Rutetjek: Qatar Airways til Doha – og videre

Som rejsende er Qatar Airways et godt selskab at flyve med. Deres Economy Class er en af luftens bedste.

Af Kenneth Karskov

Jeg er på vej til Kathmandu i Nepal. Det er kun få flyselskaber, som flyver dertil med blot ét stop fra København, så derfor sidder jeg på Qatar Airways flyet.

Første del af turen går fra København til Doha. Afgang QR162 har afrejse kl. 09:30. Jeg sidder i Economy Class på sæde 23H.

Skærmen angiver, at turen fra København til Doha er sat til at vare 5 timer og 26 minutter. Undervejs skal jeg se en film, spise et måltid og slappe lidt af.

Kort transit i Doha

Planen for turen til Kathmandu er som følger: Planmæssig ankomst i Doha kl. 16:45, hvorefter flyet videre til Kathmandu afgår tre kvarter senere, kl. 17:30.

Det er en tight connection. Lad os se om jeg klarer den!

Flyet fra København til Doha er en Boeing 787-8, og benpladsen på Qatar Airways er hæderlig. En boks ved mine fødder tager noget af benpladsen, men den er tilsyneladende nødvendig for at inflight entertainment systemet spiller.

Alt ombord på flyet er inkluderet i flybillettens pris: Mad, vin og vand. Så du kan beholde kreditkortet i lommen under hele rejsen.

Jeg starter turen med et glas bobler og nogle salte snacks.

Tre valgmuligheder til maden

Qatar Airways har altid tre valgmuligheder til maden. Forret og dessert er ens for alle på Economy Class, men hovedretten er forskellig.

Du kan frit vælge mellem dem, så “længe lager haves”. Fordi de kan løbe tør for din favorit af de tre valgmuligheder.

Jeg vælger en goulash med kartofler, og dertil et glas rødvin. Qatar Airways har rigtigt metalbestik, hvilket jeg sætter stor pris på, for det er bare rarere at spise med metalkniv og – gaffel end med plast- eller bambusbestik.

Efter maden er der stadig et par timer til Doha. Lyset bliver dæmpet og folk slapper af med en film.

Personalet tænder for det fancy lys på Dreamliner flyet, så kabinen bliver malet i rolige farver.

Strøm til din elektronik

Der er masser af indhold at vælge mellem på de små skærme i sæderne.

Her er også et USB-stik så du kan holde din telefon kørende med strøm, og det er jo altid rart at stige af flyet med 100% på batteriet. Så er man klar og parat til næste eventyr!

Efter knap fem times flyvning gør flyet klar til landing i Doha. En trappe bliver kørt op til siden af flyet, så vi kan stige af. En bus kører os det sidste stykke til terminalen, og så skal det gå stærkt med at komme hen til næste afgang.

For husk på, at flyet videre til Kathmandu afgår sølle 45 minutter efter landing fra København. Der er ingen tid at spilde.

For det tager sin tid at komme ud af det ene fly, ind til terminalen, hele vejen igennem den store lufthavn og ud til den næste gate.

På vej til Kathmandu

Men det lykkes! Klokken 17:10 sidder jeg på sæde 20D på Economy Class på en Airbus 330 fra Qatar Airways på vej fra Doha til Kathmandu.

Det er dog tydeligt, at det her er en anden type rute end København-Doha. For det første er publikum et helt andet – lad mig vende tilbage til det – men Airbus 330-flyet føles også knap så nyt og lækkert som Dreamliner-flyet på Københavner-ruten.

Airbus 330 flyet til Kathmandu har ældre elektronik, mindre plads til fødderne (boksen til underholdningssystemet er større) og flyet virker i det hele taget mere slidt og lidt “nusset”.

Det mindre rejsevante publikum

Og så er der det med publikum ombord på Kathmandu-ruten. De har tydeligvis fløjet mindre end det rejsevante publikum på Københavner-ruten.

De ignorerer fx. beskederne fra personalet omkring sikkerhed. Så en kvinder rejser sig op fra sit sæde og stiller sig op i mellemgangen under landingen.

Fordi hun gerne vil se indflyvningen, og det kunne hun jo ikke fra sin plads i midterrækken. Trods gentagne kald over højttaleren bliver hun stående.

Jeg bliver helt nervøs på hendes vegne, men hun står fuldstændig upåvirket og nyder indflyvningen til Nepals hovedstad.

Det har jeg alligevel aldrig set før. Og jeg synes eller nok jeg har rejst en håndfuld rustikke steder i verden.

Film, mad og fri bar

Men nu foregriber jeg da også begivenhedernes gang ved at tale om landingen, for flyveturen er på dette tidspunkt knap begyndt.

Selvom flyet er af ældre dato, så er der stadig en skærm, masser af film og et godt måltid ombord.

Du styrer skærmen ved hjælp af en fjernbetjening i armlænet, så her er ingen touch-screens på flyet. Indholdet med film er umiddelbart det samme, så jeg skal nok få tiden til at gå.

God plads på flyet

Der er i øvrigt et hav af tomme pladser på denne afgang, så jeg har masser af plads. Der er ingen i sædet ved siden af mig, så jeg sidder godt og nyder turen.

Jeg har i øvrigt altid været stor fan af indretningen på Airbus 330 flyet. 2-4-2 konfigurationen er perfekt set med mine briller.

Næsten uanset hvor mange vi rejser sammen – eller hvis jeg rejser alene – kan jeg nemt finde et godt sæde i denne konfiguration. Det er perfekt til par, familier og faktisk også fint, hvis jeg rejser alene.

Maden er tilpasset ruten

Maden på turen fra Doha til Kathmandu er også noget andet end på Københavner-ruten. Valgmulighederne peger i retningen af det sydasiatiske køkken.

Og det giver jo god mening, at Qatar Airways har indrettet menukortet med flere asiatiske retter, så det er tilpasset et lokalt publikum.

Så jeg får en karryret med kylling, grøntsager og ris. Dertil en kold Budweiser øl

På den måde går tiden på endnu en flyvetur med Qatar Airways.

En del af passagererne klikker deres sikkerhedsbælte op og stille sig i midtergangen, mens flyet stadig kører mod gaten. Længe inden vi holder stille, begynder de at hive bagage ned.

De er tilsyneladende klar til at komme ud af det lange metalrør i en fart. Det kan tilsyneladende kun gå for langsomt med at få fødderne solidt plantet på den nepalesiske jord igen.

Billede: Qatar Airways i Nepals hovedstad, Kathmandu (foto: Kenneth Karskov)

Posted

in

by