RSS

BREAKING NEWS

Nu kan du flyve fra Odense til København - men det er rasende dyrt (og kun én dag)

Af Kenneth Karskov // Flyselskabet Primera Air har lagt en enkelt afgang op mellem Odense og København, så du kan genopleve tiden før Storebæltsforbindelsen, hvor det ikke var unormalt for travle forretningsfolk at flyve indenrigs mellem hovedstaden og Danmar…

Åh nej... vandflyet København-Aarhus er truet!

Af Kenneth Karskov // En manglende tilladelse kan blive enden på en af de mest charmerende indslag i dansk luftfart, nemlig vandflyveren mellem København og Aarhus. "Vi søgte i januar 2017 om permanente tilladelser til at flyve på vores vandflyvepladser, o…

Ny rute fra CPH til historisk fransk by

Af Kenneth Karskov // Lavprisselskabet Transavia vil forbinde København med det vestlige Frankrig, og fra næste forår lancere flyvninger til en destination, som ingen andre flyver til i øjeblikket. Dermed får de rejselystne en ny destination at flyve til i de…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: KLM Europe Select

  • Written by:

BEMÆRK: KLM har afskaffet “Europe Select” og indført “rigtig” Business Class. Læs mere: “KLM genindfører Business Class i Europa”

Business Class i Europa hedder “Europe Select” hos KLM. En returbillet fra København til Amsterdam retur kan fås for lige under kr. 6000,-.

Så hvad får man for den sum penge? Tag med på turen fra Amsterdam til København…

KLM-1 KLM-2

KLM-2 KLM-2

På det lille menukort står angivet af maden er: “Sesame crusted tilapia and falafel skewer offered with choriatiki” og til dessert “Spanish “Churro” complemented by Swiss cream”

KLM-2 KLM-2

KLM-20 KLM-2

Fordele med KLM Europe Select:

  • 30 kg. gratis bagage på Europe Select – fremfor 20 kg. på Economy
  • Priority Lane i sikkerhedskontrollen i Amsterdam Schiphol (men IKKE i København)
  • Adgang til den flotte KLM Crown Lounge i Schiphol og den mere ordinære Novia Lounge i København
  • Priority boarding – i teorien, for det bliver ikke håndhævet af personalet i lufthavnen
  • Gratis aviser (dog ingen danske)
  • Større udvalg af drikkevarer (men ingen Champagne)
  • En “madpakke” med to kolde anretninger – en hovedret og en dessert – og et lunt rundstykke
  • Nogle gange vil de tiltale dig ved navn, andre gange ikke
  • Et par cm mere benplads (gælder de første 9-10 rækker hos KLM)
  • Priority mærker til bagagen
  • Dobbelt antal Flying Blue bonuspoint

Vurdering:

Det springer i øjnene, at KLM ikke holder midtersædet frit på “Europe Select”, som efterhånden er standard på europæisk Business Class hos andre selskaber. Det betyder nemlig, at selv med en dyr billet i hånden kan du ende på et midtersæde hos KLM!

Det fri midtersæde er ellers en af de helt store fordele forrest i flyet, men den luksus er altså ikke KLM’s kunder forundt. Egentlig overraskende, for hos forretningspartneren Air France holder de altid midtersædet frit til deres europæiske Business Class kunder.

Ofte er der ikke fyldt på den dyre side af gardinet hos KLM (som du også kan se på billedet herover), så det er ikke tit et problem. Vær dog opmærksom på, at mange vælger række 1 ved check-in, så selvom flyet ikke er fyldt oppe foran, så kan det ske, at du har en på hver side af dig, hvis du også vælger den forreste række sæder. Der er ingen automatik, der fordeler passagererne jævnt i kabinen.

Der er heller ikke meget luksus over serveringen. Der er ikke mange mundfulde i den blå madkasse. Der er ingen dug på bordet, ingen porcelæn eller champagne. Alt i alt minder KLM Europe Select mere om et “Economy Extra” produkt end et “Business Class” produkt.

Testen blev gennemført i februar 2010