Singapore Airlines vil tage rejseoplevelsen til nye højder med milliardinvestering i flykabiner på 41 Airbus A350 fly.
Af Kenneth KarskovSingapore Airlines investerer SGD 1,1 milliard (ca, 5,7 milliarder danske kroner) helt nye kabineprodukter på 41 af selskabets Airbus A350-900 langdistance- og ultra-langdistance fly.
Dermed kommer opgraderingen også danske rejsende til gode. Fordi det er netop denne flytype, som det asiatiske flyselskab bruger på ruten mellem København og Singapore.
Moderniseringen omfatter alle flyklasser – både Economy, Premium Economy, Business Class og First Class.
Ny standard for luksus
Der er stadig meget hemmelighedskræmmeri omkring de nye Singapore Airlines kabiner. Et enkelt billede af den nye Business Class er blevet afsløret, og det giver en indikation af, hvordan det nye bliver.
Singapore Airlines’ nye A350-900 First Class- og Business Class kabiner er udviklet fra bunden. Tanken er, at på sigt, så vil de tilsvarende sædedesigns blive anvendt i flyselskabets kommende Boeing 777-9-fly.
“De nye sædedesigns i First Class og Business Class vil inkorporere gennemtænkte elementer, der skubber grænserne for komfort, luksus og modernitet, så vores kunder kan slappe af eller arbejde ubesværet om bord,” udtaler Goh Choon Phong, CEO for Singapore Airlines.
“Kunder i Premium Economy Class og Economy Class kan også se frem til fornyede kabineinteriører, der forbedrer deres rejseoplevelse,” forklarer han.
Endnu mere eksklusivitet
Lad os da også lige vende luftens ypperste produkt, nemlig First Class. En rejseklasse, der fortæller alt om selskabets ambitioner for rejseoplevelsen.
Desværre kommer vi ikke til at se de nye First Class sæder på dansk grund. Fordi den nye First Class bliver introduceret på de syv A350-900ULR-fly.
Disse maskiner flyver de allerlængste ruter, bl.a. Singapore – New York med en flyvetid på 18 timer og 45 minutter (på Københavner-ruten benytter Singapore Airlines benytter de “almindelige” A350-900 fly).
First Class er en prestigefuld oplevelse, hvor flyselskaberne kæmper om kunder, der ellers ville vælge privatflyet.
På de nye fly bliver der blot fire sæder på First Class – og mere end 17 gange så mange Business Class sæder. Det fortæller alt om, hvor eksklusivt First Class produktet bliver.
De syv A350-900ULR-varianter vil have fire First Class-sæder, 70 Business Class-sæder og 58 Premium Economy Class-sæder.
Ny Business Class
Singapore Airlines har i forvejen en overdådig Business Class, men det bliver nu endnu bedre. For trenden for Business Class peger i retning af sæder med døre. Altså små suiter.
Det har bl.a. Qatar Airways og British Airways. Det ser ud til, at det nu også vil komme hos Singapire Airlines. I hvert fald ud fra det første officielle billede at dømme.
Den nye Business Class kommer til Danmark i løbet af de kommende år.
Det første ombyggede A350-900 langdistancefly forventes at blive sat i drift i andet kvartal af 2026, mens den første A350-900 ULR-variant vil følge i første kvartal af 2027. Hele programmet forventes at være afsluttet ved udgangen af 2030.