Rutetjek: British Airways “Club World” (Business Class)

Med British Airways fra London Heathrow til Washington Dulles International Airport på Club World (Internkontinental Business Class)

Af Kenneth Karskov
British Airways var det første flyselskab til at indføre en stol, der kunne laves om til en seng på Business Class. Det var tilbage i år 2000, og dengang revolutionerede briterne flybranchen med deres ’New Club World’. [caption id="attachment_2196" align="alignnone" width="778"] Business Class kabinen er tæt pakket, men sædet er fantastisk[/caption] Det gav et markant forspring i forhold til konkurrenterne, og mens de andre selskaber kæmper for at følge med på ”flat-bed” bølgen, så er briterne allerede på deres anden generation af det fantastiske sæde. Og det kan mærkes! Selve stolen er egentlig kun nogle få centimeter bredere end et almindeligt Economy Class sæde, men det er pladsen omkring dig, som gør dette til noget særligt. Når du spiser eller ser fjernsyn kan du smide benene op på en fodskammel, og når øjenlågene bliver tunge kan du med tryk på en knap lave det hele om til en 1,98 cm lang seng. Helt flad. Og du ligger ganske enkelt fremragende her. Prisen for at få plads til dette overdådige sæde er, at hver anden stol vender imod flyveretningen. Så du sidder med en passagerer skråt over for dig, som du kigger lige ind i ansigtet på. Nogen vil finde det ubehageligt, men så snart du er oppe i luften, kan du trække en afskærmning for, og så du igen er helt alene. [caption id="" align="alignnone" width="732"] Du kigger lige ind i ansigtet på de andre passagerer. En skærm kan dog trækkes op, når flyet er i luften[/caption] En anden anke er, at kabinen er godt pakket. Jeg har set kommentarer i stil med ”at det minder om en sovesal”, men det synes jeg er at stramme den, men fair nok, med otte passagerer i hver række, kan kabinen godt føles lidt  pakket. Massage inden afgang Briternes ry for madlavning er ikke i top, men både Gordon Ramsey og Jamie Oliver har bevist, at de engelske øer ikke er helt uden talent. Der er heller ikke noget at udsætte på maden ombord, og menukortet er faktisk større her end hos de to andre europæiske selskaber i testen. Menukortet afslører fem valgmuligheder til hovedret, så jeg kan vælge mellem Bøf Stroganoff, Confit af And, skotsk havørred, grøntsagspie eller Cesar salat. Jeg springer på anden, som smager glimrende, og personalet sørger gavmildt for, at mit glas aldrig er tomt, så jeg ikke tørrer helt ud i de højere luftlag. Således er der ikke meget at udsætte på British Airways ”Club World”. Det skulle da lige være turen over Heathrow, vil nogen måske sige, men selv dette er ikke noget problem. Den nye terminal 5 bliver kun brugt af British Airways, som derfor har kunnet skræddersy den til deres behov, bl.a. med kæmpe loungeområde til Business og First Class passagerer samt bonuskortholdere. Inkluderet i prisen er bl.a. et besøg i Elemis Travel Spa, som har korte behandlinger til travle flypassagerer på 15 minutter. Personalet ombord på flyet er imødekommende, venlige og høflige på denne særlige britiske facon og kombineret med en fremragnede siddeplads, er konklusionen, at det det faktisk er en helt rar igennem rar oplevelse at være gæst hos briterne. Forret og hovedret: “Fresh Seasonal Salad served with vinaigrette” og derefter “Duck Confit with thyme jus, green beans and cocotte potatoes” Dessert: “Chocolate and raspberry mogador” og Warre’s fremragende Colheita 1992 portvin Sædet ombord på British Airways “Club World”. Bemærk lampen i loftet, som giver blødt lys og en hjemlig atmosfære.


Posted

in

by