Rutetjek: Firefly er et asiatisk flyselskab der går egne veje

Af Kenneth Karskov
Firefly er et regionalt asiatisk flyselskab i en underskov af nye asiatiske flyselskaber. De fleste af Asiens nye flyselskaber ligger i lavprissegmentet, men Firefly er i familie med Malaysia og IKKE et lavprisselskab. Snarere et forsøg på at skabe en hybrid mellem lavpris og full-service. Flybilletten inkluderer f.eks. 20 kg. bagage samt gratis snacks og drikkevarer ombord. Omvendt er her reklamer i kabinen, det er ikke muligt at tjekke bagage igennem fra den ene flyvning til den anden, og Firefly sælger et væld af ekstra services. Så på den ene måde full-service selskab, på den anden måde lavprisselskab. Firefly-4

Flyvning 1: Kuala Terengganu – Kuala Lumpur

Firefly har hjemme i Malaysia, hvor de flyver en række indenrigsruter samt regionale ruter til Phuket, Samui og Krabi i Thailand samt til Singapore og Indonesien. Denne flyvning går fra Kuala Terengganu på Malaysias østkyst til hovedstaden Kuala Lumpur. Der er ingen kø ved check-in i den lille provinslufthavn i Kuala Terengganu. Det er en simpel lufthavn med kiosk, café, smykkebutik og lidt boder med småkager, så det er en hurtig omgang. Boardingkortet ligner en bon fra købmanden, og ikke sådan et et klassisk aflangt papkort, men ikke desto mindre giver det adgang igennem dørene ud til landingsbanen, hvor det splinternye ATR 72 propelfly står parkeret. Første indtryk er godt. Flyet lugter næsten af ‘ny bil’ og personalet er smart klædt i deres orange uniformer. Ikke som hos easyJet, som man normalt forbinder med den orange farve i luftfarten, men sådan elegante, formsyede dragter. De smiler dog ikke frivilligt på morgenafgangen her. Firefly-7 Mens flyet pløjer sig igennem det malaysiske luftrum med 480 km/t, serverer personalet en snack. På den én time lange flyvning til Kuala Lumpur består serveringen af valget mellem en bananmuffin eller lille pose peanuts samt et papkrus med enten appelsinjuice eller soyamælk. Vi er små 20 passagerer ombord, så det kniber ikke med pladsen. Flyet er indrettet med de nye sæder, hvor magasinlommen er flyttet væk fra knæene og op i hovedhøjde. Det giver god fornemmelse af plads ved benene. Kort før landing bliver jeg pænt bedt om at slukke min telefon. “Your phone must be off, Sir”, er den høflige anmodning fra det kvindelige besætningsmedlem. Man kan sige simple ting på mange forskellige måder, og denne går rent hjem. Og med den høflige tiltale er der lagt stor afstand til oplevelsen på et europæisk lavprisselskab. Turen går videre med samme selskab til Koh Samui i Thailand, men Firefly tilbyder ikke at tjekke bagagen igennem. Så det er ud i lufthavnen, hente bagagen og så checke ind igen. Firefly-5

Flyvning 2: Kuala Lumpur (Subang) – Koh Samui

Firefly benytter Subang lufthavnen i den malaysiske hovedstad Kuala Lumpur. Dette var byens internationale lufthavn indtil 1998, da den nye lufthavn åbnede. Subang er dog fuld af af liv. Her er butikker og spisesteder – bl.a. McDonald´s og Starbuck´s – Peugeot Lounge, der er åben for Priority Pass holdere, samt en lang række butikker. Check-in åbner to timer før afgang i Subang lufthavnen, og derefter går turen igennem sikkerhedskontrollen. Immigrationsskranken bliver passeret i en ruf, og her kommer en lille lufthavn for alvor til sin ret. 68 passagerer – som der er plads til på maskinen – kommer hurtigt ind og ud. Flyet videre til Koh Samui er af lidt ældre dato end den første maskine, og et enkelt sted kan jeg se et panel lappet sammen med tape (billedet herover). Benpladsen er heller ikke helt lige så god, fordi sæderne er lidt tykkere og ikke har den smarte feature med magasinerne i hovedhøjde. Firefly-1 Der er fuldt hus på denne to-timers flyvning fra den malaysiske millionby Kuala Lumpur til den thailandske ferieø Koh Samui. Personalet ombord virker mere oplagte end på første flyvnin, men forplejningen er den samme: Drikkevarer og snacks, denne gang et stykke wienerbrød i stedet for en bananmuffin. Selvom Firefly ikke er et lavprisselskab, så har de tillagt sig nogle af lavprisselskabernes indbringende tiltag. Udover f.eks. reklamer i kabinen, ingen mulighed for at tjekke bagagen igennem og salg af ekstra services, så sælger de også ekstra forplejning undervejs. Der er dog ikke de store valgmuligheder: En lille dåse Pringles kartoffelchips til RM5 (9 danske kroner) eller en dåse Maggi cup noodles til samme pris. To andre tiltag er “Prefered Seat”, som er sæderne tættest ved udgangen, der kan bestilles mod et ekstragebyr, samt muligheden for at reservere et ledigt sæde ved siden af dig igennem Optiontown programmet (som SAS tidligere brugte til at styre betalte opgraderinger). Det er en smart måde at udnytte tomme pladser på.