RSS

BREAKING NEWS

Klimabevidst? Du kan flyve hjem fra USA på biobrændstof

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Hvis du er klimabevidst og gerne vil flyve lidt grønnere, så giver flyselskabet KLM nu mulighed for at flyve hjem fra San Fransisco på biobrændstof. Biobrændstof er 2-3 gange så dyrt som almindeligt flybrændstof, og derfor er det en s…

Her er CPHs 10. direkte rute til Frankrig

Nyheder

Af Kenneth Karskov // København får sin tiende rute til Frankrig, når easyJet til foråret begynder at flyve direkte til Nantes. Dermed er Københavns Lufthavn vokset fra syv til ti franske ruter i løbet af blot to år. "Nantes er et utroligt spændende rejse…

Flyselskab i betalingsstandsning

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Brasiliens fjerdestørste flyselskab er kommet så meget i problemer, at selskabet er gået i betalingsstandsning. Det er Avianca Brasil, som ikke længere kan betale regningerne. De brasilianske regler gør, at selskabet kan fortsætte fly…

SAS løfter Eurobonus med to nye features

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Fremover kan du samle bonuspoint med familie og venner, når du opsparer i SAS Eurobonus programmet. Den nye feature hedder "Point sharing", og er den ene af to nyheder fra SAS. Den anden nyskabelse er et livsvarigt guldkort, kaldet "L…

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint besøg til åbningen af ruten, så det første fly kunne komme afsted på fornemmeste vis. Erhvervsminister Rasmus Jarlov var dog…

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Test: KLM World Business Class (NY KABINE)

  • Written by:

Rute: Tokyo Narita – Amsterdam
Flytype: Boeing 747-400
Flyselskab: KLM Royal Dutch Airlines
Klasse: “World Business Class”  (øverste dæk)

I efteråret 2013 lettede det første fly med KLM’s nye Business Class kabine. Det betød en markant opgradering i forhold til den gamle kabine, der havde sat KLM tilbage i konkurrencen med europæiske, asiatiske og arabiske flyselskaber.

Det nye kabine rummer en række lækre detaljer, men først det helt grundlæggende: Med et tryk på en knap bliver stolen til en flad seng, og den er lang nok til at en voksen mand kan ligge udstrakt (det hører med til historien, at hollænderne er verdens højeste folkefærd, så det passer perfekt til KLM’s hjemmepublikum).

KLM-01-web

I min bog er det øverste dæk på en Boeing 747-400 noget af det ypperste luftfarten kan tilbyde. Det kan godt være, at Airbus A380 er et større fly og ser imponerende ud med sine to dæk i flyets fulde længde, men boblen ovenpå Boeings gode gamle 747 Jumbo-Jet er stadig den perfekte lille hule.

En smal trappe fører op til førstesalen, væk fra den tætpakkede Economy Class kabine og op til et eksklusiv område med kun tyve pladser. Her ånder fred og ro, pladsen føles overdådig og man glemmer på sekunder, at man sidder i et metalrør sammen med flere hundrede andre mennesker.

KLM er stadig i gang med at installere de nye sæder på selskabets fly. Flåden af Boeing 747 har alle de nye sæder, og i øjeblikket er selskabet igang med opgraderingen af deres Boeing 777.

KLM-7-web

KLM’s nye Business Class er indrettet i en klasisk opstilling med to sæder ved siden af hinanden. Det er ikke helt uinteressant, for det stikker faktisk ud fra den igangværende trend, der tilsiger at Business Class passagerer i fremtiden ikke skal have en sidemand.

Så på den måde kan KLM’s nye satsning virke tilbageskuende, men der er to ting som er vigtige at holde sig for øje.

For det første: Den klassiske opstilling med to sæder ved siden af hinanden, giver typisk plads til et lidt bredere sæde. Det kan lyder paradoksalt, men mange selskabers forsøg på at fjerne sidemanden på de dyre pladser betyder, at sædet bliver smallere og benpladsen begrænset.

For det andet: Rejser du sammen med en anden, så er den klassiske opstilling bare en tand hyggeligere.

KLM-2-web

Check-in i Tokyo Narita er en helt igennem smertefri oplevelse. Det er tjekket, velorganiseret og hurtigt overstået. Der er ingen kø ved Business Class skranken, jeg stryger igennem sikkerhedskontrollen og et hurtigt loungebesøg med en kop kaffe kan sågar klemmes ind inden afgang.

Vel ombord på flyet bliver der budt på en velkomstdrink og menukort samt små toilettasker bliver omdelt. “Dagens flyvning gennemføres af tre piloter, så hvis du ser en af os gå rundt i kabinen, så kan du være forvisset om, at der stadig er to i cockpittet”, lyder det over højtaleranlægget efter.

Flyvningen er godt i gang og personalet kommer rundt med vognen og serverer drinks inden maden. KLM er det eneste flyselskab, som jeg på stående fod kan nævne, der serverer en pink portvin, hvilket er en blændende drik. Pink Croft portvin, et glas Perrier danskvand og blandede nødder er en fin måde at starte på turen.

KLM 3

Menukortet giver mulighed for at gå både den japanske eller europæiske vej. Når flyet letter fra Tokyo er det oplagt at give det lokale køkken en sidste tur, så den står på både sobanudler, grillet makrel og andre japanske lækkerier.

Efter forretterne kommer der en varm hovedret på bordet, efterfulgt af ost og dessert. Det hele bliver fulgt til dørs af personalet, der gerne serverer al den rødvin, hvidvin, Champagne, portvin og cognac du kan drikke.

KLM-6-webFlyvetiden er sat til 11 timer og 30 minutter fra Tokyo Narita til Amsterdam. Det er en halv dag i luften, så der er tid til både at nyde måltidet i ro og mag, tage sig en skraber på et par timer og nå at se et par film.

KLM har et fint udvalg af nye og klassiske film at vælge mellem, og selvom om turen er lang, risikerer du ikke at løbe tør for underholdning. Og bare for en god ordens skyld: Alt starter og stopper naturligvis på kommando, og du kan frit vælge og vrage mellem timevis af tv, film og musik.

Midtvejs på turen kommer personalet rundt med is, og ellers er der indrettet en lille buffet med drikkevarer, snacks og chokolader til de passagerer, der ikke er faldet i søvn. Og er du lidt mere end snacksulten, så kan du kaste dig over en knasende sprød sushi-rulle.

KLM-4-webInden landing i Amsterdam kommer der mere mad. En lettere anretning i form af friske sommerruller, couscous-salat, varm pastaret, en lun hollandsk æblekage med flødeskum samt et par skriver frisk frugt.

Til allersidst kommer personalet rundt og giver hver passager et lille porcelænshus i gave. Huset er i virkeligheden en lille flaske Genever og forestiller en af de flotte, gamle bygninger i Amsterdam. Efterhånden er disse huse blevet samlerobjekter blandt KLM’s mest trofaste passagerer.

Således flyver tiden afsted med mad og drikke i rigelige mængder, kombineret med et par gode film, hyggeligt personale og en behagelig siddeplads. På denne måde er det ingen sag at sidde 11 timer og 30 minutter på et fly.

Flere nyheder

Klimabevidst? Du kan flyve hjem fra USA på biobrændstof

Af Kenneth Karskov // Hvis du er klimabevidst og gerne vil flyve lidt grønnere, så giver flyselskabet KLM nu mulighed for…

Her er CPHs 10. direkte rute til Frankrig

Af Kenneth Karskov // København får sin tiende rute til Frankrig, når easyJet til foråret begynder at flyve direkte til Nantes.…

Flyselskab i betalingsstandsning

Af Kenneth Karskov // Brasiliens fjerdestørste flyselskab er kommet så meget i problemer, at selskabet er gået i betalingsstandsning. Det er…

SAS løfter Eurobonus med to nye features

Af Kenneth Karskov // Fremover kan du samle bonuspoint med familie og venner, når du opsparer i SAS Eurobonus programmet. Den…

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint…

“Sir, we have upgraded you to Business Class”

Af Kenneth Karskov // “Sir, we have upgraded you to Business Class”. Det findes ganske enkelt ikke en bedre sætning at…

For første gang i 6 år får alliance nyt medlem

Af Kenneth Karskov // Det marrokanske flyselskab Royal Air Maroc træder ind i oneworld alliancen. Det er første gang i seks…

Stort selskab forlader fly-alliance

Af Kenneth Karskov // 85 millioner årlige passagerer. Det tal alene gør China Southern Airlines til en magtfaktor i kinesisk luftfart…

Undersøgelse: Vi prioriterer komfort og kort rejsetid højest

Af Kenneth Karskov // Singapore Airlines har bedt analyseinstituttet YouGov om at undersøge, hvad der er vigtigst for danske rejsende, når…