RSS

BREAKING NEWS

Klimabevidst? Du kan flyve hjem fra USA på biobrændstof

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Hvis du er klimabevidst og gerne vil flyve lidt grønnere, så giver flyselskabet KLM nu mulighed for at flyve hjem fra San Fransisco på biobrændstof. Biobrændstof er 2-3 gange så dyrt som almindeligt flybrændstof, og derfor er det en s…

Her er CPHs 10. direkte rute til Frankrig

Nyheder

Af Kenneth Karskov // København får sin tiende rute til Frankrig, når easyJet til foråret begynder at flyve direkte til Nantes. Dermed er Københavns Lufthavn vokset fra syv til ti franske ruter i løbet af blot to år. "Nantes er et utroligt spændende rejse…

Flyselskab i betalingsstandsning

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Brasiliens fjerdestørste flyselskab er kommet så meget i problemer, at selskabet er gået i betalingsstandsning. Det er Avianca Brasil, som ikke længere kan betale regningerne. De brasilianske regler gør, at selskabet kan fortsætte fly…

SAS løfter Eurobonus med to nye features

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Fremover kan du samle bonuspoint med familie og venner, når du opsparer i SAS Eurobonus programmet. Den nye feature hedder "Point sharing", og er den ene af to nyheder fra SAS. Den anden nyskabelse er et livsvarigt guldkort, kaldet "L…

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint besøg til åbningen af ruten, så det første fly kunne komme afsted på fornemmeste vis. Erhvervsminister Rasmus Jarlov var dog…

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Test: Oman Air

  • Written by:

Oman Air er Mellemøstens mest undervurderede flyselskab. Produktet har en tårnhøj kvalitet, netværket vokser og alligevel er det et selskab, der oftest synes at ryge under radaren hos de rejsende.

I sammenligning med Mellemøstens tre store – Emirates, Qatar og Etihad – er Oman Air nærmest en “boutique airline” – måske endda med en bevidst lav cigarføring.

Turen fra Muscat, hovedstaden i Oman, til Dubai i De Forenede Arabiske Emirater er planlagt til at tage en time og fem minutter. I praksis varer den 350 km lange tur blot 45 minutter, så det bliver et kort bekendtskab i dag, men alligevel giver turen et indtryk af, hvad Oman Air kan. Og det er ikke helt skidt.

Den nye Terminal 1 i Muscats lufthavn åbnede 20. marts 2018

Oman Air WY607 har afgang kl. 17:35 fra Terminal 1 i Muscats internationale lufthavn. Lufthavnen består af to terminaler, hvoraf alle fly afgår fra den splinternye Terminal 1, der åbnede tidligere i år. Terminal 2 står er fra 1970 og står pt. tom, men planen er, at udvikle den til lavprisflyvninger.

Terminalen skinner da nærmest også, og det er tydeligt, at det ikke er mere end et halvt år siden, at snoren blev klippet. Denne sene eftermiddag er der hverken køer eller ventetid, så det går lynhurtigt med alle formaliteterne. Skønt!

Business Class på Oman Airs Boeing 737 til Dubai

Flyet, der skal stå for turen til Dubai, er et Boeing 737. Forrest er der indrettet en Business Class kabine med to store lænestole i hver side.

Dernæst kommer Economy Class med tre stole på hver side af midtergangen. Nakkestøtterne er orange, mens sæderne er grønne, så der er skruet godt op for farverne.

Economy Class på Boeing 737 flyet fra Oman Air

I modsætning til oplevelsen hos mange andre mellemøstlige selskaber, så er der ingen bøn for afgang. Så når alle sikkerhedsbælterne er spændt, fyrer cockpittet op for motorerne og så drøner maskinen ud af startbanen for at få luft under vingerne.

I stolelommen ligger det obligatoriske in-flight magasin – med titlen “Wings of Oman” samt et duty free katalog.

Der var engang, hvor dette magasin var noget af det eneste underholdning på en lang flytur, hvis man ikke fik udleveret en avis eller havde medbragt en bog. I dag konkurrerer det med telefoner, computere og iPads om opmærksomheden, men alligevel kan det være relevant at slå op i magasinet, for her findes en fin gennemgang af filmene ombord.

For selvom turen er kort, og kun tager 45 minutter i praksis, så er der skærme i sæderne hos alle passagerer – og systemet er fyldt med film, serier og tv.

På så kort en tur er det rart, at systemet kan aktiveres allerede fra det sekund, du sætter dig ned. Hos nogle selskaber skal du vente på at flyet kommer i luften, før du kan begynde at betjene systemet, men sådan er det ikke her. Bravo!

Og hvad serverer de mon så på sådan en tur, der i distance er kortere end København – Berlin?

De når skam at komme hele vejen rundt i kabinen med vand, mangojuice og en kyllingesandwich.

Det hører dog med til historien, at sandwichen er tør, ikke smager af meget og faktisk har en underlig konsistens. Den er tæt på svær at færdiggøre, men Oman Air skal have point for overhovedet at nå at servere noget på så kort en tur.

Og dermed er det slut. Det var slet ikke dårligt for så kort en tur. Rygtet er, at selskabet på de oversøiske strækninger skulle være endog endnu bedre, men det må vi bliver klogere på en anden god gang.

 

Flere nyheder

Klimabevidst? Du kan flyve hjem fra USA på biobrændstof

Af Kenneth Karskov // Hvis du er klimabevidst og gerne vil flyve lidt grønnere, så giver flyselskabet KLM nu mulighed for…

Her er CPHs 10. direkte rute til Frankrig

Af Kenneth Karskov // København får sin tiende rute til Frankrig, når easyJet til foråret begynder at flyve direkte til Nantes.…

Flyselskab i betalingsstandsning

Af Kenneth Karskov // Brasiliens fjerdestørste flyselskab er kommet så meget i problemer, at selskabet er gået i betalingsstandsning. Det er…

SAS løfter Eurobonus med to nye features

Af Kenneth Karskov // Fremover kan du samle bonuspoint med familie og venner, når du opsparer i SAS Eurobonus programmet. Den…

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint…

“Sir, we have upgraded you to Business Class”

Af Kenneth Karskov // “Sir, we have upgraded you to Business Class”. Det findes ganske enkelt ikke en bedre sætning at…

For første gang i 6 år får alliance nyt medlem

Af Kenneth Karskov // Det marrokanske flyselskab Royal Air Maroc træder ind i oneworld alliancen. Det er første gang i seks…

Stort selskab forlader fly-alliance

Af Kenneth Karskov // 85 millioner årlige passagerer. Det tal alene gør China Southern Airlines til en magtfaktor i kinesisk luftfart…

Undersøgelse: Vi prioriterer komfort og kort rejsetid højest

Af Kenneth Karskov // Singapore Airlines har bedt analyseinstituttet YouGov om at undersøge, hvad der er vigtigst for danske rejsende, når…