RSS

BREAKING NEWS

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint besøg til åbningen af ruten, så til stede ved åbningsceremonien var både erhvervsminister Rasmus Jarlov samt Kinas ambassadø…

For første gang i 6 år får alliance nyt medlem

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Det marrokanske flyselskab Royal Air Maroc træder ind i oneworld alliancen. Det er første gang i seks år, at der tilføjes et medlem til oneworld-familien og samtidig det første afrikanske flyselskab for alliancen. Oneworld er en klub …

Stort selskab forlader fly-alliance

Nyheder

Af Kenneth Karskov // 85 millioner årlige passagerer. Det tal alene gør China Southern Airlines til en magtfaktor i kinesisk luftfart og samtidig til et af de største flyselskaber flyselskaber verden, og det er dette kinesiske selskab, der vil forlade SkyTeam…

Undersøgelse: Vi prioriterer komfort og kort rejsetid højest

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Singapore Airlines har bedt analyseinstituttet YouGov om at undersøge, hvad der er vigtigst for danske rejsende, når de skal vælge flyselskab. Og svaret er: Komfort på flyet og kortest mulig rejsetid. Det giver god mening, men der man…

Ny præsident vil sælge Mexicos to år gamle præsidentfly

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Den mexicanske præsidents fly vil blive sat til salg. Flyet er et blot to år gammelt Boeing 787-8 Dreamliner, som blandt andet er indrettet med et overdådigt soveværelse til præsidentparret. Mexico har fået en ny præsident fra den yde…

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Test: Air France “Premium Voyageur” (Premium Economy long-haul)

  • Written by:

Flyselskab: Air France
Klasse: Premium Voyageur
Rute: New York JFK – Paris Charles de Gaulle
Flytype: Boeing 777-300

Af Kenneth Karskov

Det starter godt. Jeg henvender mig ved Voyageur (Economy) check-in køen og spørger om check-in til Premium Voyageur. Det er lige omme på den anden side, får jeg at vide, sammen med Business og First Class.

Første fordel er allerede tydelig. Med ét forsvinder køen og bliver erstattet overskud og smil, jeg får uddelt boardingkort hele vejen til København, og et priority tag ryger på min kuffert.

På Premium Voyageur er lounge ikke inkluderet i billettens pris, men adgang kan købes for 50 USD eller 5000 miles, får jeg at vide.

Premium Voyageur check-in sammen med Business og First Class. Her er ingen kø!

Det vil altid være til diskussion om ikke Air France burde hæve billetprisen med 500 kroner og give lounge i begge ender af en Premium flyvning, men omvendt så forsvinder forskellen til Business Class – hvilket er skidt for flyselskabet – og en endnu højere billetpris vil få folk til at mene, at forskellen mellem almindelig økonomi og Premium er aaaalt for stor.

Så det er nok fint på denne måde: Betal hvis du har brug for lounge adgang.

Udenom køen

Da højtaleranlægget i JFK meddeler, at det er tid til boarding, kommer næste fordel: Med billet til Premium Voyageur stryger jeg udenom køen til almindelig Economy, og går ombord sammen med passagererne på Business og First.

Så langt har vi altså at gøre med et produkt som er meget lig Business Class. Som nævnt er den eneste markante forskel på landjorden, at lounge ikke er inkluderet.

Premium Voyageur kabinen på denne Boeing 777 rummer 28 sæder, men vi er kun 11 passagerer denne onsdag aften. Indretningen er smart med de cremefarvede stole med elegante blå sæder, og det virker mest af alt som et Business Class sæde, der er skrumpet.

Det kan naturligvis ikke lægges fladt ned, men det er bygget ind i en fast skal, så der er ingen ballade med passageren foran, der smækker stolen ned midt i maden. Her er også god benplads, hvor de par ekstra tommer til knæene virkelig gør en forskel, og der er ligeledes og god plads i bredden.

Sædet er indkapslet i en hård skal, så der er ingen gener, når passageren foran lægger sædet tilbage.

40% mere plads

Ifølge Air France har jeg 40% mere plads på Premium Voyageur i forhold til almindelige Voyageur (Economy). Den ekstra plads kommer ved, at de har fjernet to sæder  i hver række, så i stedet for 3-4-3 konfiguration som på Economy, så er her 2-4-2 (Business er til sammenligning 2-3-2). Sædet er 48 cm bredt og kan lægges 123 grader tilbage, her er 38 tommer benplads (97 cm) og armlænet er 10 cm bredt. Der er stik til computeren, der er læselampe og en 10,4 tommer stor skærm med tænd, sluk, start, stop og pause.

Alle Premium Voyageur får også et “amenity kit” med sokker, flyvebriller, lotion, tandbørste, kam og skohorn – nøjagtig det samme kit, de udleverer på Business Class.

Et gardin adskiller Premium fra resten af Economy, så der er reelt set tale om en mini-kabine, hvor larmen er minimeret og jeg ikke stirrer på et hav af mennesker, men kun på mine relativt få medpassagerer. Det er alt sammen med til at give en dejlig fornemmelse af ro heroppe.

Mad som på Economy Class

Sammenligningen med Business Class ophører dog i det øjeblik serveringen starter. For hvor oplevelsen i lufthavnen er stort set identisk med Business Class og sædet er en slags mini-business, så er serveringen ren Economy.

Air France har dog altid haft et godt Economy Class produkt, så det går fint an, at dele måltid med Economy Class passagererne.

F.eks. omdeler Air France altid menukort og byder på et glas ægte fransk champagne til at starte turen på Economy. Det er godt stil, og på turen fra New York til Paris står den på ‘Acini di pepe’ salat (små pastakugler med fintsnittede grøntsager) med røget laks.

Til hovedret kan jeg vælge mellem Beef Parmentier – groft hakket oksekød i kraftig sauce under et lag bagt kartoffelmos – eller Gemelli Pasta i tomatsauce med rødvin. Ost, banan-chokolade-kage og chokolade budding slutter måltidet af. Det er en fin bakke og et respektabelt måltid.

Hos Air France er maden på Premium Economy er den samme som på Economy Class

Champagne, cognac og menukort

Udover selve maden, så er servicen – i betydningen tallerken, glas, bestik etc. – det næste punkt, hvor forskellen mellem Premium og Business bliver tydelig. Et glas Heidsieck Monopole Blue Top Champagne åbner festen, men det bliver serveret i plastkrus.

Drikkevarerne er de samme som på økonomi, så valgmulighederne er ikke uendelige, men dog fint beskrevet i menukortet. Jeg får en flaske rødvin til maden og jeg beder om en cognac, og i løbet af ingen tid står begge dele på mit bord.

Jeg prøver at se en film – med de støjreducerende hovedtelefoner (igen, samme som på Business) – men Ole Lukøje får hurtigt tag i mig og jeg sover de næste par timer. Et par enkelte gange undervejs vågner jeg for lige at finde ind til den gode soveposition, men ellers sover jeg uafbrudt til morgenmadsserveringen starter. Det er stadig “at sidde op og sove”, og dette er nok den helt store forskel op til Business..

Sædet kan lægges i en vinkel på 123 grader, men du sidder stadig ret op og sover

Morgenmaden er en ydmyg, lille bakke med en yoghurt naturel, et glas juice, en muffin og et krus the. Det er såmænd fint nok til at starte dagen, og jeg er alligevel ikke så vild med opvarmet omelet, som er den typiske flymorgenmad.

Vi får ikke lov til at stige ud, førend Business er gået fra borde. På samme måde bliver økonomiklasse passagererne også holdt tilbage indtil vi, Premium Voyageur passagererne, har forladt flyet.

Konklusion: Rigtig godt

Så konklusionen er, at Air France har et godt Premium Economy produkt. Faktisk rigtig godt. Det er ikke Business Class, men heller ikke langt fra. Det er klasser bedre end Economy på det område, hvor de bageste sæder er allerværst: Pladsen.

Jeg får ikke sidemandens albuer i maven, mens han kæmper med maden. Jeg får ikke et sæde lige i smasken, når fyren foran vil sove lidt. Jeg har god plads til benene og har en dejlig stor skærm til filmene. Jeg sidder med god plads omkring mig, mens de sidder klemt sammen længere bagude i flyet.

Det er en kæmpe opgradering i forhold til almindelig Economy, og jeg kunne sagtens sidde her på flyveture, der var endnu længere end denne tur fra den amerikanske østkyst til Europa.

Testen blev gennemført januar 2011

Flere nyheder

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint…

For første gang i 6 år får alliance nyt medlem

Af Kenneth Karskov // Det marrokanske flyselskab Royal Air Maroc træder ind i oneworld alliancen. Det er første gang i seks…

Stort selskab forlader fly-alliance

Af Kenneth Karskov // 85 millioner årlige passagerer. Det tal alene gør China Southern Airlines til en magtfaktor i kinesisk luftfart…

Undersøgelse: Vi prioriterer komfort og kort rejsetid højest

Af Kenneth Karskov // Singapore Airlines har bedt analyseinstituttet YouGov om at undersøge, hvad der er vigtigst for danske rejsende, når…

Ny præsident vil sælge Mexicos to år gamle præsidentfly

Af Kenneth Karskov // Den mexicanske præsidents fly vil blive sat til salg. Flyet er et blot to år gammelt Boeing…

EU: Disse flyselskaber er farlige

Af Kenneth Karskov // EU har opdateret den sorte liste over usikre flyselskaber, og i alt 109 selskaber har denne gang…

Hærværk på grønlandske flyvepladser

Af Kenneth Karskov // Specielle pærer, som er særligt beregnet til lufttrafik, er igen og igen blevet smadret på helikopterflyvepladser i…

Bryllup aflyst - kapitalfond overtager

Af Kenneth Karskov // Det store islandske flybryllup er aflyst. Icelandair har i sidste øjeblik aflyst det planlagte køb af konkurrenten…

Rio de Janeiro bliver ny Norwegian destination

Af Kenneth Karskov // Rio de Janeiro i Brasilien bliver ny Norwegian destination fra 31. marts 2019. Ruten vil afgå fra…