RSS

BREAKING NEWS

Flyselskab konkurs - men fortsætter med at flyve...

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Brasiliens fjerdestørste flyselskab er kommet så meget i problemer, at selskabet har indgivet konkursbegæring. Det er Avianca Brasil, som ikke længere kan betale regningerne. De brasilianske regler gør dog, at selskabet kan fortsætte …

SAS løfter Eurobonus med to nye features

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Fremover kan du samle bonuspoint med familie og venner, når du opsparer i SAS Eurobonus programmet. Den nye feature hedder "Point sharing", og er den ene af to nyheder fra SAS. Den anden nyskabelse er et livsvarigt guldkort, kaldet "L…

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint besøg til åbningen af ruten, så det første fly kunne komme afsted på fornemmeste vis. Erhvervsminister Rasmus Jarlov var dog…

For første gang i 6 år får alliance nyt medlem

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Det marrokanske flyselskab Royal Air Maroc træder ind i oneworld alliancen. Det er første gang i seks år, at der tilføjes et medlem til oneworld-familien og samtidig det første afrikanske flyselskab for alliancen. Oneworld er en klub …

Stort selskab forlader fly-alliance

Nyheder

Af Kenneth Karskov // 85 millioner årlige passagerer. Det tal alene gør China Southern Airlines til en magtfaktor i kinesisk luftfart og samtidig til et af de største flyselskaber flyselskaber verden, og det er dette kinesiske selskab, der vil forlade SkyTeam…

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

SAS skærer i servicen – men hvor slemt er det?

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Så er der røre i andedammen. SAS laver om i servicen på de lange ruter, hvorefter netmedierne straks himler op og rasende læsere skynder sig til tasterne og skælder ud på det fællesskandinaviske flyselskab.

Den primære anke går på, at gratis sodavand forsvinder på de lange flyvninger til Asien og USA. De mere entusiastiske flyrejsende på nettets mange flyfora er mere skeptiske overfor en anden del af det nye serviceoplæg, nemlig at glasset med champagne inden afgang forsvinder fra Business Class.

SAS skærer i servicen

Hvor slemt er det?

Som udgangspunkt er der ikke noget underligt i danskernes had-kærlighedsforhold til SAS. Sådan er det mange steder i verden, og briterne er ikke ubetinget pjattede med British Airways, spanierne hakker på Iberia og finnerne klager over Finnair.

Så lad os prøve at få styr på fakta i sagen, så vi kan vurdere hvor slemt det egentligt er.

Ud fra informationer på diverse netmedier, fora og blogs har jeg kunnet stykke følgende sammen omkring forandringer på flyrejser til USA og Asien pr. 1. oktober 2012:

Economy Class

– væk er gratis sodavand mellem måltiderne
– væk er cocktails før maden
– væk er gratis sandwich mellem måltiderne

Vand og kaffe/the er fortsat gratis på hele turen, ligesom sodavand til maden heller ikke koster noget. Mellem måltiderne bliver der indført betaling for snacks og sodavand, ligesom alkohol længe har kostet ekstra.

Economy Extra

– væk er ‘Comfort Kit’ med flyverbriller og sokker
– Cocktail Hour indføres på alle oversøiske flyvninger
– Personalet bliver mere synlige

Tidligere på sommeren blev der rapporteret om flere besparelser i servicen på Economy Extra, bl.a. blev Champagne fjernet ved den lejlighed. Den gode nyhed er til gengæld, at med mindre arbejdspres fra Economy Class skal skal personalet nu blive mere synlige i Economy Extra.

Business Class

– væk er pre-departure Champagnen (til gengæld kommer der tranebærjuice)
– væk er salt og peber bøsserne
– væk er cocktail snacks, som erstattes af nødder
– ostebordet genindføres (tidligere fik man en tallerken med ost sammen med forretten)
– der kommer lune desserter

Der vil fortsat være Champagne på Business Class på de oversøiske flyvninger med SAS, men proppen ryger først af boblerne, når flyet er i luften. Til gengæld får både osten og desserterne et løft, så der kommer lune desserter og det store ostebord genindføres – i modsætning til den tidligere model, hvor osten kom på bakken fra starten sammen med forretten og salaten (se billede her).

Flere nyheder

Flyselskab konkurs - men fortsætter med at flyve...

Af Kenneth Karskov // Brasiliens fjerdestørste flyselskab er kommet så meget i problemer, at selskabet har indgivet konkursbegæring. Det er Avianca…

SAS løfter Eurobonus med to nye features

Af Kenneth Karskov // Fremover kan du samle bonuspoint med familie og venner, når du opsparer i SAS Eurobonus programmet. Den…

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint…

“Sir, we have upgraded you to Business Class”

Af Kenneth Karskov // “Sir, we have upgraded you to Business Class”. Det findes ganske enkelt ikke en bedre sætning at…

For første gang i 6 år får alliance nyt medlem

Af Kenneth Karskov // Det marrokanske flyselskab Royal Air Maroc træder ind i oneworld alliancen. Det er første gang i seks…

Stort selskab forlader fly-alliance

Af Kenneth Karskov // 85 millioner årlige passagerer. Det tal alene gør China Southern Airlines til en magtfaktor i kinesisk luftfart…

Undersøgelse: Vi prioriterer komfort og kort rejsetid højest

Af Kenneth Karskov // Singapore Airlines har bedt analyseinstituttet YouGov om at undersøge, hvad der er vigtigst for danske rejsende, når…

Ny præsident vil sælge Mexicos to år gamle præsidentfly

Af Kenneth Karskov // Den mexicanske præsidents fly vil blive sat til salg. Flyet er et blot to år gammelt Boeing…

EU: Disse flyselskaber er farlige

Af Kenneth Karskov // EU har opdateret den sorte liste over usikre flyselskaber, og i alt 109 selskaber har denne gang…