Flyselskab: Icelandair
Klasse: Saga Class (Business Class)
Rute: København – Reykjavik – Boston
Flytype: Boeing 757-200
Vi kan betragte det på to måder. Kigger vi på turen fra København til Reykjavik som en intra-europæisk Business Class flyvning, så har Icelandair et produkt, der ligger i den absolutte topklasse hvad angår Business Class. Hvor de andre selskaber i Europa lader Business Class kunderne sidde i normale Economy sæder – men garanterer et frit midtersæde – så har Icelandair store, dejlige brede læderstole på Business.

En af Europas bedste Business Class – på den korte strækning
På de fire flyvninger varierer servicen fra det udsøgte til det mere rutineprægede. På ruten fra København til Reykjavik kommer stewardessen ind med et udprint af passagermanifestet, som hun lige viser mig, så jeg selv kan se, hvilke to valgmuligheder jeg har til hovedret. Det kan måske godt gøres lidt mere elegant. Omvendt var intet for meget besvær på turen fra Reykjavik til Boston, hvor stewardessen endda tilbereder min min bøf, så den bliver ‘rød indeni’. Det var egentlig opstået som en joke, men hun tager mig på ordet, og det er jo service i den helt udsøgte ende.
Lav pris
Den første del af turen – de tre timer og ti minutters flyvning til Reykjavik – er isoleret set en intra-europæisk Business Class flyvning i topklasse. Produktet er dog det samme på turen videre over Atlanten, og her er Icelandair oppe imod at andre selskaber byder på store langdistance fly med stole der kan trylles om til senge og andet lir. I den sammenligning mangler Icelandair måske det ekstravagante, og produktet kommer mere til at ligne andre selskabers “Premium Economy”. Det er til gengæld vigtigt at bemærke, at prisen for Business Class hos Icelandair også mere ligner andre selskabers Premium Economy. En returrejse på Saga Class fra København til Boston starter ved kr. 11.448,- inkl. alle skatter og gebyrer. Det får du ikke en Business Class billet til Boston til nogen andre steder.
Svær at sætte i bås
På den måde er Icelandair svær at sætte i bås. For hvad vil du helst? Flyve til Paris i Economy sæder forklædt som Business Class og så stiger over i et langdistancefly med flat-beds, bar områder og andet lir til de sidste seks-syv timer? Eller vil du flyve i den rigtige retning fra starten – som er et af Icelandairs store salgsargumenter – i et stort, bredt lædersæde, som rigtignok ikke kan laves om til en seng, men som giver dig en ganske komfortabel rejse på alle strækninger – også de korte? Det er naturligvis også et spørgsmål om rejsetidspunktet, for mens denne tur var en dagsflyvning, så er billedet lidt anderledes på en natflyvning, for det er især om natten at stolen-der-kan-foldes-ud-til-en-seng har sin berettigelse. Igen, prisen er gunstig på Saga Class, så hvor mange tusinde kroner vil du betale ekstra for flatbeds og lir? Dét er måske det reelle spørgsmål, du skal stille dig selv. Er dine forventninger rigtigt afstemt og er prisen gunstig, så kan Saga Class være en glimrende måde at flyve over Atlanten på.
Reykjavik – Boston (flyvetid: 5 timer og 35 minutter)
Efter halvanden times ventetid i Reykjavik og et besøg i loungen går turen videre til USA. Hele oplevelsen har lige fået et løft på “den lange strækning” fra Reykjavik til Boston. Flyet videre er samme type som fra København til Reykjavik, og kabinen er således identisk indrettet. På ‘den lange tur’ er der kommet menukort, der er blevet tilføjet Hors d’oeuvre til menuen, maden er bedre, udvalget er større og der dukker snacks op til drikkevarerne. Der bliver også udleveret en lille Bally toilettaske til alle Saga Class passagerer.






