RSS

Test: Austrian Airlines Business Class

  • Written by:

Sidst jeg fløj Business Class med Austrian er efterhånden seks år siden, og jeg husker stadig, hvordan jeg var imponeret af maden og servicen ombord. Derfor var jeg ikke i tvivl, da jeg fik tilbuddet om en opgradering til Business for 225 EUR på en to-en-halv times flyvning med Austrian.

Min erindring spiller mig måske et puds, men jeg husker det som et fremragende produkt med udsøgt service og “gourmet entertainment”, som de kalder lækkerierne leveret af DO & CO, der var fint beskrevet i lille menukort. Mit indtryk anno 2012 kan ikke leve helt op til det.

Fem ekstra ydelser

Hvis vi skal skære helt ind til benet, så får jeg fem ekstra ydelser for de 225 EUR:

– Loungeadgang
– Et frit midtersæde
– Mere benplads
– Bedre mad og drikke
– Plads forrest i flyet

Bonuspoint bliver givet efter den oprindelige billetklasse på økonomi, ligesom der heller ikke bliver tilladt ekstra bagage ved en købt opgradering.

Austrians Business Class har samme sæder som på økonomiklassen - dog med lidt ekstra benplads

Tynde sæder giver god benplads

Nogle af de små ‘touches’, der distancerer servicen på Business Class fra almindelig Economy, er fraværende hos Austrian. Der er ingen særlig velkomst med en pre-take-off drink eller et imødekommende “Velkommen ombord! Skal jeg tage Deres jakke?”. Jeg ser faktisk ikke besætningen før der bliver serveret mad, hvilket er et stykke inde i flyvningen.

Jeg sætter mig til rette i sæde 2A og selvom selve stolen er den samme som på Economy, er der dog lidt ekstra benplads på de forreste rækker. Der er tale om Lufthansa gruppens nye Europa sæder med den tyndeste lille pude i ryggen, hvilket er dårligt nyt for komforten, men godt nyt for benpladsen, for sædet fylder mindre og giver mere benplads med samme antal passagerer på flyet.

Andre flyselskaber giver den et ekstra nøk på de forreste rækker. Flere selskaber klapper et lille bord op på det tomme sæde på Business, andre ville endda rykke armlænet et par centimeter, så sædet reelt bliver et par centimeter bredere. Austrian gør ingen af delene.

Tre-retters "gourmet entertainment"

“For your comfort”

Midtersædet er ledigt “for your comfort”, som der står på nakkestøtten, og for mig er det stadig en af de vigtigste fordele, for det giver plads omkring skuldrene og gode betingelser for at arbejde ombord.

Gardinet bliver trukket for og maden kommer på bordet. Den fejler til gengæld ingenting. Jeg savner menukortet, som Austrian havde engang, men et kvalificeret bud er en fortolkning af Vitello Tonnato til forret, en fremragende gul karry med rejer til hovedret og luftig choko-mocca dessert.

Både smagen og præsentation er i topklasse, men det roder lidt med servicen på denne flyvning, og der går nogen tid inden jeg får noget at drikke til maden. Champagnen er sparet væk og i stedet får jeg serveret et glas østrigsk sekt.

Jeg sætter stadig Austrians europæiske Business Class højt og højere end mange andre flyselskaber – såsom Lufthansa, Air France og SAS – men afstanden er mindsket og andre selskaber har halet ind på østrigerne (bl.a. Turkish Airlines og airBaltic, som jeg mener pt. har de to bedste Business Class produkter i Europa).

Testet juni 2012 af Flybranchen.dk

Flere nyheder

Nyt land på kortet: CPH får rute til verdens næstældste…

Af Kenneth Karskov // Internationale rejsemagasiner nævner det ofte som et af verdens smukkeste lande, men det er samtidig et sted…

Har du set CPHs “hemmelige” venterum?

Af Kenneth Karskov // Den ligger godt gemt væk. Du kommer ikke sådan lige forbi, og du skal nærmest vide at…

1.830 danskere kan GRATIS tage en partner med til USA

Af Kenneth Karskov // Kender du en, som hedder Valentin eller Valentina? Så send dem lige en hilsen og sig, at…

Ville du flyve på skiferie til Japan?

Af Kenneth Karskov // Skolernes vinterferie nærmer sig med hastige skridt, og mens flere og flere søger mod Fjernøsten for at…

Se listen: Disse ruter var CPHs mest populære i 2018

Af Kenneth Karskov // ]>Over 30 millioner mennesker…

6 steder jeg vil ELSKE at rejse til i 2019

Af Kenneth Karskov // Luk øjnene. Træk vejret dybt. Forestil dig så, at du kan vælge et hvilket som helst sted…

Norwegian slår rekord: Flere passagerer i 2018 end nogensinde før

Af Kenneth Karskov // Over 37 millioner mennesker fløj med Norwegian i 2018. Det er ny rekord for det norske lavprisselskab. 35…

Emirates serverer denne danske specialitet til verdens mest eksklusive kundegruppe

Af Kenneth Karskov // Der findes mennesker på denne jord, som gladeligt smider 70-80.000 kroner for en flybillet. For den sum…

Så mange tager lavprisfly mellem København og New York

Af Kenneth Karskov // Det er ikke mange år siden, at eksperterne rystede på hovedet af idéen om oversøiske lavprisflyvninger. Det…