Rutetjek: Cathay Pacific på Business Class

Af Kenneth Karskov
Rute: Milano – Hong Kong 
Flytype: Boeing 777 Flyselskab: Cathay Pacific Klasse: Business Class Først lidt baggrund: Cathay Pacific lå i årtier i evig rivalisering med Singapore Airlines. De to kæmpede om at være Asiens bedste flyselskab – og dermed verdens bedste flyselskab. Det ene år ville den ene tage prisen, det næste år den anden. Som et evigt våbenkapløb blev der hele tiden oprustet på servicen, maden, vinene, komforten, alting. Cathay Pacific har hjemme i en af Asiens finansielle magtcentre, Hong Kong, og dermed en hjemmebane bestående af nysgerrige og flittige rejsende, der samtidig er kræsne, købedygtige og statusfikserede. CX-New-Business-ClassFoto: Modelfoto, Cathay Pacific Med andre ord har Cathay Pacific det perfekte udgangspunkt for et flyselskab i verdenstoppen: De har kunderne, der er både i stand OG villige til at betale for produktet. Så Cathay Pacific har på bedste Hong Kong maner levet efter reglen “we fly for the dough – not for show”, dvs. en given rute skal give overskud og ellers bliver den lukket. Holdningen i Hong Kong er klar: Det her er ikke et flyvende prestigeprojekt, det er en forretning. CX-MXP-HKG-Menu Konkurrencen til Cathay Pacific kommer derfor ikke længere kun fra Singapore, men fra lande, hvor luftfart netop er blevet et nationalt prestigeprojekt. Særligt de de tre store mellemøstlige selskaber – Emirates, Qatar Airways og Etihad – er for alvor kommet på banen og satser benhårdt på luksus i luften. Derfor er Cathay Pacific i dag kun rangeret som nr. 2 på Skytrax’ liste over verdens bedste Business Class oplevelser. Overhalet af Qatar Airways. CX-MXP-HKG-starter Næstbedst i verden er nu heller ikke værst, så tag med på turen til Hong Kong med Cathay Pacific. Desværre flyver selskabet ikke – endnu – fra København, så turen til Hong Kong går via en af de større europæiske lufthavne som London, Frankfurt, Amsterdam, Paris eller som i dette tilfælde: Milano. En af de ting, der gør Cathay Pacifics Business Class til et verdensklasse produkt er sædet. Som standard bliver det til en 180-grader-flad-som-en-pandekage seng ved tryk på en knap, og sidder du i vinduesrækken er du fri for en sidemand, så her er ingen du skal bede rejse dig, når du skal på toilettet. Konfigurationen hedder 1-2-1 med enkeltsæder i vinduesrækker og to i midten. Sæderne vender skråt ud mod vinduerne, så du kan indtage dit måltid, mens du kigger ud over skyerne i 10 kilometers højde (se billedet herover). Det er ganske enkelt perfekt! CX-MXP-HKG-main1 Menukortet rummer et væld af muligheder. Først en antipasti forret med skinke, ost og grillede grøntsager, en lille salat og så et valg mellem en af hovedretterne. Valget falder på oksemørbrad og derefter følger en ostetallerken med vindruer, en frisk pære og et glas portvin. CX-MXP-HKG-cheese Personalet ombord hos Cathay Pacific er selskabets helt store aktiv, og det er her, hvor de for alvor giver baghjul til de europæiske og amerikanske flyselskaber. For det er ikke nok med et flysæde i verdensklasse og en overdådig menu, hvis man vil helt til tops. Der skal et veltrænet personale til at gøre oplevelsen perfekt, og her scorer Cathay Pacific topkarakterer. CX-MXP-HKG-dessert3 Måltiddet slutter med chokoladekage med hindbærcoulis og en kop the. Bagefter kommer der cognac på bordet, så det er godt, at stolen kan trylles om til en seng. Efter et par timer på langs bliver der serveret et lettere måltid inden landing i Hong Kong. CX-MXP-HKG-dessert2 Det er tæt på den perfekte flyvetur, og derfor scorede Cathay Pacific også titlen som “Verdens Vedste Business Class 2013” hos Skytrax. Den titel mistede de året efter til Qatar Airways, og Cathay Pacific måtte rykke ned på andenpladsen. Så hvori ligger forskellen mellem nummer 1 og 2? Qatar Airways har lige skruet op for charmen med tiltag som gratis pyjamas til passagerne på Business Class, større vinkort med f.eks. to eksklusive Champagner i form af både Brut og Rosé, samt “dine-on-demand”-konceptet, hvor du selv bestemmer hvad og hvornår du vil spise undervejs. Dermed bliver den øvre grænse for, hvor godt det kan være på Business Class hele tiden rykket. Til gengæld vinder Cathay Pacific på servicen. Bundniveauet er tårnhøjt, og den del af oplevelsen kan selv ikke nummer 1 på listen slå. Derfor 5,5 ud af 6 herfra. Stars


Posted

in

,

by