Yes, der er – og flere end du tror! Tag med på turen med British Airways “Club Europe” til London
Af Kenneth KarskovJeg skal til London. British Airways har præcis den afgang som passer bedst ind i programmet.
Der er afgang kl. 11 fra København, og ankomst i London kl. 12. Desværre er denne afgang dyr.
Jeg kunne have købt en Ryanair billet med afgang kl. 06:30 i morges til sølle 129 kroner. Dét er billigt, men BA flyet passer mig bare bedre.
Billetten er desværre helt oppe i over 2.000 kroner for en oneway i Economy Class. Av, det er dyrt for London.
Så jeg må ty til mine bonuspoint. 5000 BA point plus 551 kroner, og jeg er på vej. Tilmed i Club Europe.
Som er navnet for Business Class hos British Airways.

Hurtigt igennem lufthavnen
Club Europe giver adgang til Fast Track i sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn samt adgang til lounge.
Loungen ligger efter både sikkerhedskontrollen og paskontrollen, fordi BA bruger Eventyrloungen ude ved C-gates’ne.



Jeg ankommer omkring kl. 10 og der er stadig morgenmad på menuen. Brød, pålæg, røræg, pølser, yoghurt og den slags.
Jeg springer over, men tager en kaffe og et glas danskvand.
Der er udsigt til de parkerede fly, som i denne del af lufthavnen bl.a. er Singapore Airlines, Air Canada og THAI.

Samt British Airways flyet, der holder ved gate C27 – skråt overfor Eventyrloungen. Nemt!
Samme stol som Economy
Hvis du tror Business Class indenfor Europa er en død sild, tager du fejl.
Jeg sidder på række 7. Og der er stadig to rækker med Business Class bag mig, så i alt ni rækker med Club Europe hos British Airways.
Og der er blot nogle få ledige pladser på Business. Imponerende!

Sædet er det samme som på Economy, men der sidder ingen i midtersædet. Det betyder god plads til albuerne ombord.
Det betyder også, at der er god plads i bagageboksene, fordi her er færre mennesker til at fylde boksene. Business Class har også bagage inkluderet i prisen, så færre kommer med rullekufferter.
Men bortset fra det, så er komforten ligesom på Economy med British Airways.
“Flyvetiden er beregnet til en time og 30 minutter,” lyder det fra cockpittet. Vi er på vej, og det er en hurtig tur til London i dag.

Business Class servering
Vi har fløjet i en halv times tid, da personalet når ned til række syv. “Would you like something to drink?” lyder spørgsmålet.
Jeg beder om er glas Champagne – Castelnau – og et glas danskvand med citrus.

“Would you like something to eat”. Klokken er 11:37, da spørgsmålet falder, så det er en tidlig frokost i dag.
Valgmulighederne er “Pork belly with mashed potatoes” eller “Pasta with ricotta”. Jeg hopper på pastaen.

Der er en coleslaw salat til forret og en rabarberdessert til at lukke festen.
Pastaen er hæderlig, og der er faktisk stadig lidt bid i grøntsagerne, hvilket er tiltrængt i en ret af denne kaliber.
Jeg får en kop te til desserten – det er jo trods alt et britisk flyselskab – og snart er der gået en times tid af turen.
Det er helt rart at sidde med et glas bobler, lidt at spise og plads til albuerne. Det gør en forskel, helt sikkert.
Vi nærmer os England, og undervejs er regnen i København tryllet om til solskin her i 10 kilometers højde.

Landing i London
Klokken 12:50 dansk tid sætter vi hjulene på jorden i Heathrow lufthavnen. Dermed er turen slut med British Airways på luksusklassen.
Skal du købe billetten til normaltpris, er du tæt på at skulle betale kr. 5.000,-. Det bliver turen på Business Class aldrig nogensinde værd.
Mit gæt er, at mange af de passagerer, som rejser på Club Europe fra København, skal videre ud i verden med British Airways.
For hvis du køber en Business Class billet til fx. USA, så sidder du heroppe foran på turen til London. Og får en seng at sove i resten af vejen fra London og over Atlanten.
Men jeg nød turen med British Airways på Club Europe fra København til London Heathrow.
Og for mine bonuspoint var oplevelsen helt perfekt.
