RSS

Test: Finnair Business Class

OBS! Ny anmeldelse af Finnair Business Class her: Test: Finnair Business Class København – Helsinki

Finnair har fået ord for at have bedste business class i Norden, men det er dog en hæder, der primært går på de lange flyvninger over Atlanten eller ud til Asien. På de ruter har Finnair installeret stole, der kan lægges helt fladt ned, og dermed lægger de afstand til SAS og Icelandair (som må være de to selskaber Finnair kæmper med om prisen for “bedste i Norden”).

På de korte ruter indenfor Europa er billedet lidt et andet. Det ligner de fleste andre selskabers Business Class med almindelige Economy stole, men med frit midtersæde.

Se indtryk fra den korte tur fra København til St. Petersborg via Helsinki.

Første flyvning er morgenafgangen fra København til Helsinki. Det fri midtersæder bliver her udnyttet på bedst mulige vis, for her bliver armlænet rykket en tand ind over det frie midtersæde, så sædet faktisk bliver lidt bredere end normalt. Af de fire flyvninger på turen til St. Petersborg var det dog kun på denne tur fra København til Helsinki, jeg oplevede dette.

Morgenmadsbakken: Croissanten var slatten, frugten var for såvidt OK, yoghurten helt i orden. Jeg synes personligt det virker lidt sjusket ikke lige at fjerne folien over maden når den bliver serveret.

Eller… behold den på, hvis det er sådan noget her I serverer! Sødlig tomatsalsa, en blød rösti og en omelet fyldt med ost. Intet af det var synderligt vellykket.

Til gengæld byder Finnair på et glas ægte Champagne til morgenmaden. God stil og iøvrigt flotte glas! Den finske tradition for design skinner igennem og det er fedt! Champagnen kan i øvrigt købes i lufthavnen i Helsinki for EUR 6,50 for de små flasker.

Et kort stop i lufthavnen i Helsinki gav bl.a. mulighed for at besøge Finnairs lounge til de interkontinentale flyvninger. Til min store overraskelse skal man betale for spiritus her! Vin og øl er tilgængelig, men stærkere sager skal der betales for. Enten i form af Euro eller bonuspoint.

Den korte tur Helsinki – St. Petersburg var ombord på en lille Embraer. Her er ikke noget frit midtersæde, da maskinen har to sæder på hver side af mellemgangen. Flyvetiden er sat til 45 minutter, så det går nok, men det betyder også at den eneste forskel på Economy og Business er bakken med en enkelt hapser og et glas champagne.

Der var til gengæld intet at udsætte på denne lille godbid: Rejer i creme af mayonnaisse og dild med frisk rødløg på toppen.

“Velkommen til Sankt Petersborg!”

Flyveturen fra St. Petersborg til Helsinki var identisk med udturen. Samme maskine, samme forplejning, samme sæder. Så vi hopper videre til aftenafgangen fra Helsinki til København. Her var det helt almindelige Economy sæder med frit midtersæde og serveringen bestod af varm aftensmad.

Kødet smagte fint, bønnerne var som den slags bønner nu engang er, mens kartoflerne var noget melede. Det var en ret, der gik fint an, og som er set værre. Omvendt ligger den dog ikke langt fra, hvad der bliver serveret på Economy Class på en oversøisk flyvning. Så udover det faktum at den bliver serveret på porcelæn føles det ikke særligt ekslusivt. Til dessert var der et stykke jordbærkage.

Flere nyheder

Qsuite på København-ruten - se her hvilke afgange

Af Kenneth Karskov // Så kommer luftens ypperligste Business Class produkt endelig til København. Qatar Airways præsenterer de nye Qsuites på…

Test: Aldeles glimrende tur med Turkish Airlines

Af Per Heide, korrespondent for Flybranchen.dk Skribenten har tidligere arbejdet for British Airways, Emirates og Austrian Airlines, men aldrig for Turkish…

De rejsende er klimabekymrede, men vil ikke betale CO2-kompensation

Af Kenneth Karskov // Hold fast: 8 ud af 10 danskere mener, at flyvning udgør et miljøproblem. 40% siger tilmed, at…

Dødskamp slut: Flyselskab indstiller alle flyvninger

Af Kenneth Karskov // Det indiske flyselskab Jet Airways har indstillet alle flyvninger. Langsomt, men sikkert, er luften sivet ud af…

Test: MEA var et stort og vigtigt flyselskab. Engang.

Flyselskab: Middle East Airlines (MEA)Klasse: Economy ClassRute: ME210 Paris (CDG) - Beirut (BEY)Flytype: Airbus A330-200 (reg: OD-MED)Flyvetid: 3 timer 57…

Gider du heller ikke mellemlandinger?

Af Kenneth Karskov // Tilsyneladende gider vi ikke mellemlandinger, når vi skal til Thailand. Det viser en undersøgelse lavet af Yougov…