RSS

Test: Finnair Business Class

OBS! Ny anmeldelse af Finnair Business Class her: Test: Finnair Business Class København – Helsinki

Finnair har fået ord for at have bedste business class i Norden, men det er dog en hæder, der primært går på de lange flyvninger over Atlanten eller ud til Asien. På de ruter har Finnair installeret stole, der kan lægges helt fladt ned, og dermed lægger de afstand til SAS og Icelandair (som må være de to selskaber Finnair kæmper med om prisen for “bedste i Norden”).

På de korte ruter indenfor Europa er billedet lidt et andet. Det ligner de fleste andre selskabers Business Class med almindelige Economy stole, men med frit midtersæde.

Se indtryk fra den korte tur fra København til St. Petersborg via Helsinki.

Første flyvning er morgenafgangen fra København til Helsinki. Det fri midtersæder bliver her udnyttet på bedst mulige vis, for her bliver armlænet rykket en tand ind over det frie midtersæde, så sædet faktisk bliver lidt bredere end normalt. Af de fire flyvninger på turen til St. Petersborg var det dog kun på denne tur fra København til Helsinki, jeg oplevede dette.

Morgenmadsbakken: Croissanten var slatten, frugten var for såvidt OK, yoghurten helt i orden. Jeg synes personligt det virker lidt sjusket ikke lige at fjerne folien over maden når den bliver serveret.

Eller… behold den på, hvis det er sådan noget her I serverer! Sødlig tomatsalsa, en blød rösti og en omelet fyldt med ost. Intet af det var synderligt vellykket.

Til gengæld byder Finnair på et glas ægte Champagne til morgenmaden. God stil og iøvrigt flotte glas! Den finske tradition for design skinner igennem og det er fedt! Champagnen kan i øvrigt købes i lufthavnen i Helsinki for EUR 6,50 for de små flasker.

Et kort stop i lufthavnen i Helsinki gav bl.a. mulighed for at besøge Finnairs lounge til de interkontinentale flyvninger. Til min store overraskelse skal man betale for spiritus her! Vin og øl er tilgængelig, men stærkere sager skal der betales for. Enten i form af Euro eller bonuspoint.

Den korte tur Helsinki – St. Petersburg var ombord på en lille Embraer. Her er ikke noget frit midtersæde, da maskinen har to sæder på hver side af mellemgangen. Flyvetiden er sat til 45 minutter, så det går nok, men det betyder også at den eneste forskel på Economy og Business er bakken med en enkelt hapser og et glas champagne.

Der var til gengæld intet at udsætte på denne lille godbid: Rejer i creme af mayonnaisse og dild med frisk rødløg på toppen.

“Velkommen til Sankt Petersborg!”

Flyveturen fra St. Petersborg til Helsinki var identisk med udturen. Samme maskine, samme forplejning, samme sæder. Så vi hopper videre til aftenafgangen fra Helsinki til København. Her var det helt almindelige Economy sæder med frit midtersæde og serveringen bestod af varm aftensmad.

Kødet smagte fint, bønnerne var som den slags bønner nu engang er, mens kartoflerne var noget melede. Det var en ret, der gik fint an, og som er set værre. Omvendt ligger den dog ikke langt fra, hvad der bliver serveret på Economy Class på en oversøisk flyvning. Så udover det faktum at den bliver serveret på porcelæn føles det ikke særligt ekslusivt. Til dessert var der et stykke jordbærkage.

Flere nyheder

Nyt land på kortet: CPH får rute til verdens næstældste…

Af Kenneth Karskov // Internationale rejsemagasiner nævner det ofte som et af verdens smukkeste lande, men det er samtidig et sted…

Har du set CPHs “hemmelige” venterum?

Af Kenneth Karskov // Den ligger godt gemt væk. Du kommer ikke sådan lige forbi, og du skal nærmest vide at…

1.830 danskere kan GRATIS tage en partner med til USA

Af Kenneth Karskov // Kender du en, som hedder Valentin eller Valentina? Så send dem lige en hilsen og sig, at…

Ville du flyve på skiferie til Japan?

Af Kenneth Karskov // Skolernes vinterferie nærmer sig med hastige skridt, og mens flere og flere søger mod Fjernøsten for at…

Se listen: Disse ruter var CPHs mest populære i 2018

Af Kenneth Karskov // ]>Over 30 millioner mennesker…

6 steder jeg vil ELSKE at rejse til i 2019

Af Kenneth Karskov // Luk øjnene. Træk vejret dybt. Forestil dig så, at du kan vælge et hvilket som helst sted…

Norwegian slår rekord: Flere passagerer i 2018 end nogensinde før

Af Kenneth Karskov // Over 37 millioner mennesker fløj med Norwegian i 2018. Det er ny rekord for det norske lavprisselskab. 35…

Emirates serverer denne danske specialitet til verdens mest eksklusive kundegruppe

Af Kenneth Karskov // Der findes mennesker på denne jord, som gladeligt smider 70-80.000 kroner for en flybillet. For den sum…

Så mange tager lavprisfly mellem København og New York

Af Kenneth Karskov // Det er ikke mange år siden, at eksperterne rystede på hovedet af idéen om oversøiske lavprisflyvninger. Det…