RSS

BREAKING NEWS

Klimabevidst? Du kan flyve hjem fra USA på biobrændstof

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Hvis du er klimabevidst og gerne vil flyve lidt grønnere, så giver flyselskabet KLM nu mulighed for at flyve hjem fra San Fransisco på biobrændstof. Biobrændstof er 2-3 gange så dyrt som almindeligt flybrændstof, og derfor er det en s…

Her er CPHs 10. direkte rute til Frankrig

Nyheder

Af Kenneth Karskov // København får sin tiende rute til Frankrig, når easyJet til foråret begynder at flyve direkte til Nantes. Dermed er Københavns Lufthavn vokset fra syv til ti franske ruter i løbet af blot to år. "Nantes er et utroligt spændende rejse…

Flyselskab i betalingsstandsning

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Brasiliens fjerdestørste flyselskab er kommet så meget i problemer, at selskabet er gået i betalingsstandsning. Det er Avianca Brasil, som ikke længere kan betale regningerne. De brasilianske regler gør, at selskabet kan fortsætte fly…

SAS løfter Eurobonus med to nye features

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Fremover kan du samle bonuspoint med familie og venner, når du opsparer i SAS Eurobonus programmet. Den nye feature hedder "Point sharing", og er den ene af to nyheder fra SAS. Den anden nyskabelse er et livsvarigt guldkort, kaldet "L…

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint besøg til åbningen af ruten, så det første fly kunne komme afsted på fornemmeste vis. Erhvervsminister Rasmus Jarlov var dog…

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Test: Finnair Business Class

OBS! Ny anmeldelse af Finnair Business Class her: Test: Finnair Business Class København – Helsinki

Finnair har fået ord for at have bedste business class i Norden, men det er dog en hæder, der primært går på de lange flyvninger over Atlanten eller ud til Asien. På de ruter har Finnair installeret stole, der kan lægges helt fladt ned, og dermed lægger de afstand til SAS og Icelandair (som må være de to selskaber Finnair kæmper med om prisen for “bedste i Norden”).

På de korte ruter indenfor Europa er billedet lidt et andet. Det ligner de fleste andre selskabers Business Class med almindelige Economy stole, men med frit midtersæde.

Se indtryk fra den korte tur fra København til St. Petersborg via Helsinki.

Første flyvning er morgenafgangen fra København til Helsinki. Det fri midtersæder bliver her udnyttet på bedst mulige vis, for her bliver armlænet rykket en tand ind over det frie midtersæde, så sædet faktisk bliver lidt bredere end normalt. Af de fire flyvninger på turen til St. Petersborg var det dog kun på denne tur fra København til Helsinki, jeg oplevede dette.

Morgenmadsbakken: Croissanten var slatten, frugten var for såvidt OK, yoghurten helt i orden. Jeg synes personligt det virker lidt sjusket ikke lige at fjerne folien over maden når den bliver serveret.

Eller… behold den på, hvis det er sådan noget her I serverer! Sødlig tomatsalsa, en blød rösti og en omelet fyldt med ost. Intet af det var synderligt vellykket.

Til gengæld byder Finnair på et glas ægte Champagne til morgenmaden. God stil og iøvrigt flotte glas! Den finske tradition for design skinner igennem og det er fedt! Champagnen kan i øvrigt købes i lufthavnen i Helsinki for EUR 6,50 for de små flasker.

Et kort stop i lufthavnen i Helsinki gav bl.a. mulighed for at besøge Finnairs lounge til de interkontinentale flyvninger. Til min store overraskelse skal man betale for spiritus her! Vin og øl er tilgængelig, men stærkere sager skal der betales for. Enten i form af Euro eller bonuspoint.

Den korte tur Helsinki – St. Petersburg var ombord på en lille Embraer. Her er ikke noget frit midtersæde, da maskinen har to sæder på hver side af mellemgangen. Flyvetiden er sat til 45 minutter, så det går nok, men det betyder også at den eneste forskel på Economy og Business er bakken med en enkelt hapser og et glas champagne.

Der var til gengæld intet at udsætte på denne lille godbid: Rejer i creme af mayonnaisse og dild med frisk rødløg på toppen.

“Velkommen til Sankt Petersborg!”

Flyveturen fra St. Petersborg til Helsinki var identisk med udturen. Samme maskine, samme forplejning, samme sæder. Så vi hopper videre til aftenafgangen fra Helsinki til København. Her var det helt almindelige Economy sæder med frit midtersæde og serveringen bestod af varm aftensmad.

Kødet smagte fint, bønnerne var som den slags bønner nu engang er, mens kartoflerne var noget melede. Det var en ret, der gik fint an, og som er set værre. Omvendt ligger den dog ikke langt fra, hvad der bliver serveret på Economy Class på en oversøisk flyvning. Så udover det faktum at den bliver serveret på porcelæn føles det ikke særligt ekslusivt. Til dessert var der et stykke jordbærkage.

Flere nyheder

Klimabevidst? Du kan flyve hjem fra USA på biobrændstof

Af Kenneth Karskov // Hvis du er klimabevidst og gerne vil flyve lidt grønnere, så giver flyselskabet KLM nu mulighed for…

Her er CPHs 10. direkte rute til Frankrig

Af Kenneth Karskov // København får sin tiende rute til Frankrig, når easyJet til foråret begynder at flyve direkte til Nantes.…

Flyselskab i betalingsstandsning

Af Kenneth Karskov // Brasiliens fjerdestørste flyselskab er kommet så meget i problemer, at selskabet er gået i betalingsstandsning. Det er…

SAS løfter Eurobonus med to nye features

Af Kenneth Karskov // Fremover kan du samle bonuspoint med familie og venner, når du opsparer i SAS Eurobonus programmet. Den…

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint…

“Sir, we have upgraded you to Business Class”

Af Kenneth Karskov // “Sir, we have upgraded you to Business Class”. Det findes ganske enkelt ikke en bedre sætning at…

For første gang i 6 år får alliance nyt medlem

Af Kenneth Karskov // Det marrokanske flyselskab Royal Air Maroc træder ind i oneworld alliancen. Det er første gang i seks…

Stort selskab forlader fly-alliance

Af Kenneth Karskov // 85 millioner årlige passagerer. Det tal alene gør China Southern Airlines til en magtfaktor i kinesisk luftfart…

Undersøgelse: Vi prioriterer komfort og kort rejsetid højest

Af Kenneth Karskov // Singapore Airlines har bedt analyseinstituttet YouGov om at undersøge, hvad der er vigtigst for danske rejsende, når…