Cathay Pacific First Class Main Course

Rutetjek: Cathay Pacific First Class – ypperligt!

Flyselskab: Cathay Pacific
Klasse: First Class
Rute: CX 271 Hong Kong – Amsterdam
Flytype: Boeing 747-400

Af Kenneth Karskov
“Is seat 1A OK with you?”, spørger kvinden bag First Class skranken. Jeg checker ind på Kowloon Station i hjertet af Hong Kong, hvorfra toget til lufthavnen afgår med ti minutters mellemrum. Naturligvis er det i orden med flyets allerforreste sæde. Kufferten får en flot hilsen i form af en “First Class”-tag og forsvinder derefter. Imens hanker jeg op i håndbagagen og går over til Airport Express, som nemt bringer mig fra centrum og ud til lufthavnen. Cathay Pacific Boeing 747-400 Hong Kong Airport Cathay Pacific har placeret First Class kabinen i snuden af den store Boeing 747-400. På sæde 1A har jeg tre vinduer til mig selv, og sidder faktisk længere fremme end kaptajnen, som er placeret i cockpittet umiddelbart ovenover mig. I alt er her ni First Class sæder, men vi er kun fire passagerer denne aften. Bag mig sætter sig en kinesisk forretningskvinde. Hendes to assistenter har fulgt hende hen til pladsen, og jeg kan forstå på samtalen, at assistenterne sidder på Business Class, og den mandlige assistent spørger derfor, om han må kigge forbi og assistere sin chef undervejs. Desværre, får han høfligt at vide, passagerer på Business Class har ikke adgang til denne del flyet. I mens får jeg en velkomstdrink i form af et glas Krug Grande Cuvee Champagne. Til de som måtte være interesseret koster sådan en flaske 1.399,- i de danske forretninger. Cathay Pacifics First Class sæde er bredere end noget, jeg har siddet i før. Jeg tror vi kunne sidde to ved siden af hinanden her. Jeg har også en fodskammel, men den er så langt væk, at mine fødder ikke kan nå den, hvilket fortæller sin helt egen historie om, hvor overdådig pladsen er. Fodskamlens primære funktion er at gøre sengen længere, når sædet er lagt ned. Samtidig er der monteret et sikkerhedsbælte på fodskamlen, så den kan bruges som ekstra stol, hvorved din partner kan sidde overfor dig under måltidet. Så er det næsten som at sidde på en lille hyggelig restaurant, for fodskamlen er større end et af Economy Class sæderne længere bagude i flyet. Cathay Pacific First Class Caviar En af de ting, der gør First Class til noget særligt er, at du kan tilpasse flyveturen til dine behov. Du behøver ikke at spise når de andre gør det. Vil du bytte rundt på menuen, så gør du det. Vil du arbejde først og spise nogle timer senere, så det f.eks. passer med din døgnrytme, så siger du bare til. Jeg beder om en ekstra portion laks og caviar. No problem. Jeg beder om et glas af hver af hvidvinene, og laver min egen lille vinsmagning. No problem. Jeg tager lidt fra den internationale menu, og lidt fra den kinesiske. No problem. Det hele er tilpasset mit tempo, så de står ikke og tripper med den næste ret, førend jeg er færdig med den forrige. Det hele bliver anrettet på tallerken og båret hen til min plads, præcis som var det på en restaurant. Den klassiske bakke med mad er væk, og intet her bærer præg af at have stået i ovnen og blive varmet op – selvom det er sådan det foregår – for alle tegn på sauceskorper op langs kanten og slatne grøntsager på tallerkenen ser jeg intet af. Bestikket har rigtig størrelse. Glassene har rigtig størrelse. Tallerkenerne har rigtig størrelse. Væk er fornemmelsen af, at opholde sig miniputland. Det er ypperligt. Cathay Pacific First Class Salad Jeg starter med Balik laks og caviar. Wow! Balik laks er den inderste rygfilet af en laks, røget efter gamle russiske, delvist hemmelige forskrifter. Jeg dør langsomt, da de rammer min tunge. Læg dertil caviaren fra støren, og jeg må ydmygt spørge stewardessen om der er mere tilbage. Hun smiler. “Certainly, Sir”, siger hun så, vender rundt og kommer kort efter tilbage med en tallerken mere. Derefter hopper jeg på den kinesiske suppe, der blev beskrevet som “Papaya med svinekød, mandler og jordnødde suppe”, og efterfølgende kommer en Salad Nicoise med perfekt stegt tun og en vidunderlig cremet Dijonnaise dressing. Der er godt bid i bønnerne, og der ligger en par lækre oliven i salaten. Cathay Pacific First Class Main Course Så er vi nået til hovedretten og mit valg er kongerejer med hvidløgssmør, lemon og krydderier med bønner og cous cous. Inden desserten er der fire slags oste med brød og kiks: Fourme d’Ambert, Manchego, Arenberger og en fransk brie. Til det smider Cathay Pacific en fantastisk portvin på bordet i form af Ramos Pinto Quinta da Ervamoira 10 years. Dét er gode sager! Det slutter med kaffe og kage. Chokoladekage med bær og is og en kop espresso med en cognac til. På det her tidspunkt rummer jeg ikke mere mad eller alkohol. Cathay Pacific First Class dessert Det er tid til at folde stolen ud i fuld længde og få lidt søvn inden ankomst i Amsterdam. Jeg skifter til den udleverede pyjamas fra Shanghai Tang (som er et stort og meget dyrt mærke i Kina og Hong Kong) på toilettet, og imens laver stewardessen en seng ud af min stol. Den er naturligvis helt horisontal og flad som en pandekage. En blød topmadras bliver lagt ud over sengen, og en luftig dyne bliver lagt frem. Jeg putter mig som et lille barn under dynen og sover hurtigt. Cathay Pacific First Class Pyjamas from Shanghai Tang Efter et par timers søvn er det tid til morgenmad. Jeg sætter mig op i sengen med dynen over mig og får serveret et godt morgenmåltid. Først en tallerken frisk frugt, så et godt glas yoghurt og til sidst Dim Sum. Der er også brød, kager og æg til de som måtte ønske det, men jeg er stadig godt fyldt op efter den store omgang i aftes. Et godt glas grapefrugt juice hører til, ligesom jeg ikke kan stå for fristelsen af endnu et glas Krug. Jeg hører en enkelt anden passagerer, der klimter med bestikket, men ellers er her helt stille. De to andre sover stadig går jeg ud fra, men jeg kan ikke se dem fra mit sæde. Det må være ligesom at flyve privatfly, for jeg bliver efterladt med indtrykket om at alt på turen handler om mig. I mit tempo. På den måde bliver det fuldstændig ustressende at bevæge sig mellem to verdensdele. Åh, hvis bare det ikke var så dyrt… Cathay Pacific First Class Port Wine Herover: Ramos Pinto Quinta da Ervamoira 10 years portvin til osten


Posted

in

,

by