Rutetjek: Ethiopian Airlines er slet ikke dårlig

Ethiopian Airlines er ikke et flyselskab, der får megen opmærksomhed i Danmark. Det ambitiøse afrikanske selskab flyver ellers flere gange om ugen til og fra Skandinavien.

Af Kenneth Karskov

Ethiopian har meget godt kørende for sig. Afgangen til Addis Ababa, hovedstaden i Etiopien, foregår ombord på et splinternyt Boing 787 Dreamliner fly (denne maskine fløj første gang i november 2017).

Der er gratis mad og drikke ombord, gratis bagage inkluderet i billetten og personlige skærme til alle på flyet.

Fire stjerner

Ethiopians serviceniveau vurderet til fire stjerner af Skytrax – det samme som f.eks. Emirates. Det kan altså umuligt være produktets manglende kvalitet, som gør, at selskabet får så lidt omtale.

Aftenafgangen fra Stockholm forlader den svenske hovedstad kl. 20:50 med forventet ankomst til Addis Ababa kl. 06:20 næste morgen.

Denne aften er der flere ledige sæder, så vi er mange, der nyder godt af et frit midtersæde. Fraværet af en sidemand gør altid noget godt for komforten, men faktisk endnu mere bemærkelsesværdigt er det, at benpladsen er god.

God plads

For Economy Class er her nemlig generøst med plads til knæene. Sædet kan lægges et pænt stykke tilbage, så det er et godt udgangspunkt for den seks timer og 20 minutter lange flyrejse.

Dreamliner-flyet er indrettet med mood lightning, så farvetonen i kabinen passer til turen og tidspunktet på dagen. Alle sæder har egen skærm og næste lige så vigtigt er her USB stik, så du kan holde batterier opladet på dine telefoner og tablets undervejs.

Skærmen rummer et udvalg af film, tv, musik og spil. Filmene er inddelt i kategorier med Blockbusters, klassikere, europæiske, afrikanske etc., så her er lidt for enhver smag.

Det varme køkken

På sædet ligger en allerede en pude og et tæppe, så man kan gøre sig behagelig undervejs.

Der går en times tid fra afgang i Stockholm til maden kommer på bordet. Det vil sige at klokken er omkring ti om aftenen, da middagen bliver serveret.

Når der er tale om en natflyvning på blot 6 timer og 20 minutter handler det om, at få så meget søvn som muligt. Fordi det er morgen, når du lander. Næste dag allerede i gang, når maskinen sætter hjulene på landjorden.

Kyllingefisk?

“Chicken, fish, or pasta?”, lyder spørgsmålet fra personalet, som triller ned igennem midtergangen med serveringsvognen. Det er tydeligt, at personalet allerede har spurgt om dette mange gange, da de når til række 28.

De er ved at være trætte af at gentage sig selv, og min sidemand hører det forkert, så han svarer: “Chickenfish”.

Hvilket er et dyr jeg godt gad se. Han ender med at få fisken, mens jeg hopper på kyllingen, som kommer med en knaldrød tomatsauce og pasta.

Udover den varme ret er der blevet plads til en en kartoffelsalat, vakumpakket bolle, nogle kiks, smøreost samt et lille stykke kage på bakken.

Fri bar

Der er fri bar med både øl og vin på hele turen, og mange i kabinen synes begejstret for idéen et glas rødvin til at lukke øjnene på. Personalet har i hvert fald travlt med at lange de små flasker ud.

Dernæst står den på et par timers hvil. Sædet kan foldes et pænt stykke tilbage, så der er som udgangspunkt fin mulighed for at lukke øjnene, men min plads er lige op ad toilettet gør, at jeg bliver vækket flere gange undervejs.

Med jævne mellemrum lyder der et ordentligt brag fra det lille rum. For at mindske vandforbruget er flytoiletter udstyret med et skyl, der består af et kraftigt sug, og det lyder altså voldsomt, når man sidder på den anden side af de tynde vægge.

Morgenmad på flyet

Klokken er lidt over to om natten dansk tid – fem timer efter afgang – kommer personalet rundt med madvognen igen. Denne gang står den på morgenmad.

Der er ingen valgmuligheder til morgenmaden, så alle passagerer får en bakke med røræg, pølser og hash browns. En lille yogurt, en bolle, smør og marmelade står også på bakken, ligesom der er en skål med frugt. Personalet serverer kaffe, te og juice, bl.a. passionsfrugtjuice.

Det er faktisk imponerende at servere to varme måltider på en 6-7 timers flyvning, for andre selskaber ville gladeligt nøjes med et hovedmåltid om aftenen og så måske en snack inden landing. Eller bare et enkelt måltid, og så ikke mere.

Så også på dette punkt er Ethiopian produktet glimrende målt efter dagens standarder i flybranchen.

Dansker i cockpittet

“Godmorgen her fra cockpittet”, lyder det på klingende dansk over højttaleren. Kaptajnen hedder Jesper Ahlstrøm og har tydeligvis rødder i det eneste nordiske land, som flyet IKKE lander i på denne tur Oslo-Stockholm-Addis Ababa. Han lader vide, at der er forventet landing indenfor en halv time.

“Vi ønsker dem en behagelig indflyvning”, siger han, og dermed er sidste kapitel af turen i gang. Flyet lander kl. 06.20 lokal tid i Addis Ababa Bole International Airport (ADD) i Etiopiens hovedstad.

Det kan godt være, at Ethiopian Airlines ikke trækker mange overskrifter i Danmark, men produktet fejler ikke noget. Tværtimod. Nyt fly, god plads og fin service.


Posted

in

,

by