Rutetjek: “Hvad kunne du tænke dig at drikke” – med KLM Cityhopper til Amsterdam

Af Kenneth Karskov
KLM flyver fra både København, Billund og Aalborg til Amsterdam Schiphol, endda flere gange dagligt fra alle destinationer, og det giver ikke kun mulighed for at komme nemt til Amsterdam, men endnu vigtigere, så giver det god forbindelse til næsten hele verden via KLM’s vidt forgrenede netværk af destinationer. KLM skal have stor ros for deres hjemmeside, iPhone app og sågar også deres Apple Watch App. Alle dele er veldesignede, nemme at bruge og på rejser indenfor Europa er de med til at gøre turen nemmere. Det er nemt at checke ind, vælge sæde og få boardingkort på telefonen, og KLM’s hjemmeside rummer et væld af detaljer omkring turen, f.eks. flytype, kabinepersonale, forplejning ombord og flystatus (se biledet herunder). KLM-web-info I Kastrup gør personalet ved gaten et stort nummer ud af “Priority Boarding”. Det er ellers en ting, som Kastrup er notorisk dårlig til, men det betyder, at passagerne på Business Class og de med guldkort til Air France/KLM og Skyteam alliancen må gå først ombord. Selve flyet er en Embraer 190 med plads til 100 passagerer. Det står “KLM Cityhopper” på flyet, hvilket er navnet på det hollandske flyselskabs underafdeling for de lidt mindre maskiner. Det er samme flytype som selskabet også sender afsted på mange af afgangene til Aalborg og Billund. Her er to sæder på hver side af midtergangen, og stolene er godt siddet til. Flyet er stort set fyldt, med kun enkelte tomme pladser spredt omkring i maskinen, og dette brasiliansk-producerede jetfly har en ideel størrelse til afgangene midt på dagen, som ikke ser lige så mange passagerer, som de travle morgen og aftenafgange. KLM-Y-CPH-AMS-seat Ombord er der dog ikke nogen forskel på KLM og KLM Cityhopper. Det er samme servicekoncept, hvilket vil sige gratis snacks og fri bar – også på de billige pladser. Forplejningen på Economy Class består af en papæske, der indeholder en lille wrap med røræg, en plastkop med 125 ml koldt postevand og en papirserviet. Det ikke er noget overdådigt måltid – wrappen har samme længde som en knytnæve og er ikke mange cm tyk – men forskellen mellem dette og lavpriskonceptet med “buy-onboard” er mærkbar. Pludselig er turen med serveringsvognen igennem flyet ikke et spørgsmål om, at personalet skal sælge mest muligt, men derimod et ønske om at yde lidt service, der differentierer produktet fra lavpriskonkurrenterne. KLM-Y-CPH-AMS-wrap “Hvad kunne du tænke dig at drikke”, lyder spørgsmålet venligt fra personalet. Passageren i rækken overfor beder om en hvidvin, nogle vælger en øl, andre juice og nogle bare kaffe. Alt bliver serveret uden beregning. På den måde går det forrygende stærkt at servere en snack og lidt at drikke på en flyvetur, der ikke er længere end en time og fem minutter. Når ikke alle passagerer liiiiige skal kigge i menukortet en ekstra gang, finde kreditkortet frem, underskrive kvitteringerne og så videre til den næste, som liiiiige skal kigge i buy-onboard menuen, finde kreditkortet frem etc. så tager det ingen tid at komme rundt til alle 100 pladser. Til gengæld så må du klare dig uden wifi i den times tid flyet er i luften. Der er ikke noget trådløst internet på disse fly, så du kan hverken ringe eller gå på nettet undervejs. Det er ikke den lille wrap som får dig til at vælge KLM. Det er heller ikke de gode apps og en velfungerende hjemmeside, der gør udslaget. Det er kombinationen af alt dette samt en høj grad af pålidelighed som gør KLM til et attraktivt valg på de europæiske flyvninger.