RSS

BREAKING NEWS

Ekstra fly over jul og nytår

Af Kenneth Karskov // Emirates indsætter ekstrafly for at hamle op med efterspørgslen fra solhungrende danskere, der vil til Asien over jul og nytår. For mens en stor del af nationen har travlt med at tilberede and og lave risalamande, så er der nogle som …

Nu kan du flyve til Beirut året rundt

Af Kenneth Karskov // Middle East Airlines forlænger sommerruten fra København til Beirut, så flyvningerne fortsætter hele vinteren med. Planen var ellers at lukke ruten ned i de kolde vintermåneder, men Middle East Airlines - ofte kaldet "MEA" - har fået blo…

Finnair lancerer helt ny Premium Economy

Af Kenneth Karskov // Finnair vil introducere en helt ny kabineklasse på selskabets langdistancefly. Fra slutningen af næste år, vil passagererne på de finske fly kunne sætte sig til rette i en separat Premium Economy kabine, som bliver en mellemting mellem E…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: Ethiopian Airlines Economy Class

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Ethiopian er ikke et selskab, der får megen opmærksomhed i Danmark. Det ambitiøse afrikanske selskab flyver ellers flere gange om ugen til og fra Skandinavien, men da ruten starter i Oslo, fortsætter til Stockholm og derfra flyver til Afrika, så er det som om, vi overser den i Danmark.

Ethiopian har ellers meget godt kørende for sig. Afgangen til Addis Ababa, hovedstaden i Etiopien, foregår ombord på et splinternyt Boing 787 Dreamliner fly (denne maskine fløj første gang i november 2017), hvor alle passagerer har personlige skærme og god benplads.

Samtidig er Ethiopians serviceniveau vurderet til fire stjerner af Skytrax – det samme som f.eks. Emirates – så der er ikke på grund af produktets manglende kvalitet, at selskabet ikke får så megen omtale.

Aftenafgangen fra Stockholm forlader den svenske hovedstad kl. 20:50 med forventet ankomst til Addis Ababa kl. 06:20 næste morgen.

Denne aften er der flere ledige sæder, så vi er mange, der nyder godt af ikke at have en sidemand. Det gør selvfølgelig altid noget godt for komforten, men endnu mere bemærkelsesværdigt er faktisk, at benpladsen er god.

For Economy Class er her generøst med plads til knæene, og sædet kan lægges et pænt stykke tilbage. Det er et godt udgangspunkt for den seks timer og 20 minutter lange flyrejse.

Maskinen er indrettet med mood lightning, så farvetonen i kabinen passer til turen og tidspunktet på dagen. Alle sæder har egen skærm og næste lige så vigtigt er her USB stik, så du kan holde batterier opladet på dine telefoner og tablets undervejs.

Skærmen rummer et udvalg af film, tv, musik og spil. Filmene er inddelt i kategorier med Blockbusters, klassikere, europæiske, afrikanske etc., så her er lidt for enhver smag.

På sædet ligger en allerede en pude og et tæppe, så man kan gøre sig behagelig undervejs.

Der går en times tid fra afgang i Stockholm til maden kommer på bordet. Det vil sige at klokken er omkring ti om aftenen, når der bliver serveret middag.

Når der er tale om en natflyvning som ikke er længere end 6 timer og 20 minutter handler det også om, at få så meget søvn som muligt. Det er morgen, når maskinen sætter hjulene på landingsjorden og dermed er næste dag allerede i gang.

“Chicken, fish, or pasta?”, lyder spørgsmålet, men det er tydeligt, at personalet allerede har spurgt om dette mange gange, de de når til række 28. Så det lyder som “Chicken-fish pasta”.

Min sidemand svarer “Chickenfish”. Hvilket er et dyr jeg godt gad se.

Han ender med at få fisken, mens jeg hopper på kyllingen, som kommer med en knaldrød tomatsauce og båndspaghetti. 

Udover den varme ret er der blevet plads til en en kartoffelsalat, vaakumpakket bolle, nogle kiks, smøreost samt et lille stykke kage på bakken.

Der er fri bar med både øl og vin på hele turen, og mange i kabinen synes begejstret for idéen et glas rødvin til at lukke øjnene på. Personalet har i hvert fald travlt med at lange de små flasker ud.

Dernæst står den på et par timers hvil. Sædet kan foldes et pænt stykke tilbage, så der er mulighed for at lukke øjnene, men min pladsen lige op ad toilettet betyder dog, at jeg bliver vækket af et ordentligt brag fra det lille rum.

For at mindske vandforbruget er flytoiletter udstyret med et skyl, der består af et kraftigt sug. Det lyder ret voldsomt på den anden side af de tynde vægge.

Da klokken er lidt to om natten danske tid – og altså fem timer efter afgang – kommer personalet igen rundt med madvognen. Denne gang står den på morgenmad.

Der er ingen valgmuligheder til morgenmaden, så alle får en bakke med røræg, pølser og hash browns. En lille yogurt, en bolle, smør og marmelade står på bakken, ligesom der også er en skål frugt. Personalet serverer kaffe. te og juice, bl.a. passionsfrugt juice.

Det er faktisk imponerende at servere to varme måltider på en 6-7 timers flyvning, for andre selskaber ville gladeligt nøjes med et hovedmåltid om aftenen og så måske en lille snack inden landing. Eller bare et enkelt måltid, og så ikke mere.

Så også på dette punkt er Ethiopian produktet glimrende målt efter dagens standarder i flybranchen.

“Godmorgen her fra cockpittet”, lyder det på klingende dansk over højttaleren. Kaptajnen hedder Jesper Ahlstrøm og har tydeligvis rødder i det eneste nordiske land, som flyet IKKE lander i på denne tur Oslo-Stockholm-Addis Ababa. Han lader vide, at der er forventet landing indenfor en halv time.

“Vi ønsker dem en behagelig indflyvning”, siger han, og dermed er sidste kapitel af turen i gang. Flyet lander kl. 06.20 lokal tid i Addis Ababa Bole International Airport (ADD) i Etiopiens hovedstad.

Så det kan godt være, at Ethiopian Airlines ikke trækker mange overskrifter i Danmark, men produktet fejler ikke noget. Nyt fly, god plads og fin service.