SAS tager det “extra” ud af “Economy Extra”

Der dukker flere rapporter op på internettet omkring nedskæringer i servicen på Economy Extra hos SAS. Flere har noteret sig, at der ikke længere er Champagne til passagererne på Economy Extra, der er også rapporter om at det lille “amenity kit” – tasken med sokker, natbriller og lignende – er fjernet, vandflasken ved sædet er forsvundet, ligesom de varme klude og stofservietterne til maden er væk.

Det er alle de ting, som jeg noterede som et plus, da jeg blev bedt om at anmelde fire flyselskabers Premium Economy kabiner for Berlingske Tidende. Dengang skrev jeg…

“Da jeg stiger ombord på flyet, ligger der allerede en flaske mineralvand i stolelommen. Jeg får også udleveret en pose med et par sovebriller og en tandbørste i, og disse ting er faktisk rare at have på en lang flyrejse.
Maden på Economy Extra er som udgangspunkt den samme som på Economy Class. Der er dog kælet lidt ekstra for det, så f.eks. begynder jeg turen med et glas champagne” (Berlingske Tidende, 25. februar 2012)

Bredere sæde og mere benplads er fordelene på Economy Extra hos SAS

Det lyder måske ikke af meget, og fair nok, for de fleste mennesker vil det være til at overleve, f.eks. er Champagnen blot udskiftet med en mousserende vin fra Frankrig, men det kommer ovenpå at SAS i forvejen ikke har flybranchens mest overdådige Premium Economy produkt.

Så spørgsmålet er, hvad der egentlig er tilbage af fordele på mellemklassen på de lange flyveture?

Tredobbelt pris

Måske er det relevant først at beskrive prisforskellen mellem Economy og Economy Extra. Det giver en god baggrund for at illustrere på hvilken baggrund mellemklassen skal vurderes, og prisforskellen er markant.

Tag Beijing som eksempel, så koster en Economy Class billet lige nu fra 4.495,- tur/retur, Economy Extra fra 13.640,- og endelig Business Class fra 19.985,-. Det er med andre ord tre gange så dyrt at flyve på Economy Extra som i almindelige Economy Class!

Sammenlignet med Economy har passagererne i Economy Extra et bredere sæde (47 cm) og næsten en meters afstand mellem sæderne. Der er en hel stol mindre i bredden (stolene er placeret 2-3-2) i forhold til Economy (2-4-2), og som passager er forskellen markant. Den ekstra plads kan virkelig mærkes, og for mig er dette den væsentligste fordel ved Economy Extra.

Maden er også et tak over hvad passagererne får serveret længere bagude. På Economy Extra er der to valgmuligheder til hovedretten (hvilket ikke er tilfældet på økonomi) og der er også lidt flere ting på bakken, så passagererne på mellemklassen får et lidt større og noget bedre måltid.

Passagerer på Economy Extra har desuden on-demand tv, mens passagererne på almindelige økonomi ikke har den ‘luksus’ at kunne starte og stoppe filmen selv. Oveni kommer fordelene i lufthavnen med Business Class check-in, fast-track, prioriteret ombordstigning samt mere bagage.

Opgradering for 10.000 Eurobonus point

SAS introducerede Economy Extra på alle oversøiske ruter tilbage i 2002, og var dermed et af de første selskaber til at hoppe med på bølgen om en mellemklasse ombord. I løbet af de senere år er flere kommet til, bl.a. Cathay Pacific, Air France og snart også Lufthansa, og flere vil uden tvivl følge efter.

Mens det for privatrejsende kan være svært at retfærdiggøre den tre gange højere pris for lidt ekstra komfort, så tilbyder SAS fortsat en stand-by opgradering for 10.000 Eurobonus point fra Economy til Economy Extra, hvilket er en af de allerbedste måder at anvende Eurobonus point på.

Maden på Economy Extra hos SAS: Frokost på turen fra Beijing til København

Posted

in

by