Drukair i Paro, Bhutan

Rutetjek: Verdens vildeste flyvetur

At flyve til Bhutan i Himalaya bjergene er noget ganske særligt. Først forbi Mount Everest, og så en indflyvning kun få piloter i verden kan klare.

Af Kenneth Karskov

Drukair er Bhutans nationale flyselskab. Sig navnet på dansk, og det lyder jo som et forunderligt navn til et flyselskab.

For man håber jo, at piloterne ikke tager ordet “druk” alt for bogstaveligt.

Det her er nemlig en af verdens vildeste flyveture. Det er den ikoniske strækning fra Nepals hovedstad, Kathmandu, til den internationale lufthavn i Paro i det lille bjergkongerige Bhutan.

En flyvetur i Himalaya bjergene med en indflyvning, som kun en lille håndfuld piloter i verden er trænet i.

Billede: Boardingkort til turen fra Paro (PBH) i Bhutan til Kathmandu (KTM) i Nepal med Drukair (foto: Kenneth Karskov)

Drageflyet

“Druk” betyder drage på det lokale sprog i Bhutan. Med andre ord sidder jeg ombord på Drageflyet, og er på vej på mit livs eventyr.

Flyveturen fra Kathmandu til Paro med Drukair tager en time. Men det er en time, hvor du hverken behøver film på telefonen eller nogen former for inflight entertainment.

Billede: Drukair flyet til Bhutan boarder i Kathmandu, Nepal (foto: Kenneth Karskov)

Du bekymrer dig heller ikke synderligt om serveringen ombord.

Maden er godt nok inkluderet i billetprisen hos Drukair, men den lille madkasse med en sandwich, juicebrik og et par småkager er vitterligt vand ved siden af hovedattraktionen.

Fordi det som foregår uden for flyets vinduer er decideret magisk.

Billede: Der er gratis forplejning på Drukair flyet til Bhutan (foto: Kenneth Karskov)
Billede: Inflight magasinet “Tashi Delek” på Drukair – Royal Bhutan Airlines (foto: Kenneth Karskov)

Verdens tag

Vi flyver parallelt med verdens højeste bjerge, og om lidt passerer Airbus A320 flyet fra det bhutanske flyselskab selveste Mount Everest.

Mount Everest er verdens højeste bjerg med sine 8.848 meter over havet.

Hvis du sidder i den rigtige side af Drukair-maskinen, føler du nærmest, at du kan række ud efter det. Wauw, det er noget helt særligt at opleve dette syn med egne øjne.

Billede: Du flyver lige forbi Mount Everest på strækningen mellem Bhutan og Nepal (foto: Kenneth Karskov)

Den komplicerede indflyvning

Efter en times flyvning starter den komplicerede del af rejsen: Indflyvningen til Paro lufthavn i Bhutan.

Den her del af turen kræver fuld koncentration i cockpittet på Drukair-flyet. Nu skal vi ned i en lille bjerglufthavn, som kun få piloter er i stand til at lande i. 

Billede: Den komplicerede indflyvning til Paro er startet (foto: Kenneth Karskov)

Opgaven er at finde en smal korridor mellem tinderne, og få maskinen derind. Her vil flyets elektronik råbe advarsler ind i hovedet på piloterne om, at de gør det forkert.

Flyet er for tæt på bjergene, vil systemet advare. Så først drejer piloten flyet én gang for at undgå en bjergside, så én gang til.

Alt foregår efter planen, og så lander vi. Dermed er eventyr i Bhutan for alvor i gang.

Billede: Tiger’s Nest templet nær Paro lufthavn i Bhutan (foto: Kenneth Karskov)

Dette gør landing i Bhutan kompliceret

Der findes en glimrende Youtube-video fra 2017, som forklarer indflyvningen til Paro lufthavn i Bhutan i detaljer.

På to minutter forklarer den, hvorfor det er kompliceret at få flyet ned i Paros internationale lufthavn.

Hvis du sidder i kabinen uvidende om, hvad der foregår ude i cockpittet, vil du intet ænse. Som i IN-TET. Så er det blot endnu en landing med et moderne Airbus fly.

For kabinen på Drukair-flyet til Bhutan ånder fred og ro, mens maskinen lægger an til landing.

Hvis du til gengæld ved, hvad opgaven består i, vil du sidde fuld af beundring for piloternes arbejde og nyder oplevelsen.

Det er dét, som gør turen fra Kathmandu til Paro til en af verdens vildeste flyveture.

Billede: Lufthavnen i Paro, Bhutan (foto: Kenneth Karskov)

Posted

in

, ,

by

Tags: