RSS

Test: LOT Polish Airlines “Premium Class” (Premium Economy)

  • Written by:

Flyselskab: LOT Polish Airlines
Klasse: Premium Class (Premium Economy)
Rute: Warszawa – Chicago
Flytype: Boeing 787-8 Dreamliner

Af Kenneth Karskov

“Det var da en sjov vej til Chicago”, udbryder SAS-damen i Kastrup, da hun ser ruten fra København til Chicago via Warszawa med det polske Star Alliance medlem LOT Polish Airlines.

Det er dog ikke helt dumt. LOT har op til to daglige afgange til Chicago, flyver med Boeings splinternye Dreamliner fly og forbindelsen via Warszawa er god.

LOT Polish Airlines var det første europæiske flyselskab til at tage Boeings revolutionerende Dreamliner fly i brug. Generelt har polakkerne en af Europas yngste flyflåder, og de nye Dreamliner fly dufter da næsten også af ny bil.

LOT-Dreamliner-1

Premium Class er navnet på LOT’s Premium Economy Class kabine. 21 brede sæder er fordelt på tre rækker i en separat kabine på flyet, imellem Economy Class og “Elite Class” (Business Class).

I forhold til Economy er der to sæder mindre i hver række. Det giver masser af plads til en ekstra bred stol, der gør det komfortabelt at flyve langt. Stolen er beklædt med blåt stof, og en fodskammel sørger for at benene kommer op.

Benpladsen er også markant bedre end på Economy Class, så alt i alt er der tale om en markant opgradering i forhold til sæderne på de bageste rækker. Det er ganske enkelt et rigtigt behageligt sted at sidde!

LOT-4

LOT’s udgave af Premium Economy er lidt mere generøs end mange andre selskabers. Hvor mellemklassen hos de fleste selskaber bliver strengt fortolket som Economy Class med lidt ekstra plads og fordele, så er der hos polakkerne mere tale om en ‘Business Class Light’ oplevelse.

Pladsmæssigt er LOTs Premium Class kabine tæt på Business Class stolen for nogle år tilbage, fra dengang før de flade senge blev standard på Business. Hvad servicen angår, så er niveauet også lagt højt med velkomstdrink, menukort og fem retters middag.

LOT-2

Et kvindeligt besætningsmedlem starter med at byde os velkommen ombord med en velkomstdrink i form af vand, juice eller mousserende vin. Dernæst bliver en lille toilettaske omdelt, indeholdende ørepropper, flyverbriller, sokker og en tandbørste.

Menukortet bliver udleveret umiddelbart efter take-off, sammen med en lille skål med nødder og en cocktail. Kort derefter bliver måltidet serveret, og på turen fra Warszawa til Chicago har kokken fået frit spillerum til at fortolke det polske køkken over fem retter.

LOT-3

Vinkortet består af spanske bobler, to røde og to hvidvine. Der er bl.a. Glenfiddich Single Malt 12 Years og Camus VSOP cognac som avec til kaffen.

Måltidet er sammensat af en forret i form af laksetartar med peberodsmousse, dernæst årstidens salat med vinaigrette dressing og til hovedret valget mellem polsk fyldt kyllingebryst eller ratatouille. Dernæst ost, bl.a. med en polsk specialitet: Røget ost.

LOT-5

Man kan altid diskutere stilen. LOT Polish Airlines er Star Alliance’s polske medlem, så naturligvis afspejler forplejningen også selskabets herkomst. Der er som udgangspunkt intet at udsætte på råvarerne, men nogle passagerer vil givetvis foretrække en mere international stil, mens hjemmepublikummet stensikkert er godt tilfredse.

Til sidst kommer desserten – meringue med pære mousse – serveret på en separat bakke med en kop kaffe eller the og en avec.

LOT-7

Der er intet at udsætte på serveringen, nærmest tværtimod. Niveauet var tilsvarende Business Class hos flertallet af europæiske flyselskaber, og personalet var flittige til at spørge, om der manglede vin, vand eller ekstra brød.

Vi er kun tre passagerer på Premium Class på denne afgang, så intet er for meget besvær og der er plads til smil og særlige ønsker.

Al maden bliver serveret på rigtigt porcelæn med metalbestik og alle drikkevarer i rigtige glas, hvilket er endnu en forskel i forhold til almindelig Economy Class.

Inden landing i Chicago bliver der serveret en let anretning i form af parmaskinke rullet om pære og dertil grillede grøntsager og græskar mousse.

LOT-8

Og mens der tidligt bliver lyst i Economy Class kabinen, så serveringen af det andet måltid kan komme i gang, så er det muligt at holde Premium Economy kabinen mørklagt lidt længere, så passagererne her får mest muligt hvile på den lange flyrejse.

Premium Class er et stort skridt væk fra den gængse Economy Class oplevelse. Her er markant mere plads, og der er skruet gevaldigt op for servicen. Der er masser af plads til at finde en god sidde- og sovestilling, og du ryger ikke i nærkontakt med på din sidemand, så du I sidder ikke og gnubber skuldre med hinanden.

LOT-1Herover: Afstanden mellem sæderne samt så langt tilbage, som det kan komme

Konklusion

Som helhed skal LOT have stor ros for komforten ombord. Det er nok ikke alle, der vil bifalde den polske linje i forplejningen ombord, men målt på selve indretningen af Dreamliner flyet placerer “Premium Class” sig som en af Europas mest komfortable Premium Economy kabiner.

Flere nyheder

Nyt land på kortet: CPH får rute til verdens næstældste…

Af Kenneth Karskov // Internationale rejsemagasiner nævner det ofte som et af verdens smukkeste lande, men det er samtidig et sted…

Har du set CPHs “hemmelige” venterum?

Af Kenneth Karskov // Den ligger godt gemt væk. Du kommer ikke sådan lige forbi, og du skal nærmest vide at…

1.830 danskere kan GRATIS tage en partner med til USA

Af Kenneth Karskov // Kender du en, som hedder Valentin eller Valentina? Så send dem lige en hilsen og sig, at…

Ville du flyve på skiferie til Japan?

Af Kenneth Karskov // Skolernes vinterferie nærmer sig med hastige skridt, og mens flere og flere søger mod Fjernøsten for at…

Se listen: Disse ruter var CPHs mest populære i 2018

Af Kenneth Karskov // ]>Over 30 millioner mennesker…

6 steder jeg vil ELSKE at rejse til i 2019

Af Kenneth Karskov // Luk øjnene. Træk vejret dybt. Forestil dig så, at du kan vælge et hvilket som helst sted…

Norwegian slår rekord: Flere passagerer i 2018 end nogensinde før

Af Kenneth Karskov // Over 37 millioner mennesker fløj med Norwegian i 2018. Det er ny rekord for det norske lavprisselskab. 35…

Emirates serverer denne danske specialitet til verdens mest eksklusive kundegruppe

Af Kenneth Karskov // Der findes mennesker på denne jord, som gladeligt smider 70-80.000 kroner for en flybillet. For den sum…

Så mange tager lavprisfly mellem København og New York

Af Kenneth Karskov // Det er ikke mange år siden, at eksperterne rystede på hovedet af idéen om oversøiske lavprisflyvninger. Det…