RSS

Test: Icelandair København – Reykjavik Saga Class

  • Written by:

Rute: København – Reykjavik (Island)
Flytype: Boeing 757-300
Flyselskab: Icelandair
Klasse: Saga Class (Business Class)

Af Kenneth Karskov

Passagererne til Economy Class står stadig i en lang kø og venter på at komme ombord, da jeg sætter mig ombord i et af de brede sæder forrest i flyet på Icelandairs Boeing 757-300.

Business Class passagerer og guldmedlemmer i Icelandairs bonusprogram har prioriteret ombordstigning, og jeg kan skimte de utålmodige ansigter igennem vinduet fra sæde, mens jeg finder mig til rette. På Saga Class har Icelandair to store, brede lædersæder i hver side af flyet, placeret med 40 tommer i mellem sig.

En flaske islandsk drikkevand bliver omdelt, personalet hænger passagerernes jakker i skabet og et menukort bliver omdelt. Forude venter en flyvetur på 2 timer og 50 minutter til Island, forlyder det over højttaleren fra cockpittet.

Icelandair-3

Lad os lige stoppe op og sammenligne en flyvning af tilsvarende længde indenfor Europa – f.eks. fra København til Madrid – med SAS. Så ville der hverken være menukort, brede sæder eller blevet hængt jakker i et skab.

Der ville heller ikke være nogen champagne eller et mere omfattende måltid, serveret på rigtigt porcelæn, som er det næste som sker på turen med Icelandair fra København til Reykjavik.

“What would you like to drink?”, lyder spørgsmålet. Jeg må have blundet i et par minutter under starten, for de andre passagerer har allerede snacks og en drink på bordet, da jeg slår øjnene op.

“Et glas champagne”, beder jeg om, og får straks serveret en miniflaske Charles Mignon Champagne og en pose med saltkringler.

Det begynder så småt at dufte af mad i kabinen. Det er en helt særlig duft, der sender mig tilbage til min barndoms flyveture, men som jeg har glemt i takt med at flere og flere flyselskaber fjerner den varme mad ombord.

I en tid, hvor alt er vakuumpakkede sandwich og kolde pastasalater synes at være højeste mode indenfor cateringbranchen, så er der intet som duften af mad, der er ved at blive tilberedt i et flykøkken. Mmm!

Icelandair-1

En varm klud bliver omdelt og valget til dagens frokost står valget mellem to retter: Trevlet langtidsbraisseret lammeskank med trøffelolie, ærter og kartoffelmos i det ene ringhjørne og ovnbagt fiskefrikasse med rugbrød i det andet ringhjørne.

Jeg er sulten. Der er afgang fra København kl. 14 og min frokost bestod af en lille portion laksesalat med quinoa i SAS loungen. Det er iøvrigt SAS som står for alt det praktiske på jorden for Icelandair i Kastrup, så du checker ind i Terminal 3 – og kan i øvrigt medbringe to kufferter á 32 kg – og kan gå ind i SAS loungen, men dog ikke benytte fast track.

Begge muligheder på menukortet lyder godt, men islandsk lam har et fantastisk ry, så det må nødvendigvis blive lammeskanken, som rammer mit bord serveret på en bakke med hvid dug, rigtigt porcelæn og bestikket pænt gemt i stofservietten, der er viklet ind i en servietring.

“Kunne du tænke dig et glas rødvin til maden”, spørger stewardessen. Jeg får tilbudt to forskellige flasker, og vælger den franske Gio fra Gerard Bertrand, lavet på Grenache druen.

Icelandair-2

Desserten er en drøm af sødme. En “glutenfri chokolade fristelse med bær”. Bæret er jordbær, men det er især dessertens kombination af nødder og karamel, der går rent hjem. Det kræver en cognac til kaffen, kan jeg hurtigt fornemme, og får udleveret en miniflaske Camus VSOP.

Resten af turen er ren afslapning. Jeg har medbragt en bog, men en skærm i sædet er ellers fuld af tv og film. Personalet serverer gerne fra baren og Icelandairs aldrende, men behagelige 757 cruise stille igennem luftrummet.

For en europæisk Business Class flyvning er det i topklasse. Sammenlignet med hvad SAS og konkurrenterne disker op med på en flyvning af tilsvarende længde indenfor Europa, så leverer Icelandair et af kontinentets bedste Business Class produkter. Det her føles som et reelt luksusprodukt.

Du kan optjene bonuspoint med Icelandair i selskabets eget Saga Club program eller i Finnair Plus. SAS Eurobonus giver ikke (længere) bonuspoint på Icelandair flyvninger.

Testen blev gennemført i september 2014

På Saga Class – Icelandairs Business Class – er der god plads med 38″ mellem stolene

Flere nyheder

Nyt land på kortet: CPH får rute til verdens næstældste…

Af Kenneth Karskov // Internationale rejsemagasiner nævner det ofte som et af verdens smukkeste lande, men det er samtidig et sted…

Har du set CPHs “hemmelige” venterum?

Af Kenneth Karskov // Den ligger godt gemt væk. Du kommer ikke sådan lige forbi, og du skal nærmest vide at…

1.830 danskere kan GRATIS tage en partner med til USA

Af Kenneth Karskov // Kender du en, som hedder Valentin eller Valentina? Så send dem lige en hilsen og sig, at…

Ville du flyve på skiferie til Japan?

Af Kenneth Karskov // Skolernes vinterferie nærmer sig med hastige skridt, og mens flere og flere søger mod Fjernøsten for at…

Se listen: Disse ruter var CPHs mest populære i 2018

Af Kenneth Karskov // ]>Over 30 millioner mennesker…

6 steder jeg vil ELSKE at rejse til i 2019

Af Kenneth Karskov // Luk øjnene. Træk vejret dybt. Forestil dig så, at du kan vælge et hvilket som helst sted…

Norwegian slår rekord: Flere passagerer i 2018 end nogensinde før

Af Kenneth Karskov // Over 37 millioner mennesker fløj med Norwegian i 2018. Det er ny rekord for det norske lavprisselskab. 35…

Emirates serverer denne danske specialitet til verdens mest eksklusive kundegruppe

Af Kenneth Karskov // Der findes mennesker på denne jord, som gladeligt smider 70-80.000 kroner for en flybillet. For den sum…

Så mange tager lavprisfly mellem København og New York

Af Kenneth Karskov // Det er ikke mange år siden, at eksperterne rystede på hovedet af idéen om oversøiske lavprisflyvninger. Det…