Af Kenneth Karskov
Lad os være ærlige: Det var tiltrængt med en opfrisker. SAS flyene var ikke længere attraktive at træde om bord på, og både Norwegians lavprisfly og de mellemøstlige selskabers luksusmaskiner virkede mere tillokkende. Derfor var det nødvendigt med en opgradering af SAS flyene, og det er nu sket. Selskabet har givet flåden af Airbus A330 og A340 langdistancefly en ordentlig overhaling fra første til sidste række. Ny stole i alle kabiner, knivskarpe HD skærme, bugnende underholdningssystem, trådløst internet og ikke mindst stikkontakter til at holde de elektroniske dimser kørende – uanset rejseklasse. Så de nye fly er gode nyheder for alle passagerer, men forskellen mellem før og nu er allerstørst på de dyre pladser forrest i flyet. Her er der virkelig gjort et stort stykke arbejde for at sende SAS tilbage i toppen af europæisk luftfart. SAS Business er ikke kun forbeholdt travle forretningsfolk, men også almindelige rejsende, som bruger Eurobonuspoint til at lade sig opgradere eller giver sig i kast med selskabets nye auktionsside, hvor det er muligt at byde på en opgradering.Komfort på SAS ******
Pladsen ved vinduet er helt genial. En halv meter bred lænestol med fodskammel og påmonteret fladskærm står alene ude i vinduesrækken og giver det bedste fra begge verdener: Vinduesplads og ingen sidemand. Denne rummelighed i kabinen giver en indre ro og føles som en ypperlig luksus, og står som en skærende kontrast til hvordan flyselskaberne normalt propper maskinerne med flest mulige passagerer.

Mad og drikke hos SAS ****
Boblerne springer lystigt op fra bunden af det lille vinglas, som det kvindelig besætningsmedlem sætter på bordet ved siden af mig. Indholdet er Charles Heidsieck Brut NV champagne, og velkomstdrinken bliver serveret mens flyet stadig står på jorden i New Yorks Newark lufthavn. Det er en god start på turen, men herefter går der næsten halvanden time inden personalet igen dukker op. Denne gang kommer de rundt med varme nødder og mere at drikke, og de serverer lystigt både Champagne, særlige cocktails som ’SASmopolitan’ og ’Air Born’ og special-øl fra bryggeriet Mikkeller, som er lavet eksklusivt til SAS. Dernæst står den på en fem-retters menu med masser af valgmuligheder til både forret og hovedret: Togarashi-krydret tun eller Bresaola og mozzarella til forret og torskefillet med sauterede grøntsager, grillet kyllingebryst med sorte ris, braiseret oksetværreb med kartoffelgratin eller ravioli med ricotta og spinat til hovedret.

Underholdning på SAS *****
Med internettet keder man sig aldrig, og i princippet burde det være døden for selv det bedste underholdningssystem. Nettet rummer ubegrænset underholdning, så i teorien er der intet kan hamle op med trådløst internet om bord. Der er dog et lille men. For selvom SAS har installeret wifi på hele selskabets flåde af Airbus A340 og A330, der bliver brugt på ruterne til Asien og USA, så er forbindelsen dog ikke til at samtlige passagerer kan se Netflix på turen. Hastigheden er dog glimrende til Facebook, Twitter, Ingstagram, Snapchat, sende og modtage mails og mange andre ting, og derfor er det også til stor glæde at SAS har installeret stikkontakter, så både telefon, tablet og computer ikke løber tør for strøm undervejs. Med internettets begrænsninger er underholdningssystemet altså ikke helt ligegyldigt. På SAS Business er der installeret en 15,4 tommer touch skærm proppet med musik, tv, film, spil og et interaktivt kort, der viser flyruten. Hovedtelefonerne er diskret gemt i et lille skab, men det ville være en skam ikke at finde dem frem, for de er af den gode støjreducerende slags, der dæmper flyets lyde og fremhæver musikken og dialogen i filmen. Der er 59 forskellige film at vælge mellem, både nye og gamle, skandinaviske og internationale og børne- og voksenfilm. Alt fra James Bond filmen Spectre over klassikeren Big med Tom Hanks til tegnefilmen Den gode Dinosaur.
Service hos SAS****
“Har du en jakke, jeg skal tage for dig?”, lyder spørgsmålet opmærksomt fra personalet efterhånden som passagerne på SAS Business træder ind i kabinen. Et godt SAS crew kan være en fornøjelse at flyve med, men omvendt kan en dårlig dag blandt det flyvende personalet også ødelægge en hel flyvning. Denne tendens synes tydeligere hos SAS og de traditionelle europæiske flyselskaber end hos de arabiske og asiatiske selskaber, hvor serviceniveauet er konstant. På denne SAS flyvning er personalet både venlige og imødekommende. Det er ikke service-robotter, der er trænet til at sidde på knæ foran passagererne og sige ”sir” i slutningen af hver sætning, men derimod mænd og kvinder af kød og blod, der møder passagererne i øjenhøjde og med den her nordiske no-nonsense tilgang til service: Det er måske ikke ekstravagant, men det virker. Hvis der skal sættes en finger på noget, så er det fordelingen af tiden til at spise og til at hvile. Alt i alt tager middagen tre timer, hvilket er en kende langstrakt ud af syv timers flyvetid fra New York til Skandinavien. Hele filmen “Krigen” med Pilou Asbæk i hovedrollen, når at spille færdig inden hovedretten er på bordet, og fra desserten bliver taget ud er der blot tre timer til at morgenmaden står klar.
Flybranchen.dk var inviteret af SAS