RSS

BREAKING NEWS

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint besøg til åbningen af ruten, så til stede ved åbningsceremonien var både erhvervsminister Rasmus Jarlov samt Kinas ambassadø…

For første gang i 6 år får alliance nyt medlem

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Det marrokanske flyselskab Royal Air Maroc træder ind i oneworld alliancen. Det er første gang i seks år, at der tilføjes et medlem til oneworld-familien og samtidig det første afrikanske flyselskab for alliancen. Oneworld er en klub …

Stort selskab forlader fly-alliance

Nyheder

Af Kenneth Karskov // 85 millioner årlige passagerer. Det tal alene gør China Southern Airlines til en magtfaktor i kinesisk luftfart og samtidig til et af de største flyselskaber flyselskaber verden, og det er dette kinesiske selskab, der vil forlade SkyTeam…

Undersøgelse: Vi prioriterer komfort og kort rejsetid højest

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Singapore Airlines har bedt analyseinstituttet YouGov om at undersøge, hvad der er vigtigst for danske rejsende, når de skal vælge flyselskab. Og svaret er: Komfort på flyet og kortest mulig rejsetid. Det giver god mening, men der man…

Ny præsident vil sælge Mexicos to år gamle præsidentfly

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Den mexicanske præsidents fly vil blive sat til salg. Flyet er et blot to år gammelt Boeing 787-8 Dreamliner, som blandt andet er indrettet med et overdådigt soveværelse til præsidentparret. Mexico har fået en ny præsident fra den yde…

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Test: Turkish Airlines København – Istanbul på Business Class

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Flyselskab: Turkish Airlines
Rute: København – Istanbul (TK1784)
Klasse: Business Class
Sæde: 3F

Turkish Airlines er kåret til Europas bedste flyselskab af Skytrax, og selvom disse lister ofte står til diskussion, så er der nogenlunde enighed om, at Turkish Airlines generelt set leverer et højt niveau hvad angår service ombord på flyet.

Så spørgsmålet er: Hvad er det tyrkerne gør bedre end SAS, Air France, Lufthansa og alle de andre europæiske flyselskaber? Det er det, som nu skal opklares.

Service

Vel ombord på flyet bliver der serveret en velkomstdrink, når først alle passagerer er ombord. Der er flere valgmuligheder, men valget falder på en lemon drik med mynte som kommer med påskriften “homemade”.

turkish-airlines-business-class-cph-ist-menuHerover: Menukort på turen fra København til Istanbul med tre valgmuligheder til hovedret

Så snart flyet er i luften bliver gardinet mellem Economy og Business trukket for, og derefter starter serveringen. Rigtig mad serveret på rigtigt porcelæn med rigtig kniv og gaffel og drikkevarer i rigtige glas. Ahh, ikke noget med plastbestik og papkrus her!

Det hele bliver serveret venligt og opmærksomt af en fra personalet, som iklædt kokkeuniform – med hat og det hele – tager sig af servering på Business Class. Det er lidt et skue, og ses ikke hos nogen andre flyselskaber på de korte europæiske ruter.

Mad & drikke

TK1784 har afgang fra København kl. 11:20. Så der er dømt frokost ombord på flyet til Istanbul denne fredag formiddag.

Forretten er en “potpourri af meze” bestående af vildlaks med avocado creme, røget aubergine salat, tyrkisk bulgur salat med yoghurt samt gulerodshumus. Ganske enkelt en fremragende servering.

Til hovedret kan der vælges mellem tre forskellige retter: Oksefilet med grillede tomater og grønne peber, grillet sværdfisk med middelhavsgrøntsager eller macaroni i fløde-cheddar sauce.

turkish-airlines-business-class-cph-ist-starter-3Herover: Forretten er potpourri af mezze

Til slut er der et par stykker ost og en æble-meringue tærte med vaniljesauce. Osten og kagen står allerede på bakken, mens hovedretterne kommer kørende ned igennem kabinen på serveringsvognen, så passagererne kan tage bestik af valgmulighederne og vælge den ret, de helst vil have.

Drinkskortet rummer både kolde og varme drikke med alt fra Champagne, tyrkiske og internationale vine, Carlsberg og Efes øl, cognac, whisky, gin, vodka, raki til kaffe, the, varm chokolade og tyrkisk kaffe. Ikke dårligt på en flyvetur på tre timer!

Det er mad og drikke på et niveau, som andre selskaber kun ville præstere på en oversøisk flyvning, hvor der traditionelt er skruet ekstra op for både kvalitet og kvantitet i forhold til de kortere europæiske flyvninger. Det er et niveau over, hvad andre europæiske selskaber tilbyder på flyvninger af denne længde.

Komfort

Forskellen i komforten på Business Class og Economy Class er ikke stor. Som udgangspunkt er det nøjagtig samme sæde, dog med den forskel at midtersædet er spærret. Alle passagererne på Business Class sidder enten ved gangen eller vinduet, og henover midtersædet er lagt et lille praktisk bord.

turkish-airlines-business-class-tabletHerover: Samsung tablet med film og musik, placeret på bordet over midtersædet

Det betyder at passagererne på de forreste rækker har ekstra plads til både skulder og albuer, og ved hver plads ligger et tæppe og en pude til at gøre turen ekstra behageligt.

Turkish Airlines har enkelte afgange fra København, hvor de flyver med maskiner, der har installeret store, brede lænestole på Business Class. Det giver et ekstra løft i komforten, men denne afgang var ikke en af disse, så her er forskellen i komforten relativt lille i forhold til Economy Class.

Underholdning

Ved indgangen til flyet står den gode, gamle avisvogn med tryksager, og der er “fri bar”. De fleste flyselskaber har afskaffet dette lille gode. Nogle fordi de ikke giver gratis glæder væk, andre er gået over til at tilbyde passagererne elektroniske aviser, men det er nu skønt at sidde med en god gammeldags avis mellem hænderne.

Det er normalt den form for underholdning, som tilbydes på tre-timers flyvninger indenfor Europa, men på Turkish Airlines er det anderledes. Passagerne på Business Class får tilbudt en Samsung tablet fyldt med film, tv og musik og her er flere gode titler, så de tre timer går hurtigt.

Igen, her leverer Turkish Airlines et serviceniveau, som bare ligger et nøk over konkurrenter.

Flybilletten var betalt med bonuspoint

tk-avisvognHerover: Den gode, gamle avisvogn ved indgangen til flyet. Værsgo at tage!

Flere nyheder

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint…

For første gang i 6 år får alliance nyt medlem

Af Kenneth Karskov // Det marrokanske flyselskab Royal Air Maroc træder ind i oneworld alliancen. Det er første gang i seks…

Stort selskab forlader fly-alliance

Af Kenneth Karskov // 85 millioner årlige passagerer. Det tal alene gør China Southern Airlines til en magtfaktor i kinesisk luftfart…

Undersøgelse: Vi prioriterer komfort og kort rejsetid højest

Af Kenneth Karskov // Singapore Airlines har bedt analyseinstituttet YouGov om at undersøge, hvad der er vigtigst for danske rejsende, når…

Ny præsident vil sælge Mexicos to år gamle præsidentfly

Af Kenneth Karskov // Den mexicanske præsidents fly vil blive sat til salg. Flyet er et blot to år gammelt Boeing…

EU: Disse flyselskaber er farlige

Af Kenneth Karskov // EU har opdateret den sorte liste over usikre flyselskaber, og i alt 109 selskaber har denne gang…

Hærværk på grønlandske flyvepladser

Af Kenneth Karskov // Specielle pærer, som er særligt beregnet til lufttrafik, er igen og igen blevet smadret på helikopterflyvepladser i…

Bryllup aflyst - kapitalfond overtager

Af Kenneth Karskov // Det store islandske flybryllup er aflyst. Icelandair har i sidste øjeblik aflyst det planlagte køb af konkurrenten…

Rio de Janeiro bliver ny Norwegian destination

Af Kenneth Karskov // Rio de Janeiro i Brasilien bliver ny Norwegian destination fra 31. marts 2019. Ruten vil afgå fra…