RSS

Test: KLM Europe Select

  • Written by:

BEMÆRK: KLM har afskaffet “Europe Select” og indført “rigtig” Business Class. Læs mere: “KLM genindfører Business Class i Europa”

Business Class i Europa hedder “Europe Select” hos KLM. En returbillet fra København til Amsterdam retur kan fås for lige under kr. 6000,-.

Så hvad får man for den sum penge? Tag med på turen fra Amsterdam til København…

KLM-1 KLM-2

KLM-2 KLM-2

På det lille menukort står angivet af maden er: “Sesame crusted tilapia and falafel skewer offered with choriatiki” og til dessert “Spanish “Churro” complemented by Swiss cream”

KLM-2 KLM-2

KLM-20 KLM-2

Fordele med KLM Europe Select:

  • 30 kg. gratis bagage på Europe Select – fremfor 20 kg. på Economy
  • Priority Lane i sikkerhedskontrollen i Amsterdam Schiphol (men IKKE i København)
  • Adgang til den flotte KLM Crown Lounge i Schiphol og den mere ordinære Novia Lounge i København
  • Priority boarding – i teorien, for det bliver ikke håndhævet af personalet i lufthavnen
  • Gratis aviser (dog ingen danske)
  • Større udvalg af drikkevarer (men ingen Champagne)
  • En “madpakke” med to kolde anretninger – en hovedret og en dessert – og et lunt rundstykke
  • Nogle gange vil de tiltale dig ved navn, andre gange ikke
  • Et par cm mere benplads (gælder de første 9-10 rækker hos KLM)
  • Priority mærker til bagagen
  • Dobbelt antal Flying Blue bonuspoint

Vurdering:

Det springer i øjnene, at KLM ikke holder midtersædet frit på “Europe Select”, som efterhånden er standard på europæisk Business Class hos andre selskaber. Det betyder nemlig, at selv med en dyr billet i hånden kan du ende på et midtersæde hos KLM!

Det fri midtersæde er ellers en af de helt store fordele forrest i flyet, men den luksus er altså ikke KLM’s kunder forundt. Egentlig overraskende, for hos forretningspartneren Air France holder de altid midtersædet frit til deres europæiske Business Class kunder.

Ofte er der ikke fyldt på den dyre side af gardinet hos KLM (som du også kan se på billedet herover), så det er ikke tit et problem. Vær dog opmærksom på, at mange vælger række 1 ved check-in, så selvom flyet ikke er fyldt oppe foran, så kan det ske, at du har en på hver side af dig, hvis du også vælger den forreste række sæder. Der er ingen automatik, der fordeler passagererne jævnt i kabinen.

Der er heller ikke meget luksus over serveringen. Der er ikke mange mundfulde i den blå madkasse. Der er ingen dug på bordet, ingen porcelæn eller champagne. Alt i alt minder KLM Europe Select mere om et “Economy Extra” produkt end et “Business Class” produkt.

Testen blev gennemført i februar 2010

Flere nyheder

Ville du flyve på skiferie til Japan?

Af Kenneth Karskov // Skolernes vinterferie nærmer sig med hastige skridt, og mens flere og flere søger mod Fjernøsten for at…

Se listen: Disse ruter var CPHs mest populære i 2018

Af Kenneth Karskov // ]>Over 30 millioner mennesker…

6 steder jeg vil ELSKE at rejse til i 2019

Af Kenneth Karskov // Luk øjnene. Træk vejret dybt. Forestil dig så, at du kan vælge et hvilket som helst sted…

Norwegian slår rekord: Flere passagerer i 2018 end nogensinde før

Af Kenneth Karskov // Over 37 millioner mennesker fløj med Norwegian i 2018. Det er ny rekord for det norske lavprisselskab. 35…

Emirates serverer denne danske specialitet til verdens mest eksklusive kundegruppe

Af Kenneth Karskov // Der findes mennesker på denne jord, som gladeligt smider 70-80.000 kroner for en flybillet. For den sum…

Så mange tager lavprisfly mellem København og New York

Af Kenneth Karskov // Det er ikke mange år siden, at eksperterne rystede på hovedet af idéen om oversøiske lavprisflyvninger. Det…

Denne dag var årets MINDSTE rejsedag

Af Kenneth Karskov // Normalt er der over 80.000 mennesker, som hver dag rejser igennem Københavns Lufthavn, men én dag på…

Ny SAS-rute: Direkte fra Aarhus til Manchester

Af Kenneth Karskov // Aarhus lufthavn har haft et rekordår i 2018, og nu kan lufthavnen i samarbejde med flyselskabet SAS…

Rekordår i Aarhus lufthavn

Af Kenneth Karskov // 2018 har været et rekordernes år for Aarhus Airport. Rutenetværket er vokset, og passagertallet er fløjet i…