RSS

BREAKING NEWS

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint besøg til åbningen af ruten, så til stede ved åbningsceremonien var både erhvervsminister Rasmus Jarlov samt Kinas ambassadø…

For første gang i 6 år får alliance nyt medlem

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Det marrokanske flyselskab Royal Air Maroc træder ind i oneworld alliancen. Det er første gang i seks år, at der tilføjes et medlem til oneworld-familien og samtidig det første afrikanske flyselskab for alliancen. Oneworld er en klub …

Stort selskab forlader fly-alliance

Nyheder

Af Kenneth Karskov // 85 millioner årlige passagerer. Det tal alene gør China Southern Airlines til en magtfaktor i kinesisk luftfart og samtidig til et af de største flyselskaber flyselskaber verden, og det er dette kinesiske selskab, der vil forlade SkyTeam…

Undersøgelse: Vi prioriterer komfort og kort rejsetid højest

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Singapore Airlines har bedt analyseinstituttet YouGov om at undersøge, hvad der er vigtigst for danske rejsende, når de skal vælge flyselskab. Og svaret er: Komfort på flyet og kortest mulig rejsetid. Det giver god mening, men der man…

Ny præsident vil sælge Mexicos to år gamle præsidentfly

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Den mexicanske præsidents fly vil blive sat til salg. Flyet er et blot to år gammelt Boeing 787-8 Dreamliner, som blandt andet er indrettet med et overdådigt soveværelse til præsidentparret. Mexico har fået en ny præsident fra den yde…

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Test: British Airways ‘Club Europe’ (Business Class) til London

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

British Airways er ét blandt en række selskaber, som flyver mellem København og London. Ryanair, easyJet, Norwegian og SAS er blandt konkurrenterne og mens de tre første tager sig af lavpriskunderne, så slås British Airways og SAS om forretningskunderne til Londons Heathrow lufthavn.

Og da SAS afskaffede Business Class, efterlod det British Airways som eneste selskab med gardin, ekstra komfort og den store servering på ruten mellem de to hovedstæder.

Ingen midtersæder

En billet British Airways “Club Europe” giver ikke kun bedre komfort og service i luften, den inkluderer også en række fordele på landjorden. Ekstra bagage, egen skranke til check-in, fast track i sikkerhedskontrollen samt adgang til loungen.

Til gengæld kan det overraske, at en dyr Business Class billet IKKE giver mulighed for at reservere sæde på forhånd. Det koster 25 britiske pund – ca. 265 danske kroner – at reservere siddeplads.

BA-Club-Europe-cabin

Netop dette er en af de mest omdiskuterede ting ved British Airways, for denne strikse gebyrpolitik ses ikke hos andre flyselskaber. Hos briterne hedder reglen, at rejsende med guld- og platinkort kan vælge sæde gratis, mens alle andre må betale – også på Business Class.

Fra København til London har det dog ingen praktisk betydning. Alle pladser er som udgangspunkt lige gode, for samtlige passagerer på Club Europe – som British AIrways kalder deres europæiske Business Class produkt – har enten et gang- eller vinduessæde.

Der findes ingen midtersæder i denne del af flyet, for pladsen i midten er spærret og dækket af et bord. Her er således masser af albuerum, og ingen sidder og gnider skuldrene op ad hinanden. Så selvom sædet som udgangspunkt er det samme som i resten af flyet, så er der betydeligt bedre plads på Club Europe.

Varme klude, kølig champagne og lune retter

Inden afgang kommer personalet rundt med en varm klud til at tørre hænderne. Den tidlige morgenmaskine fra København til London Heathrow har afgang kl. 7:05, og efter flyet er kommet i luften bliver gardinet mellem Economy og Business Class trukket for.

BA-Club-Europe-breakfast

Roen sænker sig over Business Class kabinen, og efter 40 minutter bliver der serveret et klassisk engelsk morgenmåltid til passagererne på de dyre pladser.

Den varme ret er røræg med champignon, brasekartofler, britisk back bacon (som ikke må være sprødstegt) og en krydret pølse. På bakken står der allerede en appelsin- og mango smoothie samt en cremet rabarber yoghurt med müsli.

Det mandlige besætningsmedlem rækker brødkurven frem, som indeholder både små croissanter og forskellige rundstykker, og derefter en anden bakke med forskellige små marmelader, deriblandt selvfølgelig den obligatoriske britiske appelsinmarmelade.

Et rigtigt måltid

Bestikket er af metal og rullet ind i en stofserviet, koppen er porcelæn og glassene er rigtige glas, så det føles som et helt rigtigt måltid. Champagnen er Heidsieck Monopole Brut i 18,5 cl flasker og ellers er der kaffe og the for alle pengene.

Det er et solidt morgenmåltid med et kraftigt britisk præg, som afspejler selskabets nationale tilhørsforhold. Det er glimrende, når det på den måde er muligt at smage forskel på de forskellige flyselskaber.

BA-Club-Europe-dinnerPå den sidste aftenmaskine i den modsatte retning – fra London Heathrow til Københavns Lufthavn – bliver der serveret aftensmad. Her står valget bagt torsk eller en salat med kyllingespyd og dertil en ostetallerken med Stilton og lun bolle, kiks samt en dessert.

Ellers er resten af turen i princippet det samme om aftenen som om morgenen. Det er tydeligt at se, at passagerne på Club Europe værdsætter den ekstra luksus i form af mere plads, lidt godt at spise og den relative ro i den forreste del af kabinen.

British Airways vinder derfor enhver sammenligning om bedste flyoplevelse mellem København og London. Som det eneste selskab med Business Class på ruten er det måske forventeligt, men også i sammenligning med Europas andre flyselskaber med Business Class på korte ruter står briterne stærkt og leverer et attraktivt produkt.

Flyselskab: British Airways
Rute: København – London Heathrow

Klasse: Club Europe (Business Class)
Flytype: Airbus A321
Flyvetid: 2 timer og 15 minutter

Flere nyheder

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint…

For første gang i 6 år får alliance nyt medlem

Af Kenneth Karskov // Det marrokanske flyselskab Royal Air Maroc træder ind i oneworld alliancen. Det er første gang i seks…

Stort selskab forlader fly-alliance

Af Kenneth Karskov // 85 millioner årlige passagerer. Det tal alene gør China Southern Airlines til en magtfaktor i kinesisk luftfart…

Undersøgelse: Vi prioriterer komfort og kort rejsetid højest

Af Kenneth Karskov // Singapore Airlines har bedt analyseinstituttet YouGov om at undersøge, hvad der er vigtigst for danske rejsende, når…

Ny præsident vil sælge Mexicos to år gamle præsidentfly

Af Kenneth Karskov // Den mexicanske præsidents fly vil blive sat til salg. Flyet er et blot to år gammelt Boeing…

EU: Disse flyselskaber er farlige

Af Kenneth Karskov // EU har opdateret den sorte liste over usikre flyselskaber, og i alt 109 selskaber har denne gang…

Hærværk på grønlandske flyvepladser

Af Kenneth Karskov // Specielle pærer, som er særligt beregnet til lufttrafik, er igen og igen blevet smadret på helikopterflyvepladser i…

Bryllup aflyst - kapitalfond overtager

Af Kenneth Karskov // Det store islandske flybryllup er aflyst. Icelandair har i sidste øjeblik aflyst det planlagte køb af konkurrenten…

Rio de Janeiro bliver ny Norwegian destination

Af Kenneth Karskov // Rio de Janeiro i Brasilien bliver ny Norwegian destination fra 31. marts 2019. Ruten vil afgå fra…