RSS

BREAKING NEWS

Klimabevidst? Du kan flyve hjem fra USA på biobrændstof

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Hvis du er klimabevidst og gerne vil flyve lidt grønnere, så giver flyselskabet KLM nu mulighed for at flyve hjem fra San Fransisco på biobrændstof. Biobrændstof er 2-3 gange så dyrt som almindeligt flybrændstof, og derfor er det en s…

Her er CPHs 10. direkte rute til Frankrig

Nyheder

Af Kenneth Karskov // København får sin tiende rute til Frankrig, når easyJet til foråret begynder at flyve direkte til Nantes. Dermed er Københavns Lufthavn vokset fra syv til ti franske ruter i løbet af blot to år. "Nantes er et utroligt spændende rejse…

Flyselskab i betalingsstandsning

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Brasiliens fjerdestørste flyselskab er kommet så meget i problemer, at selskabet er gået i betalingsstandsning. Det er Avianca Brasil, som ikke længere kan betale regningerne. De brasilianske regler gør, at selskabet kan fortsætte fly…

SAS løfter Eurobonus med to nye features

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Fremover kan du samle bonuspoint med familie og venner, når du opsparer i SAS Eurobonus programmet. Den nye feature hedder "Point sharing", og er den ene af to nyheder fra SAS. Den anden nyskabelse er et livsvarigt guldkort, kaldet "L…

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint besøg til åbningen af ruten, så det første fly kunne komme afsted på fornemmeste vis. Erhvervsminister Rasmus Jarlov var dog…

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Test: airBaltic Business Class

  • Written by:

Rute: Riga – København
Klasse: Business Class, sæde 2C
Flytype: Boeing 737-500
Flyvetid: 1 time 40 minter

Af Kenneth Karskov

I lufthavnen
Check-in er hurtigt overstået og med adgang til Fast Track sikkerhedskontrol tager det ikke mange øjeblikke at få alle formaliteterne på plads. I Schengen området i Riga lufthavn ligger airBaltics Business Lounge med varm aftenbuffet, fri bar med vin og spiritus samt en særlig ‘vand bar’ med mineralvand – med og uden kulsyre – fra 17 forskellige lande.

Komforten på flyet
Ombord på denne Boeing 737-500 er stolene som udgangspunkt de samme på Business Class som på Economy Class, dog med den markante forskel, at heroppe er midtersædet altid ledigt. Pladsen er elegant lavet om til et lille bord, hvor under ligger tæpper og puder til at gøre flyveturen behagelig, og samtidig er armlænet er skubbet et par cm ind over det tomme midtersæde, så også i bredden er der lidt ekstra plads på Business Class.

Service
Allerede inden take-off kommer personalet rundt med aviser – endda med danske aviser i form af Politiken – samt en runde med velkomstdrinks: vand, appelsinjuice eller bobler. Inden maden bliver der omdelt menukort, som beskriver dagens varme måltid samt de forskellige drikkevarer.

Mad
Menuen er skabt af Mārtiņš Ritiņš fra Restaurant Vincents, som står i spidsen for ‘Slow Food Riga’. Ritins arbejder direkte med lokale, lettiske bønder med det formål at bringe lokale, primært økologiske, madvarer ind i Business Class.

Aftenens tre-retters menu består af “Rusona Martinelli cheese with roasted pumpkin” til forret, derefter “Beef steak with scalloped potatoes and beets” og til dessert “Apple cake with cranberries”.

En bøf er noget af det sværeste at servere på et fly, for uanset hvor fint den er tilberedt i køkkenet på landjorden, så gør opvarmningen den meget hurtig sej. Denne bøf var nu stadig saftig, men jeg lyver hvis jeg siger den var mør som smør. Til gengæld var smagen god og det var godt med rigtigt bestik i menneskestørrelse til at angribe den. På samme måde er maden naturligvis serveret på porcelæn og drikkevarerne kommer i rigtige glas.

Drikke
Listen med drikkevarer indeholder to røde og to hvide vine fra henholdsvis Frankrig og Spanien samt Champagne i form af Heidsieck Monopole Brut. Der er også blevet plads til et lokalt indslag i form af Riga Black Balsam, en lokal lettisk bitter. Efter maden er fire forskellige varianter af frisklavet Nespresso kaffe, så jeg får mig en god dobbelt espresso til desserten.

Konklusion: Et ambiøst service-oplæg med menukort, varm mad og champagne, der slår de fleste af de store europæiske selskaber. Du finder ikke mange flyselskaber, der tilbyder et så omfattende Business Class produkt på en flyvning af denne længde.

Detalje: Læg mærke til den grønne stribe på etiketten. Der er tale om særligt "Business Class" vand!

Flere nyheder

Klimabevidst? Du kan flyve hjem fra USA på biobrændstof

Af Kenneth Karskov // Hvis du er klimabevidst og gerne vil flyve lidt grønnere, så giver flyselskabet KLM nu mulighed for…

Her er CPHs 10. direkte rute til Frankrig

Af Kenneth Karskov // København får sin tiende rute til Frankrig, når easyJet til foråret begynder at flyve direkte til Nantes.…

Flyselskab i betalingsstandsning

Af Kenneth Karskov // Brasiliens fjerdestørste flyselskab er kommet så meget i problemer, at selskabet er gået i betalingsstandsning. Det er…

SAS løfter Eurobonus med to nye features

Af Kenneth Karskov // Fremover kan du samle bonuspoint med familie og venner, når du opsparer i SAS Eurobonus programmet. Den…

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint…

“Sir, we have upgraded you to Business Class”

Af Kenneth Karskov // “Sir, we have upgraded you to Business Class”. Det findes ganske enkelt ikke en bedre sætning at…

For første gang i 6 år får alliance nyt medlem

Af Kenneth Karskov // Det marrokanske flyselskab Royal Air Maroc træder ind i oneworld alliancen. Det er første gang i seks…

Stort selskab forlader fly-alliance

Af Kenneth Karskov // 85 millioner årlige passagerer. Det tal alene gør China Southern Airlines til en magtfaktor i kinesisk luftfart…

Undersøgelse: Vi prioriterer komfort og kort rejsetid højest

Af Kenneth Karskov // Singapore Airlines har bedt analyseinstituttet YouGov om at undersøge, hvad der er vigtigst for danske rejsende, når…