RSS

BREAKING NEWS

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint besøg til åbningen af ruten, så til stede ved åbningsceremonien var både erhvervsminister Rasmus Jarlov samt Kinas ambassadø…

For første gang i 6 år får alliance nyt medlem

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Det marrokanske flyselskab Royal Air Maroc træder ind i oneworld alliancen. Det er første gang i seks år, at der tilføjes et medlem til oneworld-familien og samtidig det første afrikanske flyselskab for alliancen. Oneworld er en klub …

Stort selskab forlader fly-alliance

Nyheder

Af Kenneth Karskov // 85 millioner årlige passagerer. Det tal alene gør China Southern Airlines til en magtfaktor i kinesisk luftfart og samtidig til et af de største flyselskaber flyselskaber verden, og det er dette kinesiske selskab, der vil forlade SkyTeam…

Undersøgelse: Vi prioriterer komfort og kort rejsetid højest

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Singapore Airlines har bedt analyseinstituttet YouGov om at undersøge, hvad der er vigtigst for danske rejsende, når de skal vælge flyselskab. Og svaret er: Komfort på flyet og kortest mulig rejsetid. Det giver god mening, men der man…

Ny præsident vil sælge Mexicos to år gamle præsidentfly

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Den mexicanske præsidents fly vil blive sat til salg. Flyet er et blot to år gammelt Boeing 787-8 Dreamliner, som blandt andet er indrettet med et overdådigt soveværelse til præsidentparret. Mexico har fået en ny præsident fra den yde…

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Test: Icelandair Saga Class (Business Class)

  • Written by:

Flyselskab: Icelandair
Klasse: Saga Class (Business Class)
Rute: København – Reykjavik – Boston
Flytype: Boeing 757-200

Af Kenneth Karskov

Vi kan betragte det på to måder. Kigger vi på turen fra København til Reykjavik som en intra-europæisk Business Class flyvning, så har Icelandair et produkt, der ligger i den absolutte topklasse hvad angår Business Class.

Hvor de andre selskaber i Europa lader Business Class kunderne sidde i normale Economy sæder – men garanterer et frit midtersæde – så har Icelandair store, dejlige brede læderstole på Business.

Icelandair-Saga Class - foto Kenneth KarskovHerover: Icelandair Saga Class (Business Class) kabinen set indefra med to brede stole i hver side af flyet.

Tilmed er der personlig skærm med masser af film, og der bliver omdelt støjreducerende hovedtelefoner, som man kender det fra de lange flyvninger hos de andre selskaber, og stolene kan lægges et godt stykke tilbage. Meget behageligt!

Men kigger vi på det som en interkontinental flyvning, så bliver billedet noget mere nuanceret. For så er konkurrencen fra de andre selskaber helt anderledes hård.

Måske Europas bedste Business Class

På de fire flyvninger varierer servicen fra det udsøgte til det mere rutineprægede. På ruten fra København til Reykjavik kommer stewardessen ind med et udprint af passagermanifestet, som hun lige viser mig, så jeg selv kan se, hvilke to valgmuligheder jeg har til hovedret. Det kan måske godt gøres lidt mere elegant.

Omvendt var intet for meget besvær på turen fra Reykjavik til Boston, hvor stewardessen endda tilbereder min min bøf, så den bliver ‘rød indeni’. Det var egentlig opstået som en joke, men hun tager mig på ordet, og det er jo service i den helt udsøgte ende.

Icelandair-Saga Class cabin - foto Kenneth Karskov.jpgHerover: Afstanden mellem sæderne på Icelandair Saga Class er 39 tommer. Til sammenligning er det normalt med 38 tommer mellem sæderne på Premium Economy, f.eks. hos SAS og Air France.

Lav pris

Den første del af turen – de tre timer og ti minutters flyvning til Reykjavik – er isoleret set en intra-europæisk Business Class flyvning i topklasse. Produktet er dog det samme på turen videre over Atlanten, og her er Icelandair oppe imod at de andre selskaber byder på store langdistance fly med stole der kan trylles om til senge og andet lir.

I den sammenligning mangler Icelandair måske det ekstravagante, og produktet kommere mere til at ligne andre selskabers “Premium Economy”.

Det er til gengæld vigtigt at bemærke, at prisen for Business Class hos Icelandair også mere ligner andre selskabers Premium Economy. En returrejse på Saga Class fra København til Boston starter ved kr. 11.448,- inkl. alle skatter og gebyrer. Det får du ikke en Business Class billet til Boston til nogen andre steder.

Icelandair-Saga Class meal - foto Kenneth KarskovHerover: Morgenmad på strækningen København – Reykjavik. Stewardessen gav mig valget mellem to hovedretter – kylling eller omelet – og jeg valgte æg med asparges, tomat og kartofler.

Svær at sætte i bås

På den måde er Icelandair svær at sætte i bås. For hvad vil du helst? Flyve til Paris i Economy sæder forklædt som Business Class og så stiger over i et langdistancefly med flat-beds, bar områder og andet lir til de sidste seks-syv timer?

Eller vil du flyve i den rigtige retning fra starten – som er et af Icelandairs store salgsargumenter – i et stort, bredt lædersæde, som rigtignok ikke kan laves om til en seng, men som giver dig en ganske komfortabel rejse på alle strækninger – også de korte?

Det er naturligvis også et spørgsmål om rejsetidspunktet, for mens denne tur var en dagsflyvning, så er billedet lidt anderledes på en natflyvning, for det er især om natten at stolen-der-kan-foldes-ud-til-en-seng har sin berettigelse.

Igen, prisen er gunstig på Saga Class, så hvor mange tusinde kroner vil du betale ekstra for flatbeds og lir? Dét er måske det reelle spørgsmål, du skal stille dig selv. Er dine forventninger rigtigt afstemt og er prisen gunstig, så kan Saga Class være en glimrende måde at flyve over Atlanten på.

Icelandair-Saga Class Champagne - foto Kenneth KarskovHerover: “Den er ikke særlig kold”, siger stewardessen undskyldende, da jeg beder om et glas champagne. Jeg tilgiver hende dog hurtigt, da hun stiller en mini-champagnekøler fyldt med is og en flaske Jacquart Champagne foran mig. Dér bliver jeg alligevel imponeret!

Reykjavik – Boston (flyvetid: 5 timer og 35 minutter)

Efter halvanden times ventetid i Reykjavik og et besøg i loungen går turen videre til USA. Hele oplevelsen har lige fået et løft på “den lange strækning” fra Reykjavik til Boston.

Flyet videre er samme type som fra København til Reykjavik, og kabinen er således identisk indrettet.

På ‘den lange tur’ er der kommet menukort, der er blevet tilføjet Hors d’oeuvre til menuen, maden er bedre, udvalget er større og der dukker snacks op til drikkevarerne. Der bliver også udleveret en lille Bally toilettaske til alle Saga Class passagerer.

Icelandair-Saga Class- Boston Menu - foto Kenneth KarskovHerover: Menu- og vinkort med flere forskellige vine – inklusive Champagne – samt en række valgmuligheder til måltidet. På denne flyvning enten sushi, lamb eller oksemørbrad.

Icelandair-Saga Class Hors d'oeuvre - foto Kenneth KarskovHerover: Hors d’oeuvre til passagererne på Icelandair Saga Class

Hele måltidet bliver serveret på én bakke: Forret, hovedret og dessert. Hvis der skal sættes et minus, så er der den røde folie gemmer på hovedmåltidet. De fleste andre flyselskaber fjerner folien inden serveringen, og det havde også pyntet her.

Man kunne også spørge på en anden måde: På hvilken restaurant har du fået serveret maden med folie over?

Icelandair-Saga Class to Boston - Main Meal - foto Kenneth KarskovHerover: Fra menukortet “Beef Tenderloin – Spread with Danish Mustard, Grilled Vegetables, Rösti Potatoes and a Creamy Sauce of Wild Mushroom”

Icelandair-Saga Class to Boston - Main Meal 2 - foto Kenneth KarskovHerover: Samme hovedret men uden folie over maden

Forretten (nederst til venstre) er Bacalao med sorte oliven på nachos. Hovedretten var enten sushi, islandsk lam eller oksemørbrad. Bøffen var rød indeni, til gengæld var kartoflen blød og saucen på den kølige side.

Stewardessen skal have stor ros for IKKE at smadre mit kød med varme, for bøffer på fly er alt for ofte helt grå indeni, men det var ikke tilfældet her. Tværtimod!

Icelandair Saga Class to Boston Champagne - foto Kenneth Karskov
Herover: Champagne og nødder til at starte turen over Atlanten fra Reykjavik til Boston

Icelandair Saga Class to Boston Amenity Kit Bally - foto Kenneth Karskov

Icelandair Saga Class to Boston Amenity Kit Content Bally - foto Kenneth KarskovHerover: En lille toilettaske af mærket Bally. Indholdet består af et sokker, flyvebriller, creme, tandbørste, ørepropper etc.

Priseksempler-IcelandairHerover: Priseksempler med Icelandair. En returrejse på Saga Class koster fra kr. 11.448 inkl. alle skatter og gebyrer.

Flere nyheder

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint…

For første gang i 6 år får alliance nyt medlem

Af Kenneth Karskov // Det marrokanske flyselskab Royal Air Maroc træder ind i oneworld alliancen. Det er første gang i seks…

Stort selskab forlader fly-alliance

Af Kenneth Karskov // 85 millioner årlige passagerer. Det tal alene gør China Southern Airlines til en magtfaktor i kinesisk luftfart…

Undersøgelse: Vi prioriterer komfort og kort rejsetid højest

Af Kenneth Karskov // Singapore Airlines har bedt analyseinstituttet YouGov om at undersøge, hvad der er vigtigst for danske rejsende, når…

Ny præsident vil sælge Mexicos to år gamle præsidentfly

Af Kenneth Karskov // Den mexicanske præsidents fly vil blive sat til salg. Flyet er et blot to år gammelt Boeing…

EU: Disse flyselskaber er farlige

Af Kenneth Karskov // EU har opdateret den sorte liste over usikre flyselskaber, og i alt 109 selskaber har denne gang…

Hærværk på grønlandske flyvepladser

Af Kenneth Karskov // Specielle pærer, som er særligt beregnet til lufttrafik, er igen og igen blevet smadret på helikopterflyvepladser i…

Bryllup aflyst - kapitalfond overtager

Af Kenneth Karskov // Det store islandske flybryllup er aflyst. Icelandair har i sidste øjeblik aflyst det planlagte køb af konkurrenten…

Rio de Janeiro bliver ny Norwegian destination

Af Kenneth Karskov // Rio de Janeiro i Brasilien bliver ny Norwegian destination fra 31. marts 2019. Ruten vil afgå fra…