RSS

BREAKING NEWS

Nu kan du flyve fra Odense til København - men det er rasende dyrt (og kun én dag)

Af Kenneth Karskov // Flyselskabet Primera Air har lagt en enkelt afgang op mellem Odense og København, så du kan genopleve tiden før Storebæltsforbindelsen, hvor det ikke var unormalt for travle forretningsfolk at flyve indenrigs mellem hovedstaden og Danmar…

Åh nej... vandflyet København-Aarhus er truet!

Af Kenneth Karskov // En manglende tilladelse kan blive enden på en af de mest charmerende indslag i dansk luftfart, nemlig vandflyveren mellem København og Aarhus. "Vi søgte i januar 2017 om permanente tilladelser til at flyve på vores vandflyvepladser, o…

Ny rute fra CPH til historisk fransk by

Af Kenneth Karskov // Lavprisselskabet Transavia vil forbinde København med det vestlige Frankrig, og fra næste forår lancere flyvninger til en destination, som ingen andre flyver til i øjeblikket. Dermed får de rejselystne en ny destination at flyve til i de…

  • 1
  • 2
  • 3

Farvel til Boeing 747

  • Written by:

I dag siger Japan Airlines endegyldigt farvel til Boeing 747. Dermed er det afslutningen på et spektakulært kapitel der bliver sat punktum, for JAL har gjort brug af jumbojetten igennem fire årtier.

JL 075 fra Honolulu blev sidste internationale Boeing 747 flyvning for Japan Airlines

På et tidspunkt var det japanske flyselskab verdens største operatør af Boeing 747. Den første af i alt 112 Boeing 747, som JAL har ejet, var en 747-100, der blev leveret i 1970. Japan Airlines har siden haft både -100, -200, -300 i flåden og i 1990 fik selskabet den første 747-400 (som kun kræver et flight crew på to mand, mod tre i de tidligere varianter af jumboen).

Japan Airlines har været tvunget til at skåre ind til benet og i den forbindelse er flåden sat på skrump. Selskabet vil fremover bruge de mindre Boeing fly 767, 777 og snart også 787 Dreamliner, samt regional jets som Embraer 170.

Japan Airlines har ikke kun brugt jumboen på de lange internationale flyvninger til bl.a. Europa og Nordamerika, men også på japanske indenrigsflyvninger. Den sidste Boeing 747 landing landede da også fra Okinawa kl. 13:07 lokal tid i Tokyo.

De japanske indenrigsudgaver af flyet var en tætpakket affære. Japan Airlines fik leveret en 747-400D i oktober 1991 til indenrigsbrug med 568 sæder, og dette er således mere end noget flyselskab indtil videre har klemt ind i en Airbus 380.

Dog stadig et par sæder færre end Star Tours flyselskab TUIfly Nordic har proppet ind i deres Boeing 747. Stig Ellings såkaldte “yoga-flyver” havde hele 582 sæder.