RSS

BREAKING NEWS

Nu kommer første Norwegian-rute til Canada

Af Kenneth Karskov // Norwegian spreder endnu engang vingerne, og sætter en nål mere i rutekortet med dagens annoncering af en rute til Canada. Det norske lavprisselskab vil flyve dagligt fra Dublin i Irland til Toronto i Canada fra marts næste år. Dog vil…

Icelandair lancerer fly i 100-års bemaling

Af Kenneth Karskov // Icelandair har løftet sløret for endnu en bemærkelsesværdig udsmykning af selskabets fly. Islændingene har tidligere lavet det smukke nordlys-fly, Hekla Aurora, og nu maler Icelandair en af selskabets Boeing 757-300 maskiner i farverne f…

SAS åbner Hongkong-København

Af Kenneth Karskov // Det er lidt af en overraskelse, at SAS vælger at flytte Hongkong-ruten fra Stockholm til København i forbindelsen med vinterprogrammet 2018. Det betyder, at København fra d. 28. oktober vil få fem ugentlige afgange til Hongkong med SAS. …

  • 1
  • 2
  • 3

Test: Czech Airlines “Business Class”

Af Kenneth Karskov

Czech Airlines åbnede i september 2011 ruten til Abu Dhabi i De Forenede Arabiske Emirater. Forbindelsen fra København via Prag er rigtig god, med blot to timer og 15 minutters ventetid på udturen, og en enkelt time på hjemturen. Det kan ikke gøres meget hurtigere.

Czech Airlines bruger den lille Airbus 319 til turen til Abu Dhabi med 122 sæder. Ombord er der 14 brede sæder i Business Class kabinen.

Afrejse fra Prag er kl. 22.35 og så er der ankomst i Abu Dhabi kl. 07:30 næste morgen. Det giver en effektiv flyvetid på blot 5 timer og 55 minut, og ideelt set skal der gerne både soves en god nattesøvn, spises lidt mad, drikkes et glas vin og ses en god film. Hvilket kan være svært at nå, på en seks timers flyvetur – især når der er indlagt både aftensmad og et morgenmåltid i programmet.

Det starter med et drink inden take-off – enten juice, vand eller et glas bobler – og straks efter at ‘spænd sikkerhedsbæltet’ er slukket kommer det veloplagte mandlige besætningsmedlem rundt for at tage imod bestillinger på mere at drikke. Hertil bliver der serveret varme nødder, hvilket er elegant, men det betyder også, at der går over en time før maden kommer på bordet.

Herunder: Menukort til rejsen.

Aftensmad: Nicoise Salad med tun og vagtel æg. Maden er lavet i samarbejde med Marek Fichtner, Executive Chef på det fem-stjernede Kempinski Hotel Hybernská Prague. Drinks kortet bød på to røde og to hvidvine samt ‘Bohemia Sekt Brut’ (i stedet for Champagne), og derudover et par tjekkiske spcialiteter som Pilsner Urquell og Becherovka.

Nærbillede herunder: Veltilberedt tun

Lille toilettaske med sokker, kam, skohorn, tandbørste, tandkrem, orepropper, læbepomade og fugtighedscreme. Tasken  har samme form som Czech Airlines’ logo.

Underholdning ombord: Personalet udleverer en iPad med film og spil

Personalet var veloplagt og maden smagte godt. Jeg kan være lidt i tvivl om, hvorvidt morgenmåltiddets kolde anretning med laks, hellefisk og kammusling var lige det jeg trængte til efter nogle timers søvn, men kvaliteten var der for så vidt intet i vejen med.

Der er rigeligt med benplads, men det er værd at bemærke, at der ikke er tale om flat-beds – altså sæder der kan foldes ud til en flad seng – men derimod om gode, solide lænestole, der kan lænes tilbage.

Czech Airlines er iøvrigt medlem af SkyTeam alliancen, og du optjener således point hos alle deres partnere, bl.a. KLM og Air France

Konklusion

Det er en hård kamp, som Czech Airlines har kastet sig ind i med ruten til Abu Dhabi. For ruterne til de arabiske lande er i øjeblikket underlagt stor konkurrence, og det er ikke blot på prisen at der kæmpes, men også på komfort og service. Dermed skal de slås mod selskaber, der har helt anderledes ressourcer til rådighed end et lille flyselskab fra et centraleuropæisk land, og de stiller op imod konkurrenter, der serverer ægte fransk Champagne, har “flat beds” stole og flyver med store, komfortable wide-body fly.

Den kamp kan være svær at vinde, men når det er sagt, så havde jeg en fremragende flyvetur!