RSS

BREAKING NEWS

Ekstra fly over jul og nytår

Af Kenneth Karskov // Emirates indsætter ekstrafly for at hamle op med efterspørgslen fra solhungrende danskere, der vil til Asien over jul og nytår. For mens en stor del af nationen har travlt med at tilberede and og lave risalamande, så er der nogle som …

Nu kan du flyve til Beirut året rundt

Af Kenneth Karskov // Middle East Airlines forlænger sommerruten fra København til Beirut, så flyvningerne fortsætter hele vinteren med. Planen var ellers at lukke ruten ned i de kolde vintermåneder, men Middle East Airlines - ofte kaldet "MEA" - har fået blo…

Finnair lancerer helt ny Premium Economy

Af Kenneth Karskov // Finnair vil introducere en helt ny kabineklasse på selskabets langdistancefly. Fra slutningen af næste år, vil passagererne på de finske fly kunne sætte sig til rette i en separat Premium Economy kabine, som bliver en mellemting mellem E…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: Kingfisher Airlines “Kingfisher First”

“Kingfisher First” er det majestætiske navn for Business Class hos Kingfisher Airlines. Tag med på turen fra Mumbai (Bombay) til London Heathrow.

Lad dig ikke forvirre af navnet. “Kingfisher First” er en Business Class kabine, men Kingfisher mener selv, at de har lagt niveauet en tand over almindelig Business Class, og nærmere konkurrerer med andre flyselskabers første klasse.

Den slags salgsgas er hørt før. Jeg er dog tilbøjelig til at give dem ret!

Sædet er enestående godt med masser af plads, kæmpe skærm, fodskammel og helt fladt. Bedre Business Class sæde kan jeg ikke tænke mig til.

Serveringen er ligeledes overdådig med mange valgmuligheder. Alle retter kommer ind en efter en, serveret som på en restaurant. Tingene kommer ikke ind på en bakke, men bliver stillet direkte på bordet, der er dækket af en hvid dug. Kvaliteten af maden er også helt i top og der er ingen fedteri med portionerne her. Har du ikke fået nok af indisk mad på dette tidspunkt, så kan du springe på den imponerende Shahi Thali, som de serverer ombord. Jeg valgte blandt de mere internationale valgmuligheder og var svært tilfreds. Det smagte fremragende!

Inden maden er der mulighed for at tage en drink i baren, der ligger mellem de to Business Class kabiner, hvoraf den forreste har to rækker med i alt 12 stole og den bageste tre rækker med sammenlagt 18 stole. I alt er der 30 Kingfisher First sæder på denne Airbus 330-200. Bag bardisken står der flasker og glas, og personalet ryster gerne en cocktail sammen.

Jeg har dog svært ved at slippe champagnen, så mit glas med Dom Perignon bliver fyldt op igen og igen på den lange rejse. Foran bardisken står tre høje stole, men jeg sætter mig i en af barens to hvide lædersofaer, der står til hver sin side af bardisken. Det er kort og godt “blæret” at sidde og skyde alkohol i blodet med over 900 km/t i disse omgivelser.

Underholdningssystemet er dog ikke noget at råbe hurra for. Skærmen er kæmpestor, men udvalget af film er begrænset og en lang række af de mere sofistikerede muligheder – såsom Live TV – som menuen angiver, virker ikke. Her bliver heller ikke omdelt den ellers obligatoriske lille Business Class taske med læbepomade, sokker og flyverbriller.

Kan du undvære det store udvalgt af film og et par flyverbriller, så får du et verdensklasse produkt, der med al tydelighed understreger, hvorfor Kingfisher er et af verdens ganske få fem-stjernede flyselskaber. Uden tvivl den bedste Business Class flyvning, jeg nogensinde har foretaget.

Testen blev gennemført i januar 2010

Kingfisher-4 Kingfisher

Forreste Kingfisher First (Business Class) kabine med to rækker á seks sæder (2-2-2). Store røde læderstole med fodskammel og kæmpe skærm. Baren herover er placeret mellem de to Kingfisher First (Business Class) kabiner.

Kingfisher-6 Kingfisher-5

Bemærk den hvide lædersofa i baggrunden. Dette er en del af indretningen i baren. Stewardessen er på vej rundt med drinks-vognen til passagererne.

Kingfisher-7 Kingfisher-8

Kingfisher skiller sig ud fra andre flyselskaber i selve præsentationen af maden. For det første er alt service i rigtig størrelse, det gælder tallerkener, glas og bestik. For det næste bliver retterne serveret én efter én, som på en restaurant. Herover forreten.

Normen på Business Class er at få en bakke stillet foran sig, som indeholder forret, salat, salt og peber etc. på en hvid dug. Det er meget praktisk for flyselskaberne, men niveauet er altså lige en tand højere hos Kingfisher. Tilmed er præsentationen af maden på et meget højere niveau end hvad jeg ellers har set på Business Class. Herover hovedret og dessert.

Påfyldning af Dom Perignon i baren og blanding af en olie-eddike dressing ved sædet.

Fordele med Kingfisher First:

  • 30 kg. gratis bagage på Kingfisher First – fremfor 20 kg. på Kingfisher Class (Economy)
  • Adgang til Clipper Lounge i Mumbai (Bombay)
  • Separat boarding for Kingfisher First i Mumbai (Bombay)
  • 2-2-2 konfiguration
  • Dom Perignon Champagne
  • Menukort med to forretter, fire hovedretter, ost og dessert. Serveret en efter en – præcis som på restaurant
  • Bar ombord med cocktails, barstole og hvide lædersofaer
  • 150% bonuspoint på KLM/Air Frances Flying Blue program