RSS

BREAKING NEWS

Flyselskab konkurs - men fortsætter med at flyve...

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Brasiliens fjerdestørste flyselskab er kommet så meget i problemer, at selskabet har indgivet konkursbegæring. Det er Avianca Brasil, som ikke længere kan betale regningerne. De brasilianske regler gør dog, at selskabet kan fortsætte …

SAS løfter Eurobonus med to nye features

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Fremover kan du samle bonuspoint med familie og venner, når du opsparer i SAS Eurobonus programmet. Den nye feature hedder "Point sharing", og er den ene af to nyheder fra SAS. Den anden nyskabelse er et livsvarigt guldkort, kaldet "L…

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint besøg til åbningen af ruten, så det første fly kunne komme afsted på fornemmeste vis. Erhvervsminister Rasmus Jarlov var dog…

For første gang i 6 år får alliance nyt medlem

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Det marrokanske flyselskab Royal Air Maroc træder ind i oneworld alliancen. Det er første gang i seks år, at der tilføjes et medlem til oneworld-familien og samtidig det første afrikanske flyselskab for alliancen. Oneworld er en klub …

Stort selskab forlader fly-alliance

Nyheder

Af Kenneth Karskov // 85 millioner årlige passagerer. Det tal alene gør China Southern Airlines til en magtfaktor i kinesisk luftfart og samtidig til et af de største flyselskaber flyselskaber verden, og det er dette kinesiske selskab, der vil forlade SkyTeam…

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Test: Brussels Airlines ”b.flex economy+” (Premium Economy)

  • Written by:

En hurtig tur til Bruxelles var en god anledning til at teste Brussels Airlines’ Premium Economy produkt på de europæiske ruter.

Ombord på de belgiske fly er der tre klasser. Det minder altså om det vi skandinaver kender fra SAS maskinerne, omend klasserne hos Brussels Airlines har nogle lidt mere fancy navne: På ”b.light economy” betaler du for mad og drikke, på ”b.flex economy +” er mad og drikke inkluderet, og på ”b.business” er der fuld forplejning med den store bakke og champagne.

Jeg sidder på mellemklassen denne morgen.

I lufthavnen

I Kastrup er der check-in sammen med Business Class passagererne for b.flex kunder. Jeg har dog checket ind på nettet, og kun håndbagage, så dette er en fordel jeg ikke har brug for.

Der er ikke fast track i Kastrup, men dette er inkluderet i billetten i selskabets hovedlufthavn i Bruxelles samt i en række andre europæiske lufthavne. Så selvom Terminal 3 ligger nærmest øde hen kvart i seks denne januarmorgen, så er der alligevel 15 minutters ventetid ved sikkerhedskontrollen.

Lounge er ikke inkluderet i billetten, og dette er egentlig den eneste synlige forskel på b.business og b.flex klassen i lufthavnen.

Morgenmad på klokken 06:35 afgangen fra København til Bruxelles

Ombord

Ombord på flyet lover Brussels Airlines at holde midtersædet frit, hvis det er muligt. Er der fuldt hus, så er man stuvet sammen som på økonomi, men ellers er det officiel politik at fordele folk i b.flex kabinen, så der er lidt ekstra plads. Det fungerer fint denne morgen på en af de gode gamle Avro-maskiner.

I teorien skulle der også være gratis aviser, men jeg blev dog ikke tilbudt nogen.

Sidste jeg fløj på b.flex – i efteråret 2011 – fik jeg en af luftens kedeligste sandwich til morgenmad på den tidlige 06:35 maskine til Bruxelles. Den var lavet af det tørreste hvide brød med en skive fesen ost i.

Så det var en dejlig overraskelse at se, den lille bakke med morgenmad, der blev serveret. Et rundstykke, en skive pålæg, en skive emmentaler, en jordbæryoghurt, en smør, en banan-jordbør smoothie samt en ”Speculoos” – en traditionel belgisk småkage, i familie med brunkager. Dertil et glas appelsinjuice og en kop the med citron.

Skal jeg være kritisk, så havde det været rart med et lunt brød, men men fair nok, det er faktisk en fin lille bakke, jeg får serveret.

Jeg sidder på række 3 og er således hurtigt ude af flyet. Det er faktisk endnu en fordel som vel bør nævnes, for det betyder, at jeg er hurtigt ude af lufthavnen og kan hoppe på toget ind til byen.

Hjemturen

Hjemturen var endnu mere gnidningsfri. Internet check-in, fast lane adgang igennem sikkerhedskontrollen og sæde 2A på en splinterny Airbus A319. I Bruxelles er det muligt for b.flex passagererne at købe adgang til lounge for 15 Euro. Ombord på flyet er der god plads og den nye kabine efterlader et godt indtryk. En lille frokost ombord er en salat med laks, et rundstykke, en lille kage og et stykke lys chokolade (billedet herunder).

Fordele med b.flex

– Priority check-in
– Mad og drikke inkluderet
– Midtersædet frit (hvis muligt)
– 12 kg. håndbagage (mod 6 kg. på Economy)
– 23 kg. indchecket bagage
– Flere bonuspoint
– Fast track i en lang række lufthavne (bl.a. Bruxelles, Athen, Geneve, Frankfurt, Lissabon, Milano, Moskva, Prag, Rom, Porto etc.)
– Billetten kan ændres og refunderes

Hvis du vil se hvordan b.business produktet på de europæiske flyvninger ser ud, så klik her.

"b.flex economy+" måltid fra turen Bruxelles - København

Flere nyheder

Flyselskab konkurs - men fortsætter med at flyve...

Af Kenneth Karskov // Brasiliens fjerdestørste flyselskab er kommet så meget i problemer, at selskabet har indgivet konkursbegæring. Det er Avianca…

SAS løfter Eurobonus med to nye features

Af Kenneth Karskov // Fremover kan du samle bonuspoint med familie og venner, når du opsparer i SAS Eurobonus programmet. Den…

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint…

“Sir, we have upgraded you to Business Class”

Af Kenneth Karskov // “Sir, we have upgraded you to Business Class”. Det findes ganske enkelt ikke en bedre sætning at…

For første gang i 6 år får alliance nyt medlem

Af Kenneth Karskov // Det marrokanske flyselskab Royal Air Maroc træder ind i oneworld alliancen. Det er første gang i seks…

Stort selskab forlader fly-alliance

Af Kenneth Karskov // 85 millioner årlige passagerer. Det tal alene gør China Southern Airlines til en magtfaktor i kinesisk luftfart…

Undersøgelse: Vi prioriterer komfort og kort rejsetid højest

Af Kenneth Karskov // Singapore Airlines har bedt analyseinstituttet YouGov om at undersøge, hvad der er vigtigst for danske rejsende, når…

Ny præsident vil sælge Mexicos to år gamle præsidentfly

Af Kenneth Karskov // Den mexicanske præsidents fly vil blive sat til salg. Flyet er et blot to år gammelt Boeing…

EU: Disse flyselskaber er farlige

Af Kenneth Karskov // EU har opdateret den sorte liste over usikre flyselskaber, og i alt 109 selskaber har denne gang…