RSS

Test: Indenrigs i Saudi-Arabien

  • Written by:

Det kan godt komme som en overraskelse, hvor proppet Saudi-Arabisk luftrum egentlig er.

En indenrigsstrækning i Saudi-Arabien er blandt verdens 20 travleste flyruter. Det er strækningen mellem Jeddah og Riyadh, som 365.000 passagerer flyver hvert år. Derfor er det ikke usædvanligt at se de helt store maskiner på indenrigsruterne, for passagergrundlaget er til stede.

Ruten mellem Jeddah i den vestlige del af Saudi-Arabien og Dammam i den østlige del er en flyvning på lige under to timer, der går på tværs af det store land. Det nationale flyselskab Saudia (tidligere kendt som Saudi Arabian Airlines) bruger en række forskellige maskiner på strækningen, og indenfor de sidste 14 dage har ruten været betjent med både Airbus A330 (som selskabet har i en særlig “Regional”-variant af det store fly), Boeing 787 Dreamliner samt Boeing 777 fly.

Denne eftermiddag er Saudia SV1118 dog sat op med en Airbus A321 – den største af single-aisle flyene.

Ombord er der en separat kabine til 20 passagerer på Business Class og herefter 145 sæder på det som Saudia kalder “Guest Class” – med andre ord: Economy Class.

First Class passagererne sidder 2+2 i brede stole med god plads, mens passagererne på økonomiklassen sidder 3+3.

Der er afgang kl. 15:00 fra King Abdulaziz International lufthavnen i Jeddah (JED) og forventet ankomst er1 time og 50 minutter senere i King Fahd International i Dammam (DMM). Dén plan holder denne eftermiddag.

Den obligatoriske bøn bliver afspillet på skærmene inden afgang, og derefter er Saudia flyet klar til afgang.

Undervejs på den knap to timer lange flyvetur bliver der serveret en snack og lidt at drikke i form af kaffe/the eller juice. Der er ikke alkohol ombord, men til gengæld flere forskellige juicer.

Snacken på denne eftermiddagsafgang er enten en kylling-sandwich eller en chokolade croissant. Brødet er lige på den tørre side, men ellers er sandwichen ikke helt dårlig.

Der er fodstøtter til alle passagerer, hvilket er sjældent på denne flytype. Til gengæld er der  ingen personlige skærme, så det er flyets centralt placerede skærme, der viser sikkerhedsinstruktioner og leverer underholdningen ombord.

Først i form af først nogle reklamer og så en sportsudsendelse med fodbold. Dernæst nogle flere reklamer og så en udsendelse om papir-parasoller.

Kvart i fem om eftermiddagen lokal tid sætter flyet hjulene på jorden i Dammam, der er et administrativt centrum for Saudi-Arabiens olieindustri og landets sjettestørste by med 1 million indbyggere.

Flere nyheder

Nyt land på kortet: CPH får rute til verdens næstældste…

Af Kenneth Karskov // Internationale rejsemagasiner nævner det ofte som et af verdens smukkeste lande, men det er samtidig et sted…

Har du set CPHs “hemmelige” venterum?

Af Kenneth Karskov // Den ligger godt gemt væk. Du kommer ikke sådan lige forbi, og du skal nærmest vide at…

1.830 danskere kan GRATIS tage en partner med til USA

Af Kenneth Karskov // Kender du en, som hedder Valentin eller Valentina? Så send dem lige en hilsen og sig, at…

Ville du flyve på skiferie til Japan?

Af Kenneth Karskov // Skolernes vinterferie nærmer sig med hastige skridt, og mens flere og flere søger mod Fjernøsten for at…

Se listen: Disse ruter var CPHs mest populære i 2018

Af Kenneth Karskov // ]>Over 30 millioner mennesker…

6 steder jeg vil ELSKE at rejse til i 2019

Af Kenneth Karskov // Luk øjnene. Træk vejret dybt. Forestil dig så, at du kan vælge et hvilket som helst sted…

Norwegian slår rekord: Flere passagerer i 2018 end nogensinde før

Af Kenneth Karskov // Over 37 millioner mennesker fløj med Norwegian i 2018. Det er ny rekord for det norske lavprisselskab. 35…

Emirates serverer denne danske specialitet til verdens mest eksklusive kundegruppe

Af Kenneth Karskov // Der findes mennesker på denne jord, som gladeligt smider 70-80.000 kroner for en flybillet. For den sum…

Så mange tager lavprisfly mellem København og New York

Af Kenneth Karskov // Det er ikke mange år siden, at eksperterne rystede på hovedet af idéen om oversøiske lavprisflyvninger. Det…