RSS

BREAKING NEWS

Flere fly-anmeldelser: 5 nye - og én klassiker du SKAL se

Af Kenneth Karskov // Nye flyanmeldelser kommer løbende til her på Flybranchen.dk, og arkivet med test af luftens produkter vokser hele tiden. På den måde kan du kigge med og se, hvad du kan forvente dig af flyveturen, inden du bestiller en billet med det påg…

1 million amerikanere flyver til København

Af Kenneth Karskov // Antallet af amerikanere i Københavns lufthavn er fordoblet på syv år. Flere direkte ruter og mange flere afgange over Atlanten har givet en betydelig vækst i antallet af amerikanske flyrejsende i København, viser en ny opgørelse fra Købe…

Air India fejrer 1 år i København

Af Kenneth Karskov // Det indiske flyselskab Air India fejrede sin 1 års fødselsdag i Danmark ved et stort arrangement i Odd Fellow Palæet i København. Blandt de mange hundrede inviterede var diplomater, erhvervsfolk, rejsebranche og presse. Fra scenen i O…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: Cubas flyselskab “Cubana”

  • Written by:

“Cubana de Aviación” er det officielle navn på Cubas nationale flyselskab, i daglig tale bare kaldet “Cubana”. Selskabet står for indenrigsflyvninger på Cuba samt flyvninger til nabolande og de oversøiske ruter til Paris og Madrid.

Det er et flyselskab, hvis flåde består af Antonov, Ilyushin og Tupolev maskiner samt en enkelt ATR 42-500. Der er således en god chance – andre vil sige risiko – for at komme til at sidde på en af flybranchens mere eksotiske russisk-/ukrainskbyggede maskiner, hvis du er i besiddelse af en billet med Cubana.

Turen fra Santiago (SCU) til Havana (HAV) er en flyvning på tværs af landet – fra øst til vest – som er beregnet til en time og 25 minutter.

Denne dag foregår rute CU985 fra Antonio Maceo Intl (SCU) til José Martí Intl (HAV) med et ukrainsk bygget Antonov An-158 fly. Ombord er der plads til 98 passagerer, der sidder i blå stofsæder – alle på Economy Class.

Flyets interiør bærer præg af slid. Gulvtæppet er beskidt, sæderne slidte og på sæde 18B føles det som om der sidder en jernstang i ryglænet. I realiteten tager turen mindre end den halvanden times tid, som flyvningen er angivet til, og det nok er meget godt komforten taget i betragtning.

Servicen ombord består af lidt vand at drikke… og niks mere. En time efter afgang fra Santiago sætter Antonov flyet hjulene på jorden i Cubas hovedstad Havana, og dermed er turen med Cubana slut for denne gang.