RSS

BREAKING NEWS

Her er verdens 10 bedste flyselskaber i 2018

Af Kenneth Karskov // Singapore Airlines er verdens bedste flyselskab anno 2018. Flyselskabet topper en liste af 100 selskaber, som analysefirmaet Skytrax har udarbejdet på baggrund af feedback fra 19 millioner rejsende over en 10 måneders periode. Denne l…

Endnu mere Turkish Airlines fra København

Af Kenneth Karskov // Turkish Airlines er et selskab, der ofte glider under radaren i Københavns Lufthavn, hvor det er selskaber som Qatar Airways, Emirates, Norwegian og SAS, der ofte stjæler overskrifterne. Det tyrkiske flyselskab udvider dog hele tiden …

Se billederne: Her er den nye Airbus A220

Af Kenneth Karskov // Airbus har navngivet flyfabrikkens seneste skud på stammen. Det nyeste medlem af Airbus familien kommer til at hedde... tadaa... Airbus A220. Der er tale om et passagerfly med plads til mellem 100 og 160 passagerer, og dermed kommer A…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: Indenrigs i Saudi-Arabien

  • Written by:

Det kan godt komme som en overraskelse, hvor proppet Saudi-Arabisk luftrum egentlig er.

En indenrigsstrækning i Saudi-Arabien er blandt verdens 20 travleste flyruter. Det er strækningen mellem Jeddah og Riyadh, som 365.000 passagerer flyver hvert år. Derfor er det ikke usædvanligt at se de helt store maskiner på indenrigsruterne, for passagergrundlaget er til stede.

Ruten mellem Jeddah i den vestlige del af Saudi-Arabien og Dammam i den østlige del er en flyvning på lige under to timer, der går på tværs af det store land. Det nationale flyselskab Saudia (tidligere kendt som Saudi Arabian Airlines) bruger en række forskellige maskiner på strækningen, og indenfor de sidste 14 dage har ruten været betjent med både Airbus A330 (som selskabet har i en særlig “Regional”-variant af det store fly), Boeing 787 Dreamliner samt Boeing 777 fly.

Denne eftermiddag er Saudia SV1118 dog sat op med en Airbus A321 – den største af single-aisle flyene.

Ombord er der en separat kabine til 20 passagerer på Business Class og herefter 145 sæder på det som Saudia kalder “Guest Class” – med andre ord: Economy Class.

First Class passagererne sidder 2+2 i brede stole med god plads, mens passagererne på økonomiklassen sidder 3+3.

Der er afgang kl. 15:00 fra King Abdulaziz International lufthavnen i Jeddah (JED) og forventet ankomst er1 time og 50 minutter senere i King Fahd International i Dammam (DMM). Dén plan holder denne eftermiddag.

Den obligatoriske bøn bliver afspillet på skærmene inden afgang, og derefter er Saudia flyet klar til afgang.

Undervejs på den knap to timer lange flyvetur bliver der serveret en snack og lidt at drikke i form af kaffe/the eller juice. Der er ikke alkohol ombord, men til gengæld flere forskellige juicer.

Snacken på denne eftermiddagsafgang er enten en kylling-sandwich eller en chokolade croissant. Brødet er lige på den tørre side, men ellers er sandwichen ikke helt dårlig.

Der er fodstøtter til alle passagerer, hvilket er sjældent på denne flytype. Til gengæld er der  ingen personlige skærme, så det er flyets centralt placerede skærme, der viser sikkerhedsinstruktioner og leverer underholdningen ombord.

Først i form af først nogle reklamer og så en sportsudsendelse med fodbold. Dernæst nogle flere reklamer og så en udsendelse om papir-parasoller.

Kvart i fem om eftermiddagen lokal tid sætter flyet hjulene på jorden i Dammam, der er et administrativt centrum for Saudi-Arabiens olieindustri og landets sjettestørste by med 1 million indbyggere.