RSS

BREAKING NEWS

Klimabevidst? Du kan flyve hjem fra USA på biobrændstof

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Hvis du er klimabevidst og gerne vil flyve lidt grønnere, så giver flyselskabet KLM nu mulighed for at flyve hjem fra San Fransisco på biobrændstof. Biobrændstof er 2-3 gange så dyrt som almindeligt flybrændstof, og derfor er det en s…

Her er CPHs 10. direkte rute til Frankrig

Nyheder

Af Kenneth Karskov // København får sin tiende rute til Frankrig, når easyJet til foråret begynder at flyve direkte til Nantes. Dermed er Københavns Lufthavn vokset fra syv til ti franske ruter i løbet af blot to år. "Nantes er et utroligt spændende rejse…

Flyselskab i betalingsstandsning

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Brasiliens fjerdestørste flyselskab er kommet så meget i problemer, at selskabet er gået i betalingsstandsning. Det er Avianca Brasil, som ikke længere kan betale regningerne. De brasilianske regler gør, at selskabet kan fortsætte fly…

SAS løfter Eurobonus med to nye features

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Fremover kan du samle bonuspoint med familie og venner, når du opsparer i SAS Eurobonus programmet. Den nye feature hedder "Point sharing", og er den ene af to nyheder fra SAS. Den anden nyskabelse er et livsvarigt guldkort, kaldet "L…

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint besøg til åbningen af ruten, så det første fly kunne komme afsted på fornemmeste vis. Erhvervsminister Rasmus Jarlov var dog…

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Test: Qatar Airways til Bangkok

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Qatar Airways er flere gange blevet kåret til selskabet med verdens bedste Business Class.

Hvilket er helt fortjent for både indretningen, servicen, forplejningen og alt det ekstra lir som dine-in-demand og udlevering af pyjames er et nøk over, hvad konkurrenterne tilbyder.

Den fornemme titel er dog primært vurderet på den overdådige indretning Qatar Airways har på selskabets Dreamliner, A350 samt A380 fly, hvor kabinen er konfigureret i en generøs 1-2-1 opstilling.

På selskabets Boeing 777 er historien en lidt anden.

QR832-DOH-BKK-Business-Class-seat

Disse maskiner bliver brugt på nogle af afgangene mellem Doha og Bangkok, og her er det en mere traditionel 2-2-2 indretning, der møder de rejsende på Business Class.

Det vil sige: Alle passagerer har en sidemand. Ikke unormalt for 5-10 år siden, men efter Qatar Airways selv har været med til at hæve niveuaet for Business Class oplevelsen og indført 1-2-1 konfigurationen, så virker det ikke helt så overdådigt med denne kabineindretning.

Men hold fast: Hvis opfattelsen er, at Boeing 777 afgangene markerer en slags bundniveau for Qatar Airways, så fortjener selskabet ovenud de fem stjerner, de er blevet tildelt af Skytrax. For hold nu op, her er meget plads.

Faktisk så absurd meget plads, at selv med strakte ben er der stadig 30 cm over til skærmen, som er monteret i skallen omkring sædet foran.

QR832-DOH-BKK-leg-room

Par, der rejser sammen, vil tilmed opleve at 2-2-2 indretningen, med to sæder ved siden af hinanden, faktisk er rigtig hyggelig. For så er det muligt at nyde turen, maden og drikkevarerne i hinandens selskab.

Her er MASSER af plads, så man gnider på ingen måde skuldre med hinanden, men har mulighed for at føre en samtale undervejs. Det kan man faktisk ikke rigtig på selskabets fly med 1-2-1 indretningen, hvor selv de to midtersæder er så langt fra hinanden at det kan være en udfordring at føre en samtale.

Rejser du alene, så må du til gengæld leve med at have en sidemand. Det har du ikke, hvis du kommer på en af Qatar Airways afgange med Boeing 787 Dreamliner, Airbus A350 eller A380.

Og til sammenligning, så løser et selskab som Singapore Airlines – der er i skarp konkurrence med Qatar Airways om at have luftens bedste Business Class kabine – det langt mere overdådigt på deres Boeing 777 maskiner (se billeder her)

QR832-DOH-BKK-Business-Class-cabin

Mens skærmen viser at flyet pisker afsted i 35000 fods højde og temperaturen udenfor er minus 45 grader, så er her dejligt varmt indenfor. Qatar Airways QR832 har afgang fra Doha til Bangkok kl. 08:35, så ombord bliver der budt på velkomstdrinks og dernæst morgenmad.

Qatar Airways byder på to forskellige Champagner ombord, og dermed sætter de  overliggeren en tand højere end konkurrenterne på Business Class. De to valgmuligheder er henholdvis Jacquart Brut Mosaïque,  en flaske som kan fås til ca. kr. 200,- på tilbud i Føtex, og Drappier Brut Rosé, der i en butik ligger på ca. kr. 270,-.

Klientellet ombord på Qatar Airways flyvninger er en broget skare, og menukortet afspejler fint både vestlige, asiatiske og mellemøstlige valgmuligheder.

Turen fra Doha til Bangkok tager i underkanten af seks timer, og der bliver serveret ét måltid på turen.

QR832-DOH-BKK-greek-yoghurt

Det starter med et glas friskpresset juice eller smoothie og dernæst en appetizer som enten er røget tun, sæsonens friske frugt, et klassisk morgenmadsprodukt eller – som på billedet herover – græsk yoghurt med kompot og knas.

Dernæst hovedretten som er enten traditionel arabisk morgenmad (billedet herunder), den asiatiske klassiker “Congee”, der er en slags rissuppe serveret med rejer og grøntsager, eller fritatta (æggekage) med peberfrugt og fetaost.

Der er også et par lette anretninger med en kyllingesalat, arabiske mezze og nudler samt desserter fra det franske luksus-konditori Ladurée.

Der er det lidt specielle ved at spise morgenmad på dette tidspunkt, at de fleste af passagererne er kommet ind fra andre fly, har dernæst ventet et par timer i Doha, for så at fortsætte rejsen på QR832 til Bangkok.

Så det indre ur siger noget helt andet end en klassisk morgenanretning med marmelade og kaffe, så det den mellemøstlig morgenanretning med både ost, oliven og specialiteten Foul Madames lavet på hestebønner forekommer ikke helt tosset.

Og det bliver der serveret med både rundstykker, croissant og wienerbrød, så der er lidt for enhver smag på bordet..

QR832-DOH-BKK-breakfast-main-course

Skærmene spytter film, tv-serier, musik og spil ud i en lind strøm og baren er åben, så der er frit slag med både brut og rosé Champagne, alkohol, vin og øl, hvis lysten skulle være der, og altsammen er udførligt beskrevet i de to hæfter med henholdsvis mad og vine.

De fleste passagerer får sig et enkelt glas eller to og nyder stilheden i denne del af flyet. På grund af den meget rummelige kabine med få sæder, så indfinder der sig hurtigt en mental ro. Hjernen og kroppen slapper af, når man ikke sidder og kigger ud over et hav af mennesker, der på nærmest klaustrofobisk vis er klemt ned i deres sæder.

Deri ligger måske den helt store forskel på Business Class og Economy Class: Pladsen. For nok er maden og vinene af en helt anden verden end på økonomiklassen, men det er pladsen og muligheden for at lave stolen om til en flad seng, der gør hele forskellen.

Og lige præcis det sidste er, hvad de fleste vælger efter morgenmaden. Nogle ser en film, andre blunder lidt og nogle enkelt sidder med et glas Champagne i hånden mens tiden flyver afsted.

Mindre end seks timer efter afgang fra Doha lander flyet i Bangkok, og her kommer den sidste fordel i spil: Alle Business Class passagerer får et kort, der giver adgang til den hurtige kø ved immigrationsskrankerne i Bangkok, og man derved kan springe den sidste kø i lufthavnen over.

QR832-DOH-BKK-Business-Class-menu-and-wine-list

Flyselskab: Qatar Airways
Rute: Doha – Bangkok
Klasse: Business Class
Konfiguration: 2-2-2
Sæde: 6B
Flytype: Boeing 777-300ER
Registrering: A7-BAK

Flere nyheder

Klimabevidst? Du kan flyve hjem fra USA på biobrændstof

Af Kenneth Karskov // Hvis du er klimabevidst og gerne vil flyve lidt grønnere, så giver flyselskabet KLM nu mulighed for…

Her er CPHs 10. direkte rute til Frankrig

Af Kenneth Karskov // København får sin tiende rute til Frankrig, når easyJet til foråret begynder at flyve direkte til Nantes.…

Flyselskab i betalingsstandsning

Af Kenneth Karskov // Brasiliens fjerdestørste flyselskab er kommet så meget i problemer, at selskabet er gået i betalingsstandsning. Det er…

SAS løfter Eurobonus med to nye features

Af Kenneth Karskov // Fremover kan du samle bonuspoint med familie og venner, når du opsparer i SAS Eurobonus programmet. Den…

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint…

“Sir, we have upgraded you to Business Class”

Af Kenneth Karskov // “Sir, we have upgraded you to Business Class”. Det findes ganske enkelt ikke en bedre sætning at…

For første gang i 6 år får alliance nyt medlem

Af Kenneth Karskov // Det marrokanske flyselskab Royal Air Maroc træder ind i oneworld alliancen. Det er første gang i seks…

Stort selskab forlader fly-alliance

Af Kenneth Karskov // 85 millioner årlige passagerer. Det tal alene gør China Southern Airlines til en magtfaktor i kinesisk luftfart…

Undersøgelse: Vi prioriterer komfort og kort rejsetid højest

Af Kenneth Karskov // Singapore Airlines har bedt analyseinstituttet YouGov om at undersøge, hvad der er vigtigst for danske rejsende, når…