RSS

BREAKING NEWS

Ekstra fly over jul og nytår

Af Kenneth Karskov // Emirates indsætter ekstrafly for at hamle op med efterspørgslen fra solhungrende danskere, der vil til Asien over jul og nytår. For mens en stor del af nationen har travlt med at tilberede and og lave risalamande, så er der nogle som …

Nu kan du flyve til Beirut året rundt

Af Kenneth Karskov // Middle East Airlines forlænger sommerruten fra København til Beirut, så flyvningerne fortsætter hele vinteren med. Planen var ellers at lukke ruten ned i de kolde vintermåneder, men Middle East Airlines - ofte kaldet "MEA" - har fået blo…

Finnair lancerer helt ny Premium Economy

Af Kenneth Karskov // Finnair vil introducere en helt ny kabineklasse på selskabets langdistancefly. Fra slutningen af næste år, vil passagererne på de finske fly kunne sætte sig til rette i en separat Premium Economy kabine, som bliver en mellemting mellem E…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: Finnair “Economy Class” til Mellemøsten

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Dette er egentlig en anmeldelse, der kunne være overstået med en enkelt sætning: “En bus med vinger”.

Men før man kommer ombord på Finnair flyet på denne flyvning fra Tel Aviv til Helsinki (og derfra videre til København), så skal israelerne dog lige sige god for, at man kan forlade landet.

Check-in er ellers hurtigt klaret på nettet, men så nemt er skal det ikke være, når der er tale om afrejse fra Israel. Første kø i Ben Gurion lufthavnen møder en længe inden det obligatoriske ritual med at vise pas og aflevere kufferten ved check-in.

Først stop er et interview: “Har du selv pakket kufferten” og “Har du modtaget gaver fra nogen i Israel”, og “Hvad lavede du i Emiraterne?” er blandt spørgsmålene. Et grundigt kig i mit pas afslører stempler fra både Emiraterne og Marokko, og det giver anledning til ekstra spørgsmål og senere også et særligt sikkerhedstjek.

Et klistermærke ryger i mit pas, og så kan jeg gå hen til køen til check-in. Klistermærket i passet indeholder en kode, der sender mig over i en særlig kø ved sikkerhedskontrollen, hvor folk bliver kigget ekstra grundigt efter i sømmene. Først derefter går turen videre til paskontrollen.

Dette er grunden til, at israelerne anbefaler, at man møder op tre timer før afgang.

En bus med vinger

Med alt sikkerheden på plads er det bare at komme ombord på Finnairs Airbus A320 til Helsinki.

Det er ikke nemt at blive klog på, præcis hvordan Finnair har tænkt at gribe flyvningenen an. Flyvetiden er 4 timer og 30 minutter, og med Israels placering i Mellemøsten er spørgsmålet, om Finnair anser det for at være en “oversøisk flyvning” med gratis mad og drikkevarer eller betragtes som en europæisk flyvning med “bistro”-konceptet, hvor forplejningen koster.

Det viser sig at være det sidste. Finnerne fortolker Tel Aviv flyvningen som en Europa rute, hvilket betyder, at forplejningen består i gratis kaffe/the/blåbærjuice. Hverken mere eller mindre.

Med afgang kl. 01.20 om natten vil de fleste passagerer alligevel bare gerne sove, så man kan godt argumentere for, at dette ikke er det store problem. På den omvendte rejse – fra Europa til Mellemøsten – er der afgang klokken otte om aftenen, hvilket nok giver flere sultne passagerer, der må op med pengepungen.

Bare for sammenligningens skyld, så ville konkurrende selskaber som KLM, Air France, Lufthansa, British Airways og andre servere et måltid og lidt at drikke på en flyvning af denne varighed.

Omvendt, så er Finnair i konkurrence med SAS og Norwegian, der begge flyver direkte fra København til Tel Aviv, og disse selskaber opkræver også penge for mad og drikke, så her adskiller det finske flyselskab sig ikke.

Finnair giver passagererne mulighed for at bestille en salat eller varm ret på forhånd til 10-12 EUR. Jeg har spist en god middag i Tel Aviv inden afgang til lufthavnen, så på denne 4,5 times flyvning drikker jeg en kop the. Og sover. For først at vågne, da flyet rammer jorden i Helsinki lufthavn, hvilket jo ikke helt dårligt.

Flyet er samme type, som Finnair sender på togt rundt omkring i Europa. Der er ingen former for underholdning eller wifi ombord, så hvis du ikke kan sove på turen, så må du selv sørge for at medbringe musik, film eller aviser.

Deraf udtrykket “En bus med vinger”. Det er effektiv transport, der bringer dig frem og tilbage uden mange dikkedarer.

Finnair A320