RSS

BREAKING NEWS

Klimabevidst? Du kan flyve hjem fra USA på biobrændstof

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Hvis du er klimabevidst og gerne vil flyve lidt grønnere, så giver flyselskabet KLM nu mulighed for at flyve hjem fra San Fransisco på biobrændstof. Biobrændstof er 2-3 gange så dyrt som almindeligt flybrændstof, og derfor er det en s…

Her er CPHs 10. direkte rute til Frankrig

Nyheder

Af Kenneth Karskov // København får sin tiende rute til Frankrig, når easyJet til foråret begynder at flyve direkte til Nantes. Dermed er Københavns Lufthavn vokset fra syv til ti franske ruter i løbet af blot to år. "Nantes er et utroligt spændende rejse…

Flyselskab i betalingsstandsning

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Brasiliens fjerdestørste flyselskab er kommet så meget i problemer, at selskabet er gået i betalingsstandsning. Det er Avianca Brasil, som ikke længere kan betale regningerne. De brasilianske regler gør, at selskabet kan fortsætte fly…

SAS løfter Eurobonus med to nye features

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Fremover kan du samle bonuspoint med familie og venner, når du opsparer i SAS Eurobonus programmet. Den nye feature hedder "Point sharing", og er den ene af to nyheder fra SAS. Den anden nyskabelse er et livsvarigt guldkort, kaldet "L…

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint besøg til åbningen af ruten, så det første fly kunne komme afsted på fornemmeste vis. Erhvervsminister Rasmus Jarlov var dog…

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Test: Icelandair København – Reykjavik Saga Class

  • Written by:

Rute: København – Reykjavik (Island)
Flytype: Boeing 757-300
Flyselskab: Icelandair
Klasse: Saga Class (Business Class)

Af Kenneth Karskov

Passagererne til Economy Class står stadig i en lang kø og venter på at komme ombord, da jeg sætter mig ombord i et af de brede sæder forrest i flyet på Icelandairs Boeing 757-300.

Business Class passagerer og guldmedlemmer i Icelandairs bonusprogram har prioriteret ombordstigning, og jeg kan skimte de utålmodige ansigter igennem vinduet fra sæde, mens jeg finder mig til rette. På Saga Class har Icelandair to store, brede lædersæder i hver side af flyet, placeret med 40 tommer i mellem sig.

En flaske islandsk drikkevand bliver omdelt, personalet hænger passagerernes jakker i skabet og et menukort bliver omdelt. Forude venter en flyvetur på 2 timer og 50 minutter til Island, forlyder det over højttaleren fra cockpittet.

Icelandair-3

Lad os lige stoppe op og sammenligne en flyvning af tilsvarende længde indenfor Europa – f.eks. fra København til Madrid – med SAS. Så ville der hverken være menukort, brede sæder eller blevet hængt jakker i et skab.

Der ville heller ikke være nogen champagne eller et mere omfattende måltid, serveret på rigtigt porcelæn, som er det næste som sker på turen med Icelandair fra København til Reykjavik.

“What would you like to drink?”, lyder spørgsmålet. Jeg må have blundet i et par minutter under starten, for de andre passagerer har allerede snacks og en drink på bordet, da jeg slår øjnene op.

“Et glas champagne”, beder jeg om, og får straks serveret en miniflaske Charles Mignon Champagne og en pose med saltkringler.

Det begynder så småt at dufte af mad i kabinen. Det er en helt særlig duft, der sender mig tilbage til min barndoms flyveture, men som jeg har glemt i takt med at flere og flere flyselskaber fjerner den varme mad ombord.

I en tid, hvor alt er vakuumpakkede sandwich og kolde pastasalater synes at være højeste mode indenfor cateringbranchen, så er der intet som duften af mad, der er ved at blive tilberedt i et flykøkken. Mmm!

Icelandair-1

En varm klud bliver omdelt og valget til dagens frokost står valget mellem to retter: Trevlet langtidsbraisseret lammeskank med trøffelolie, ærter og kartoffelmos i det ene ringhjørne og ovnbagt fiskefrikasse med rugbrød i det andet ringhjørne.

Jeg er sulten. Der er afgang fra København kl. 14 og min frokost bestod af en lille portion laksesalat med quinoa i SAS loungen. Det er iøvrigt SAS som står for alt det praktiske på jorden for Icelandair i Kastrup, så du checker ind i Terminal 3 – og kan i øvrigt medbringe to kufferter á 32 kg – og kan gå ind i SAS loungen, men dog ikke benytte fast track.

Begge muligheder på menukortet lyder godt, men islandsk lam har et fantastisk ry, så det må nødvendigvis blive lammeskanken, som rammer mit bord serveret på en bakke med hvid dug, rigtigt porcelæn og bestikket pænt gemt i stofservietten, der er viklet ind i en servietring.

“Kunne du tænke dig et glas rødvin til maden”, spørger stewardessen. Jeg får tilbudt to forskellige flasker, og vælger den franske Gio fra Gerard Bertrand, lavet på Grenache druen.

Icelandair-2

Desserten er en drøm af sødme. En “glutenfri chokolade fristelse med bær”. Bæret er jordbær, men det er især dessertens kombination af nødder og karamel, der går rent hjem. Det kræver en cognac til kaffen, kan jeg hurtigt fornemme, og får udleveret en miniflaske Camus VSOP.

Resten af turen er ren afslapning. Jeg har medbragt en bog, men en skærm i sædet er ellers fuld af tv og film. Personalet serverer gerne fra baren og Icelandairs aldrende, men behagelige 757 cruise stille igennem luftrummet.

For en europæisk Business Class flyvning er det i topklasse. Sammenlignet med hvad SAS og konkurrenterne disker op med på en flyvning af tilsvarende længde indenfor Europa, så leverer Icelandair et af kontinentets bedste Business Class produkter. Det her føles som et reelt luksusprodukt.

Du kan optjene bonuspoint med Icelandair i selskabets eget Saga Club program eller i Finnair Plus. SAS Eurobonus giver ikke (længere) bonuspoint på Icelandair flyvninger.

Testen blev gennemført i september 2014

På Saga Class – Icelandairs Business Class – er der god plads med 38″ mellem stolene

Flere nyheder

Klimabevidst? Du kan flyve hjem fra USA på biobrændstof

Af Kenneth Karskov // Hvis du er klimabevidst og gerne vil flyve lidt grønnere, så giver flyselskabet KLM nu mulighed for…

Her er CPHs 10. direkte rute til Frankrig

Af Kenneth Karskov // København får sin tiende rute til Frankrig, når easyJet til foråret begynder at flyve direkte til Nantes.…

Flyselskab i betalingsstandsning

Af Kenneth Karskov // Brasiliens fjerdestørste flyselskab er kommet så meget i problemer, at selskabet er gået i betalingsstandsning. Det er…

SAS løfter Eurobonus med to nye features

Af Kenneth Karskov // Fremover kan du samle bonuspoint med familie og venner, når du opsparer i SAS Eurobonus programmet. Den…

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint…

“Sir, we have upgraded you to Business Class”

Af Kenneth Karskov // “Sir, we have upgraded you to Business Class”. Det findes ganske enkelt ikke en bedre sætning at…

For første gang i 6 år får alliance nyt medlem

Af Kenneth Karskov // Det marrokanske flyselskab Royal Air Maroc træder ind i oneworld alliancen. Det er første gang i seks…

Stort selskab forlader fly-alliance

Af Kenneth Karskov // 85 millioner årlige passagerer. Det tal alene gør China Southern Airlines til en magtfaktor i kinesisk luftfart…

Undersøgelse: Vi prioriterer komfort og kort rejsetid højest

Af Kenneth Karskov // Singapore Airlines har bedt analyseinstituttet YouGov om at undersøge, hvad der er vigtigst for danske rejsende, når…