Giganternes kamp: A380 vs. B747-8I

I dag åbner Paris Air Show og det bliver som sædvanligt et brag. Når man sidder herhjemme kan man blot følge de mange forskellige overskrifter, som siver fra den franske hovedstad.

Boeings nye  747-8 Intercontinental får Europa-premiere under årets udgave af flyshowet. Søndag landede flyet for første gang i Europa efter en knap 10 timer lang

Boeings nye 747-8I

flytur fra Seattle til Le Bourget lufthavnen udenfor Paris. Flyet skal bringe Boeing tilbage i kapløbet med Airbus 380, og derfor kan amerikanerne nok heller ikke helt undertrykke en vis glæde over konkurrentens ulykke.

Giganternes kamp er aflyst!

En Airbus 380 skulle nemlig have lavet opvisning ved flyshowet, men under landingen blev den ene vinge beskadiget og Airbus må trække A380’eren ud af showet.

Så det bliver Boeing 747-8 Intercontinental som kommer til at stjæle rampelyset i sværvægtsklassen. Selvom 747-8I ligner den jumbojet, som i mange år var luftens største passagerfly, så er det et markant anderledes fly med nye materialer, nyt cockpit (som vil være stort set lig cockpittet i 787 Dreamliner), ny kurvet vinge og naturligvis forbedret passagerkomfort.

Et af aspekterne ved Paris showet er de mange flyordrer, der bliver offentliggjort. Bl.a. har SAS sat sig på 30 styks Airbus 320 NEO (New Engine Option), der skal leveres i perioden 2016-2019, og på samme måde kan Boeing også offentliggøre en ordre på 17 styks 747-8 Intercontinental. Ordrerne er afgivet af to ikke-offentliggjorte kunder og ordren har ifølge Boeings listepriser en værdi af 5,4 milliarder US dollars. Den ene af de to kunder har bestilt 15 fly i passagerversionen, mens den anden kunde har bestilt to.

I forvejen var der blot to ruteselskaber, der havde afgivet en ordre på kæmpeflyet, nemlig Lufthansa (20 styk) og Korean Air (5 styk).


Posted

in

by