RSS

BREAKING NEWS

Klimabevidst? Du kan flyve hjem fra USA på biobrændstof

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Hvis du er klimabevidst og gerne vil flyve lidt grønnere, så giver flyselskabet KLM nu mulighed for at flyve hjem fra San Fransisco på biobrændstof. Biobrændstof er 2-3 gange så dyrt som almindeligt flybrændstof, og derfor er det en s…

Her er CPHs 10. direkte rute til Frankrig

Nyheder

Af Kenneth Karskov // København får sin tiende rute til Frankrig, når easyJet til foråret begynder at flyve direkte til Nantes. Dermed er Københavns Lufthavn vokset fra syv til ti franske ruter i løbet af blot to år. "Nantes er et utroligt spændende rejse…

Flyselskab i betalingsstandsning

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Brasiliens fjerdestørste flyselskab er kommet så meget i problemer, at selskabet er gået i betalingsstandsning. Det er Avianca Brasil, som ikke længere kan betale regningerne. De brasilianske regler gør, at selskabet kan fortsætte fly…

SAS løfter Eurobonus med to nye features

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Fremover kan du samle bonuspoint med familie og venner, når du opsparer i SAS Eurobonus programmet. Den nye feature hedder "Point sharing", og er den ene af to nyheder fra SAS. Den anden nyskabelse er et livsvarigt guldkort, kaldet "L…

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint besøg til åbningen af ruten, så det første fly kunne komme afsted på fornemmeste vis. Erhvervsminister Rasmus Jarlov var dog…

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Test: Singapore Airlines Premium Economy

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Bedre sent end aldrig. Det må have været sloganet for Singapore Airlines, da selskabet sidste år introducerede Premium Economy – mere end 15 år efter mellemklassen første gang så dagens lys.

Det femstjernede flyselskab har ellers længe fastholdt, at deres Economy Class var så god, at der ikke var plads i produktsortimentet til Premium Economy, men det er tilladt at skifte mening, og når man ikke er first-mover, er der til gengæld mulighed for at få produktet sammensat HELT rigtigt.

Derfor sidder jeg på Singapore maskinen fra Manchester til München – en tur på små to timer – for at få et indtryk af, om det er lykkedes.

Overordnet består består Premium Economy oplevelsen typisk af fire elementer: Bedre plads, bedre mad, mere service og mere bagage end på Economy Class.

Ofte er der tale om en lille, separat kabine, der er afskærmet fra Economy Class. Derfor er der ofte mere roligt på Premium Economy, men selvom kabinerne er adskilt fra med både væg og gardin, så bliver gardinet ikke trukket for på samme måde som op til Business.

Det er også værd at bemærke, at toiletterne deler passagererne på Premium Economy med Economy Class, og de er placeret bagest i flyet, så du skal ned i den anden ende, når vandet skal hældes fra kartoflerne.

SQ-Premium-Economy-06

Den lille kabine på denne Boeing 777-300ER består af tre rækker Premium Economy. Sæderne er betrukket med mørkegråt læder, og på hver stol ligger en orange pude.

Den orange farve går igen flere steder i kabinen, bl.a. på stolelommen og ved armlænet, og er et lidt overraskende farvevalg. I europæisk luftfart associeres orange typisk med lavprisselskabet easyJet, og det ikke en afdæmpet og lækker farve, der signalerer “den lille luksus” som Premium Economy egentlig er.

Skærmbillede 2016-02-29 kl. 09.15.31

Sæderne er opstillet med to sæder i hver vinduesrække og fire i midten, en såkaldt 2-4-2. På Economy Class hos Singapore Airlines sidder man 3-3-3, så forskellen mellem de to klasser er, at på Premium Economy er der ét sæde mindre i hver række.

Det giver plads til et bredere sæde, og samtidig er der 15 cm ekstra benplads. Her er således plads til både albuer, skuldre og knæ, hvilket er den altoverskyggende fordel ved mellemklassen: Alle gener ved en lang flyvning på Economy Class er med et trylleslag forsvundet.

SQ-Premium-Economy-04

Forreste række i Premium Economy kabinen har tonsvis af benplads, men til gengæld ikke noget vindue. Anden række har også god benplads – som billedet ovenfor viser – og sæderyggen indeholder en 13,3 tommer skærm fyldt med underholdning samt et USB-stik til at holde telefon eller tablet kørende under den lange flyrejse.

I stolelommen ligger et par hovedtelefoner samt et menukort med både mad og drikke. Denne korte tur fra Manchester til München varer knap to timer og giver naturligvis ikke det fulde billede af serveringen, som passagererne der fortsætter til Singapore kan glæde sig til.

Alligevel er det dog muligt at få et kvalificeret indtryk. Der er fri bar under hele rejsen og alle valgmulighederne er beskrevet i menukortet og tæller blandt andet Champagne. Bortset fra de dyre franske dråber, så ser udvalget ud til at være identisk med selskabets Economy Class.

SQ-Premium-Economy-05

Servicen på denne korte strækning lever fint op til Singapore Airlines ry som et fem-stjernet flyselskab, og personalet er flinke til at fylde efter af både kolde og varme drikke. Champagneglasset når aldrig at blive tømt.

På de lange oversøiske flyvninger med Singapore Airlines har Premium Economy passagererne adgang til at forudbestille mad fra selskabets Book The Cook service, der giver adgang til et større udvalg af retter end ombord.

På flyvninger fra Singapore er det f.eks. lokale favoritter som Dim Sum, en malaysisk specialitet “Nasi Lemak” eller stærk indisk byriani samt internationale favoritter, bl.a. pasta med alt godt fra havet i fløde-tomatsauce.

Maden på den korte flyvning fra Manchester til München er blot en snack. Den bliver serveret på en bakke med hvid dug, men alt service og bestik er af plast. Kaffen i plastkop, croissanten på en plasttallerken og Champagne i et plastglas med fod.

Maden er den samme som på Economy, og består af enten en croissant med skinke eller et stykke wienerbrød. Dertil en kirsebæryoghurt samt kaffe eller the.

SQ-Premium-Economy-02

Hvor god pladsen på Premium Economy er, bliver faktisk først for alvor tydelig, når man igen sidder klemt ned i et almindeligt flysæde. Så er det tydeligt, hvordan de ekstra centimeter i bredden og ved knæene gør en markant forskel på en lang flyrejsen.

Især hvis sidemanden er en stor kleppert og personen foran lægger sædet tilbage…

På Premium Economy slås man ikke om armlænet, man gnider ikke skuldre med sidemanden og der kommer ikke et sæde flyvende lige i smasken, når personen foran gerne vil sove.

Og her er plads nok til, at man faktisk kan have en computer stående foran sig og få lidt arbejde fra hånden.

Premium Economy kommer på ruten København-Singapore fra efteråret 2017. Første afgang fra Danmark med mellemklassen bliver d. 31. oktober 2017.

For passagerer fra Jylland er det også muligt at flyve til London/Frankfurt/Amsterdam og skifte fly dér. Dermed er der endnu flere muligheder for at fange et Singapore Airlines fly med Premium Economy.

Flybranchen.dk var inviteret af Singapore Airlines

Flere nyheder

Klimabevidst? Du kan flyve hjem fra USA på biobrændstof

Af Kenneth Karskov // Hvis du er klimabevidst og gerne vil flyve lidt grønnere, så giver flyselskabet KLM nu mulighed for…

Her er CPHs 10. direkte rute til Frankrig

Af Kenneth Karskov // København får sin tiende rute til Frankrig, når easyJet til foråret begynder at flyve direkte til Nantes.…

Flyselskab i betalingsstandsning

Af Kenneth Karskov // Brasiliens fjerdestørste flyselskab er kommet så meget i problemer, at selskabet er gået i betalingsstandsning. Det er…

SAS løfter Eurobonus med to nye features

Af Kenneth Karskov // Fremover kan du samle bonuspoint med familie og venner, når du opsparer i SAS Eurobonus programmet. Den…

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint…

“Sir, we have upgraded you to Business Class”

Af Kenneth Karskov // “Sir, we have upgraded you to Business Class”. Det findes ganske enkelt ikke en bedre sætning at…

For første gang i 6 år får alliance nyt medlem

Af Kenneth Karskov // Det marrokanske flyselskab Royal Air Maroc træder ind i oneworld alliancen. Det er første gang i seks…

Stort selskab forlader fly-alliance

Af Kenneth Karskov // 85 millioner årlige passagerer. Det tal alene gør China Southern Airlines til en magtfaktor i kinesisk luftfart…

Undersøgelse: Vi prioriterer komfort og kort rejsetid højest

Af Kenneth Karskov // Singapore Airlines har bedt analyseinstituttet YouGov om at undersøge, hvad der er vigtigst for danske rejsende, når…