Economy til Hongkong (foto: Kenneth Karskov)

Det bemærkelsesværdige er, at maden kommer på rigtigt porcelæn med metalbestik. Det løfter lige oplevelsen i forhold til serveringen på økonomiklassen.

Forretten er virkelig pænt anrettet og hovedretten består af et dejligt stort stykke kylling. Desserten er en anden sag, for den kommer de lidt nemt omkring ved bare at kaste en chokoladebar på bakken.

Men jeg bliver mæt (jeg har jo også spist i loungen), ser en film på den store skærm og imens arbejder flyet sig den lange vej udenom russisk luftrum.

Du kan se flyveruten på billedet herunder.

Billede: Flyruten fra Helsingfors til Hongkong udenom Rusland (foto: Kenneth Karskov)

Morgenmad er lun pastaret

Jeg får sovet et par sammenhængende timer på flyet. Det er altid guld værd, og skyldes at sædet kan lægges godt tilbage. En fodstøtte kan køres frem, og dermed har jeg faktisk en hæderlig sovestilling.

Premium Economy passagererne hos Finnair får tilmed en lille taske med flyverbriller, og så ligger her en nakkepude, som jeg tager på, og med den har mit hoved faktisk rigtig fin støtte.

Og efter en nat på flyet siger min krop, at det er ved at være morgen. Så det vil jo være naturligt med lidt morgenmad, ik’?

Men uret viser, at det reelt set er sen eftermiddag i Hongkong. Vi skal lande kl. 19:10, så dermed er det jo blevet aften – igen.

Med det i baghovedet giver det vel mening, at det andet måltid ikke er morgenmad – som jeg ville have troet – men en pastaret. Serveret med en kop varm te.

Billede: Finnair serverer en pastaret inden landingen i Hongkong (foto: Kenneth Karskov)

Serveringen består af en papkasse med “Full grain penne VLML/VGML”. Bogstavkoderne betyder, at retten er både vegetarisk (VLML = Vegetarian Lacto Ovo Meal) og vegansk (VGML = Vegetarian Vegan Meal).

Vi er derned ude i en pastaret, som alle passagerer kan spise, og derfor er de ingen valgmuligheder til den 2. servering. Når jeg løfter låget på æsken ser måltiden således ud.

Billede: “Penne pasta with vegan Bolognese sauce, leaf spinach and wild garlic pesto” (foto: Kenneth Karskov)

Efter serveringen af flyveturens andet måltid vel overstået er det bare at vente på at maskinen sætter hjulene på landingsbanen. Himlen er endnu blå udenfor, men snart bliver der aften igen.

Der er noget pudsigt ved at have forladt København kl. 19:20 i mørke, og så lande dagen efter kl. 19:10 i Hongkong i mørke. Dagen er ligesom forsvundet, hvis det ikke var for disse få minutter med blå himmel.

Billede: Kun en lille del af flyveturen foregår i dagslys (foto: Kenneth Karskov)

Stor fan af Premium Economy

Jeg er fan af Premium Economy. Prisen er typisk det dobbelte af normal økonomiklasse, men oplevelsen er mere end dobbelt så god.

Jeg nyder turen med Finnair på Premium Economy. Jeg sidder godt, får lidt at spise og drikke undervejs, og det er nemt at skifte fly i Helsingfors.

Den gode plads i den lille kabine med få mennesker gør hele forskellen for mig. Med fri bar og et par måltider undervejs, kommer du både mæt og glad frem – uden at stresse over at være klemt inde i et langt metalrør med et hav af fremmede mennesker.

Så min konklusion er, at det er helt rart at flyve på Premium Economy. Det er en gigantisk opgradering i forhold til almindelig Economy Class.

Billede: Ankomst i Hongkongs international lufthavn (foto: Kenneth Karskov)

Posted

in

, ,

by