Nye tider i Charles de Gaulle

Paris Charles de Gaulle har – med rette –  et ry for at være en skrækkeligt sted at skifte fly. På linje med Frankfurt og London Heathrow er det et sted mange rejsende gerne flyer udenom, og guderne skal vide, at jeg da også er løbet forvirret rundt i denne lufthavn.

Charles de Gaulle lufthavnen har fået nyt look

Men nu tager CDG et skridt fremad og sætter gang i flere initiativer, der skal gøre det til en god oplevelse at skifte i Paris. Tallene viser nemlig, at hver anden passagerer i lufthavnen skal videre ud i verden.

Så i dag blev den nye satelit “S4” vist frem for pressen, her få dage inden den officielle åbning.

Lyst og lækkert

Den nye satelit er placeret som en del af Terminal 2F, der håndterer SkyTeam flyvninger til de fjerne destinationer. Her er masser af naturligt lys, marmorgulv, valnøddetræ på væggene, højt til loftet, mærkevarebutikker som Burberry, Cartier og Bvlgari, et fransk stormagasin, et kunstmuseum (der åbner til efteråret) og en lang række lækre møbler på en piazza i midten af terminalen – som var det en central plads i en lille fransk by.

Hvilket da også er tanken bag terminalen, nemlig at den skal give et godt første indtryk af Frankrig til de passagerer som lige er landet langvejs fra.

Pludselig er det rart at være i luthavnen

Det faktum at Paris ikke er den mest gnidningsfrie lufthavn at skifte fly i, blev da også elegant berørt af Air Frances adm. direktør og bestyrelsesformand, Alexandre de Juniac: “S4 styrker Paris’ position som et sted at skifte fly betydeligt”.

Det tør siges.

Pludselig er det helt rart at være i Paris’ hovedlufthavn, og især én detalje bør alle lufthavnsdirektører i hele verden se og stræbe efter at få i deres lufthavne. Ude i de store områder, hvor folk sidder og venter på deres fly, er der placeret lange rækker af sofaer. Og ved hver af disse 4.000 pladser er der en stikkontakt.

Genial detalje: Stik ved hvert sæde i afgangshallen

Hurra! Det er nærmest genialt og sker iøvrigt efter krav fra passagererne, får jeg at vide. Og man skal bare én gang have stået med en flad iPhone på en lang rejse for at sætte pris på den feature.

Investeringer – og massefyringer

Fremvisningen kommer dog samme dag som pressen blev orienteret om massefyringer i Air France. Det franske flyselskab skal tage afsked med 10% af medarbejderstaben.

“Vores opgave er at bringe Air France tilbage til profitibilitet”, fortalte Alexandre de Juniac. “Desværre betyder det, at vi må tage afsked med 5.000 medarbejdere, men samtidig investerer vi i produktet for at få kunderne ud at flyve med vores selskab”.

En af investeringerne er en helt ny Air France lounge i den nye satelit. At træde ind her skal sende tankerne i retning af at gå ind i en park, så her er masser af naturligt lys, lyse farver og lækre lædermøbler. De forskellige talere svømmer da også over af begejstring og flere – bl.a. topchefen selv – får det kaldt en lounge i verdensklasse. Den er i hvert fald stor med sine 3.000 m2 og dermed den største lounge Air France har.

Hver anden passagerer skal videre

Han skynder sig dog at tilføje, at der er tale om en investering, for det kan let se sært ud at bruge knap 100 millioner kroner på en 3.000 m2 stor lounge for Air France Business Class passagerer, når man samtidig må fyre 5.000 medarbejdere.

Air France investerer 100 millioner i ny lounge

Sagen er dog den, at det kræver et top-produkt at at tiltrække de bedst betalende passagerer på de forreste sæder. Som luner så godt på bundlinjen.

Som nævnt ovenfor er hver anden passager på gennemrejse i Charles de Gaulle, og mange kunne snildt vælge andre flyselskaber at flyve med.

“Folk der kommer her kræver meget af os, for det er et ekstremt konkurrencepræget marked. Så dette er i høj grad en strategisk investering for os”, forklarer Alexandre de Juniac.

Nemmere at være transit passager

Planen er samtidig at stømline flowet af passagerer, så folk der kommer fra Europa ikke skal på en lang besværlig tur gennem Charles de Gaulle. Et af de steder der skal optimeres er på transfer bevægelsen, så det f.eks. ikke er nødvendigt at blive sikkerhedstjekket flere gange, når man mellemlander i Paris. Dét alene kan skære 10 minutter af transfertiden.

Tanken er, at terminalerne 2E og 2F skal være hjertet i Air France’s operation. Terminal 2F skal fremover udelukkende håndtere Europa afgange (Schengen område), mens 2E skal håndtere de lange flyvninger. Og det er som en del af 2E at S4 udelukkende vil tage være hjemsted for passagerer, der skal ud i verden med Air France flåde af langdistancefly, bl.a. Airbus 380’eren.


Posted

in

by